plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۲۹۹۰۹

انفجار مرگبار در مسجد پیشاور پاکستان دست کم ۳۳ کشته به جا گذاشت

انفجار مرگبار ناشی از یک حمله انتحاری در مسجدی واقع در یکی از مناطق امنیتی پیشاور در پاکستان دست کم ۳۳ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی به جا گذاشت.
انفجار مرگبار در مسجد پیشاور پاکستان دست کم ۳۳ کشته به جا گذاشت
به گزارش ایصال نیوز، این حادثه حوالی ساعت ۱۳ و سی دقیقه روز دوشنبه به وقت محلی پس از اقدام یک مهاجم انتحاری در فعال کردن جلیقه انفجاری خود داخل مسجد روی داد.

به گفته منابع محلی، این فرد در صف دوم نمازگزاران مسجدی حضور داشت که شمار زیادی از ماموران و کارکنان پلیس در آن مشغول عبادت بودند.

مکانی که انفجار در آن صورت گرفت از جمله مناطق امنیتی پیشاور واقع در شمال غرب پاکستان است که مقر پلیس و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این شهر را در خود جای داده است.

از سوی دیگر، این منطقه که زندان پیشاور نیز در آن قرار دارد در حدود پنجاه کیلومتری از مرز پاکستان با افغانستان واقع شده است.

دولت پاکستان پس از وقوع این انفجار مرگبار در سراسر کشور وضعیت هشدار و آماده‌باش کامل برقرار کرده است.

از همین رو، پایتخت و سایر شهرهای پاکستان، به ویژه مناطق نزدیک به مرز افغانستان رو تحت شدید‌ترین هشدارها و تدابیر امنیتی قرار گرفته‌اند.

به گزارش فرانس‌پرس، تک تیراندازها در اسلام آباد بر بام برخی ساختمان‌ها و در نقاط ورودی شهر مستقر شده‌‌اند.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان ضمن محکوم کردن این حمله و با تاکید بر بازگردان نظم و امنیت در استان «خیبر پختونخوا» گفت: «تروریست‌ها می خواهند با هدف قرار دادن افرادی که وظیفه خود را برای دفاع از پاکستان انجام می دهند، رعب و وحشت ایجاد کنند.»

نخست وزیر پاکستان در ادامه تاکید کرد: «کسانی که با پاکستان می جنگند از روی زمین محو خواهند شد.»

شدت این انفجار که تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت آنرا بر عهده نگرفته به قدری شدید بود که بخشی از سقف و دیوار مسجد فرو ریخت و شماری از نمازگزاران را به زیر آوار برد.

پلس و منابع محلی در نخستین دقایق پس از وقوع انفجار از جضور نیروهای امدادی و تیم‌های ارائه دهنده خدمات فوری پزشکی به محل حادثه خبر دادند.

محمد ایجاز خان، رئیس پلیس پیشاور به خبرگزاری فرانسه گفت: «بسیاری از پلیس‌ها زیر آوارها مدفون شده‌اند.»

یک مرکز درمانی در پیشاور شمار کشته شدگان را تاکنون ۳۳ نفر اعلام کرده و غلام علی، والی ایالت خیبر پختونخوا از دست کم ۱۵۰ زخمی که اغلب آنها نیروی پلیس هستند خبر داده است.

شهید علی، یک مامور ۴۷ ساله پلیس پیشاور که از این حمله انتحاری جان سالم به در برده به خبرگزاری فرانسه گفت که انفجار چند ثانیه پس از شروع نماز روی داد.

لغو سفر رئیس امارات عربی متحده پیش از انفجار
این حادثه در روزی روی داده است که قرار بود محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات عربی متحده به اسلام آباد سفر کند؛ سفری که در آخرین لحظه به دلیل شرایط آب و هوایی به صورت رسمی لغو شد.

انفجار همچنین یک روز پیش از سفر هیئتی از صندوق بین‌المللی پول به اسلام‌آباد صورت گرفته است؛ نمایندگان صندوق بین‌المللی پول قرار است در این سفر با مقامات پاکستانی در خصوص نحوه و شرایط اعطای کمک‌های مالی حیاتی به اقتصاد رو به زوال این کشور گفتگو کنند.

وضعیت امنیتی در پاکستان به ویژه از زمانی که طالبان در اوت ۲۰۲۱ بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، وخیم‌تر شده است.

گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» که از آن به عنوان شاخه خراسان داعش نام برده می‌شود پیش از این مسئولیت انفجاری در مارس ۲۰۲۲ را برعهده گرفته بود که دست کم ۶۴ کشته به جا گذاشت.

پس از چندین سال آرامش نسبی، پاکستان بار دیگر شاهد حملاتی به رهبری این شاخه از داعش و نیز عملیاتی تحت هدایت طالبان پاکستان، «تحریک طالبان پاکستان» و یا گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ است.

پاکستان طالبان را متهم می‌کند که به این گروه‌ها اجازه داده از خاک افغانستان برای برنامه‌ریزی حملات خود استفاده کنند، اتهامی که کابل بارها آن را رد کرده است.

تحریک طالبان پاکستان، جنبشی متمایز از رهبران جدید افغانستان اما دارای ریشه های مشترک با آنها است که طی ماه‌های اخیر مسئولیت چندین حمله را بر عهده گرفته است.یو رو نیوز 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما