plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
کد مطلب : ۲۹۸۱۰

تظاهرات مردم عراق در اعتراض به کاهش ارزش دینار

ارزش دینار عراق در برابر دلار در هفته‌های اخیر روند نزولی داشته و تغییر رئیس بانک مرکزی عراق هم نتوانست جلوی این کاهش را بگیرد. تظاهرکنندگان در بغداد خواستار مداخله دولت عراق برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار شدند.
تظاهرات مردم عراق در اعتراض به کاهش ارزش دینار
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از رویترز، صدها نفر روز چهارشنبه در نزدیکی دفتر اصلی بانک مرکزی عراق در بغداد در اعتراض به کاهش اخیر ارزش دینار در برابر دلار - که باعث افزایش بهای کالاهای مصرفی وارداتی شده است، تظاهرات کردند.

صدها نفر از مناطق مختلف عراق پرچم های کشور را به اهتزاز درآوردند یا بنرهایی را حمل می کردند که خواستار مداخله دولت برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار بودند.

ارزش دینار عراق از 1470 در ازای هر دلار در ماه نوامبر به 1,620 در ازای هر دلار رسیده است.

دینار پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا کنترل شدیدتری را بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق در ماه نوامبر اعمال کرد، دچار افتی محسوس شد.

بر مبنای محدودیت هایی که در این ماه اجرایی شد، بانک های عراقی باید از یک پلتفرم آنلاین برای افشای جزئیات تراکنش خود استفاده کنند. اما بیشتر بانک های خصوصی در این پلتفرم ثبت نام نکرده و برای خرید دلار به بازارهای سیاه غیررسمی در بغداد روی آورده اند.

مقامات بانک مرکزی عراق و تجار می گویند این وضع به کمبود دلار منجر شده زیرا تقاضا از عرضه پیشی گرفته و نزول ارزش دینار در برابر دلار را تسریع کرده است.

کارگری که از شهر جنوبی نجف برای شرکت در تظاهرات آمده بود، در این خصوص گفت: «خواسته های ما روشن است: دولت باید برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار مداخله کند زیرا ما از قیمت های بالا در بازارهای محلی رنج می بریم.»

ده‌ها پلیس ضد شورش در اطراف ساختمان بانک مرکزی و خیابان‌های اطراف مستقر شدند اما هیچ مورد درگیری یا دستگیری گزارش نشده است.

منابع دولتی به رویترز گفتند محمد السودانی، نخست وزیر، روز دوشنبه رئیس بانک مرکزی را تغییر داد زیرا او گام های موثری برای مقابله با پیامدهای مقررات جدید بانک مرکزی آمریکا و تأثیر آن بر دینار برنداشته بود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما