plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۲۹۶۷۰

وزیر دولت سابق افغانستان: دولت طالبان بدون تعامل با جهان دوام نمی‌آورد

وزیر کار و امور اجتماعی دولت سابق افغانستان با تاکید بر عمیق‌تر شدن بحران کنونی در افغانستان گفت که دولت طالبان بدون تعامل با جهان مدت زیادی دوام نمی‌آورد.
وزیر دولت سابق افغانستان: دولت طالبان بدون تعامل با جهان دوام نمی‌آورد
به گزارش ایصال نیوز، بشیر احمد تینج، وزیر کار و امور اجتماعی دولت سابق افغانستان و نماینده مردم فاریاب در دوره شانزدهم پارلمان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی در رابطه با بحران در این کشور٬ اظهار داشت: «متاسفانه نبود روابط سیاسی٬ دیپلماتیک و تعامل بین طالبان با جهان٬ افغانستان را غرق بحران‌ سیاسی٬ اقتصادی و اجتماعی کرده است. هیچ کشوری و دولتی بدون تعامل و دادوستد با جهان دوام نمی‌آورد».

وی در ادامه افزود: «جنگ چهل ساله و اعمال خشونت‌ و ممنوعیت و محدودیت طالبان پس از تسلط بر افغانستان٬ عوامل اصلی فقر٬ گرسنگی٬ قحطی و بیکاری شدید در افغانستان است».

-«کمک‌های جامعه‌ جهانی پس از سقوط دولت جمهوری قطع شد»

تینج تاکید کرد: «در زمان نظام جمهوریت سالانه کمک‌هایی از کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا٬ کشورهای اروپایی و اسلامی دریافت می‌کردیم. اما با سقوط نظام جمهوری و آغاز حکومت طالبان این کمک‌ها قطع شده و درآمد داخلی نیز برای نیازهای نیروهای این گروه هزینه می‌شود».

وی اظهار داشت: «پیش از سقوط دولت سابق افغانستان حدود 11 هزار کودک یتیم و بی‌سرپرست که یکی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه هستند٬ در بیش از 70 باب پرورشگاه‌ افغانستان زندگی می‌کردند».

تینج اضافه کرد: «این پرورشگاه‌ها تحت حمایت مالی و نظارت وزارت کار و امور اجتماعی قرار داشتند. سازمان هماهنگی و همکاری ترکیه نیز چندین باب پرورشگاه را برای ایتام افغانستان در کابل ساخته بود».

به گفته وی «در حال حاضر اکثریت پرورشگاه‌‌ها بسته شده است. بسیاری از ساکنان این پرورشگاه‌ها به خانه نزدیکان خود پناه‌ برده و بقیه کودکان در این سرمای زمستان در بی‌سرنوشتی به سر‌می‌برند».

مردم افغانستان امسال با زمستان سخت بی‌سابقه‌ای که حتی دمای هوا شب‌ها در برخی ولایت این کشور به 32 درجه زیر صفر می‌رسد٬ مواجه هستند که منجر به بسته شدن راه‌های ارتباطی شده و مردم نگران افزایش قیمت مواد غذایی هستند.

بنا به داده‌های سازمان ملل٬ 6 میلیون شهروند افغانستان در آستانه گرسنگی شدید قرار دارند و بیش از 28 میلیون نفر نیز در سال 2023 میلادی نیاز به کمک‌های بشردوستانه خواهند داشت.آنا تولی 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما