plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : ۲۹۵۰۶

فناوری فضایی به کمک بخش کشاورزی می‌آید

برآورد سطح زیر کشت محصولات راهبردی جو، گندم و برنج با استفاده از فناوری فضایی و بر اساس تفاهم‌نامه سازمان فضایی ایران با وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.
فناوری فضایی به کمک بخش کشاورزی می‌آید
به گزارش ایصال نیوز از سازمان فضایی ایران، در راستای اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان فضایی ایران و وزارت جهاد کشاورزی با عنوان "توسعه کشاورزی هوشمند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطات و فناوری اطلاعات"، برآورد سطح زیر کشت محصولات راهبردی گندم، جو و برنج آغاز شد.

اجرای این پروژه به مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی ایران ابلاغ شده و در نظر است ضمن توانمندسازی و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی، از این ظرفیت برای انجام پروژه استفاده شود. همچنین قرار است طی چهار سال با استفاده از روش‌های جدید و هوش مصنوعی و بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهیان و پژوهشگران، دقت و کارایی الگوریتم‌های مربوطه ارتقا یابد.

طبق تفاهم‌نامه، در قالب این پروژه و در گام اول قرار است که سطح زیر کشت گندم در ۶ استان قطب تولید گندم کشور شامل استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، کردستان، کرمانشاه و همدان که حدودا ۵۰ درصد میزان تولید این محصول را شامل می‌شود، برآورد شود.

در مورد محصول برنج نیز در گام اول، سطح زیر کشت این محصول در استان‌های قطب (گیلان و مازندران) برآورد شده و در سال‌های آتی نیز سایر استان‌های تولید کننده برنج نیز مشمول این طرح خواهند شد.

بنابر این گزارش، رئیس مرکز تحقیقات پژوهشگاه فضایی ایران در این باره با بیان این که اولویت اجرایی در این پروژه، بهره‌مندی از کسب‌وکارهای بومی هر استان است، تاکید کرد: هدف از انجام این تفاهم‌نامه بهره‌مندی از فناوری سنجش از دور به منظور تأمین امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری و تولید در حوزه کشاورزی است.

جلیلی افزود: همچنین آمار به دست آمده از طریق این فناوری می‌تواند مبنایی برای خرید تضمینی این محصولات توسط دولت و یا برنامه‌ریزی برای صادرات/ واردات این محصولات باشد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما