plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۲۸۸۸۷
در نشست خبری دبیرخانه فرهنگی زاینده رود

نادرالاصلی: نمایندگان استان اصفهان انسجام کافی برای حل معضل خشکی زاینده‌رود ندارند

احیای دائمی زاینده‌رود شُدنی، اما زمانش مشخص نیست
رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی انسجام کافی را برای حل خشکی زاینده‌رود و مطالبه جدی از دستگاه‌های مرتبط بویژه در سطوح ملی ندارند.
نادرالاصلی: نمایندگان استان اصفهان انسجام کافی برای حل معضل خشکی زاینده‌رود ندارند
به گزارش ایصال نیوز، مجید نادرالاصلی روز چهارشنبه در نشست خبری دبیرخانه فرهنگی زاینده رود افزود: پیگیری بسیاری از طرح و پروژه‌های مرتبط با انتقال آب و احیای رودخانه بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و می‌طلبد آنان انسجام بیشتری برای انعکاس و مطالبه اصلی مردم این استان داشته باشند.

وی با اشاره به جلسه اخیر شماری از نمایندگان با رییس جمهور، اعلام نتایج آن جلسه در موضوع چالش زاینده رود را خواستار شد.

رییس کمیسیون ویژه آب شورای شهر اصفهان اضافه کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان، با وجود اینکه در موضوع آب نقش اجرایی ندارند، اما احیای دائمی رودخانه و حل مساله آب را همواره مطالبه کرده‌اند و در این پیوند با تشکیل کمیسیون ویژه آب در شورای شهر، پیگیری ‌های لازم انجام می‌گیرد.

احیای دائمی زاینده‌رود شُدنی، اما زمانش مشخص نیست

نادرالاصلی با بیان اینکه تاکنون اجرای تمام طرح‌های مرتبط با جاری‌سازی رودخانه نتیجه‌ای نداشته است، گفت: با اینحال اقداماتی در حال انجام است که نتیجه آن می‌تواند به حل خشکی رودخانه منجر شود که البته زمان آن هم مشخص نیست.
وی با تاکید بر اجماع بین مسوولان و تشکیل مجموعه ذینفعان و نگاه جامع و همه جانبه به زاینده رود اظهارداشت: بیان واقعیات درباره خشکی رودخانه و پیامدهای آن و آگاه‌سازی افکار عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اهمیت حل مشکلات زیست محیطی اصفهان تصریح کرد: غفلت از این موضوع ضرر و زیان را برای مردم این خطه به دنبال دارد، لذا مسوولان کشوری نیز باید بیش از گذشته به این چالش واقف شوند.
نادرالاصلی درباره برخی از طرح‌های انتقال آب فعلی از جمله انتقال آب از دریای عمان اضافه کرد: انتقال آب از آن منطقه به اصفهان اگرچه به طور مستقیم‌ جاری‌سازی زاینده‌رود را در پی ندارد، اما در حل مشکلات اصفهان و کاهش استفاده صنایع از رودخانه نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد:تامین آب برای آبیاری فضای سبز شهری و تصفیه پساب از موضوعات مهم حوزه آب در شهرداری است و شهرداری خود را در این زمینه مطالبه‌گر می‌داند.

رییس کمیسیون ویژه آب شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورا و شهرداری برای احیای زاینده رود جایگاه اجرایی ندارند، گفت: همدلی، اطلاع رسانی و گفت و گو برای اجماع در خصوص مساله اصلی اصفهان اهمیت دارد.

اهمیت تبدیل موضوع امنیتی به مقوله فرهنگی و اجتماعی

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهارداشت: جدول ماتریسی اقدامات در حوزه زاینده رود در دبیرخانه ایجاد شده است تا بتوانیم در زمینه فرهنگی و اجتماعی گام‌های موثری برداریم.

مجتبی شاهمرادی با بیان اینکه تبدیل مساله آب از یک مقوله امنیتی به یک مقوله فرهنگی و اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: این موضوع همواره در دبیرخانه فرهنگی زاینده رود دنبال می‌شود. وی با بیان اینکه احیای زاینده رود باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: این رودخانه جنبه‌های مختلف فرهنگی، هویتی و اجتماعی دارد بنابراین عموم مردم باید احیای آن را خواستار شوند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان افزود: شورای شهر و مدیریت شهری به‌طور مستقیم متولی برگرداندن آب به رودخانه نیستند اما از آنجا که حقابه‌بر هستیم برای احیای آن می‌کوشیم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه فعالیت پژوهشگران برای تسهیل در احیای زاینده‌رود ضروریست، گفت: این دبیرخانه حامی پژوهش‌های کاربردی با هدف جاری‌سازی آب و احیای زاینده‌رود است.

ضرورت آگاه سازی برای اهمیت زاینده رود

رییس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود نیز در این نشست اظهارداشت: این مجموعه با هدف فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با زاینده‌رود و آگاه‌سازی همگانی می‌کوشد و معتقدیم تا وقتی زاینده‌رود یک مطالبه ملی نشود چالش آن حل نخواهد شد.

سعید امامی افزود: نقش رسانه‌ها برای تنویر افکار عمومی بسیار پر رنگ است و از سوی دیگر تولید محتواهای مختلف و برگزاری رویدادهای فرهنگی متعدد به عنوان کارکرد اصلی این دبیرخانه زمینه آگاه‌سازی را بیش از قبل فراهم می‌کند.

رودخانه زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است./ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما