plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۲۸۸۸۰

ارمنستان باکو را به بستن یک محور ارتباطیِ حیاتی برای قره‌باغ کوهستانی متهم کرد

ارمنستان روز چهارشنبه جمهوری آذربایجان را به مسدود کردن یک جاده ارتباطی میان این کشور و منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی متهم کرد.
ارمنستان باکو را به بستن یک محور ارتباطیِ حیاتی برای قره‌باغ کوهستانی متهم کرد
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از یورونیوز، به ادعای مقامات ایروان، بسته شدن این مسیر تدارکاتی که برای ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی بسیار حیاتی است می‌تواند یک بحران انسانی را در این بخش از قلمرو منطقه قفقاز رقم بزند.

ایروان و باکو بیش از ۳۰ سال است که برای کنترل قره باغ کوهستانی با یکدیگر در رقابتند؛ چالشی که پاییز سال ۲۰۲۰ میلادی دو کشور را بار دیگر درگیر جنگی خونین کرد که در نهایت با ناکامی نظامی ارمنستان، انعقاد توافق صلحی با میانجی‌گری روسیه و استقرار نیروهای حافظ صلح در این منطقه به پایان رسید.

ده‌ها تظاهرکننده آذربایجانی از روز دوشنبه کریدور لاچین، تنها جاده ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می کند، به بهانه‌های زیست محیطی مسدود کرده‌اند.

این تظاهرات و متعاقب آن مسدود شدن کریدور لاچین به ظاهر در اعتراض به «استخراج غیرقانونی مواد معدنی و آسیب راسندن به محیط زیست» صورت گرفته است.

ارمنستان اما ضمن اعتراض به این اقدام، جمهوری آذربایجان را به سازماندهی و تدارک این تظاهرات به «بهانه‌‌ای واهی» متهم کرده است.

کریدور لاچین که برای ساکنان بخش خودمختار قره‌باغ کوهستانی از حیث تامین کالا و تدارک لجستیکی از اهمیت بالایی برخوردار است بر اساس توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید باز نگاه داشته شود.

قانونگذاران ارمنی روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای باکو را به واسطه این اقدام به «قطع ارتباط قره باغ کوهستانی با جهان خارج» متهم کردند.

نمایندگان پارلمان ارمنستان تاکید کردند که با این اقدام باکو، ساکنان عمدتاً ارمنی منطقه قره‌باغ «از حق تردد آزاد» محروم می‌شوند و از کمبود غذا، دارو و سوخت رنج خواهند برد.

قانونگذران ارمنی در این قطعنامه تاکید کرده‌اند که در نتیجه اقدامات جمهوری آذربایجان «یک بحران انسانی در قره باغ کوهستانی در حال وقوع است.»

در آن سو اما، حکمت حاجی‌اف، مشاور الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان انگشت اتهام را به سوی ایروان نشانه رفت و مدعی شد که ارمنستان «ده‌ها سال از منابع طبیعی قره باغ بهره برداری کرده و به محیط زیست این منطقه نیز آسیب رسانده است.»

وی با اشاره به برپایی تظاهرات کنشگران زیست محیطی در این منطقه تصریح کرد: «نمایندگان جامعه مدنی تلاش می کنند جلوی حمل و نقل غیرقانونی و تخریب منابع طبیعی را بگیرند.»

روسیه که میانجی مناقشه تاریخی در این منطقه است و نیرویی چند هزار نفری را به عنوان صلح‌بان در محل و از جمله در کریدور لاچین مستقر کرده، هنوز به این اقدام جمهوری آذربایجان واکنشی نشان نداده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما