plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۲۸۷۹۱
رئیس کل دادگستری استان قم خبر داد

بیش از ۱۰۸هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان قم آزاد سازی شد

ارزش بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریالی اراضی آزاد شده
رئیس کل دادگستری استان قم از آزاد سازی ۱۰۸.۳۸ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال در نیمه نخست سال‌جاری خبر داد.
بیش از ۱۰۸هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان قم آزاد سازی شد
با توجه به اهمیت موضوع «کشاورزی، خودکفایی در تولید محصولات اساسی و استراتژیک» و پیوند این موضوع با استقلال سیاسی کشور صیانت و حفظ  از منابع طبیعی، اراضی ملی و محیط زیست از مقوله‌هایی است که با ید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بر همین اساس و به منظور حفظ و صیانت از حقوق عامه و جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر «فرسایش خاک، زمین و خشکسالی» رئیس قوه قضاییه به مسئولان قضایی بر موضوع حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی تاکید کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای طی سخنانی در نشست مشترک قوه قضاییه با وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود تا از تصرف منابع طبیعی و اراضی ملی پیشگیری و جلوگیری شود و چنانچه زمینی از اراضی ملی یا منابع طبیعی تصرف شد، در اولین زمان ممکن نسبت به جلوگیری و رفع تصرف از آن اقدام عاجل صورت گیرد. 

در همین راستا دادگستری کل استان قم در ۶ ماهه نخست سال‌جاری در خصوص آزادسازی اراضی ملی و منابع طبیعی، حریم و بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌های استان اقدامات موثری انجام داده است که به همین بهانه خبر گزاری میزان، با حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری رئیس کل دادگستری استان قم گفت‌وگوی زیر را در خصوص نحوه و میزان این اقدامات ترتیب داده است.

حجت الاسلام والمسلمین علی مظفری در تشریح اقدامات دادگستری کل استان قم در حوزه شورای حفظ حقوق بیت المال در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، اظهارکرد: شورای حفظ حقوق بیت المال استان در سال‌جاری تعدادی قابل توجهی جلسه تشکیل داده که خروجی این جلسات مصوباتی بوده که اجرای آن‌ها منجر به نتایج قابل توجهی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه ورود و پیگیری‌های دادگستری کل و دادستانی استان قم، ۹۰ هكتار (در خصوص ماده ۵۵ قانون حفاظت از محیط زیست) و ۱۸.۳۸ هکتار مربوط به (راه و شهرسازی) در مجموع  108.83 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال در نیمه نخست سال‌جاری آزادسازی و رفع تصرف شده است.

رئیس کل دادگستری استان قم، گفت: با توجه به اولویت‌های پانزده‌گانه مطرح شده توسط رئیس قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱ مبنی بر لزوم اهتمام هرچه بیشتر در خصوص صیانت از حقوق عامه به ویژه در امر مقابله با تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییرکاربری اراضی، بنا و مستحدثات غیر مجاز در ۲ هزار متر مربع از اراضی ملی استان قلع و قمع شد.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری، افزود: پس از ابلاغیه های صادره به مالکان این ساخت و سازهای غیر مجاز و عدم تمکین صاحبان تغییرکاربری‌های غیر قانونی به اخطاریه های صادره، نسبت به قلع و قمع مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز اقدام شده است.

وی عنوان کرد: از مهمترین اقدامات دستگاه قضایی استان قم در حوزه صیانت از حقوق بیت المال طی ۶ ماه اخیر، رفع تصرف از ۲.۸ هکتار از حریم و بستر رودخانه ها و جلوگیری از تعرضات اشخاص بوده است.

رئیس کل دادگستری استان قم با بیان اینکه بستر و حریم قانونی رودخانه‌های استان در گذشته به دلیل سهل‌انگاری‌های صورت گرفته و ضعف نظارتها مورد تصرف قرار گرفته بود، افزود: در حال حاضر موضوع آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها به طور جدی از سوی دستگاه قضایی استان مورد رصد قرارگرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری با اشاره به اینکه با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه و با پیگیری و نظارت دستگاه قضایی استان قم تاکنون اقدامات خوبی از سوی روسا و دادستانهای استان در خصوص آزاد سازی حریم رودخانه‌های استان صورت گرفته است، اضافه‌کرد: البته آزاد سازی هر چه بهتر حریم رودخانه‌ها مستلزم همکاری دیگر ادارات مرتبط است.

رئیس کل دادگستری استان قم، از قلع و قمع مستحدثات و بناهای غیر مجاز در ۲ هزار متر از اراضی ملی خبر داد و افزود: این رفع تصرفات پس از طی مراحل قانونی و انجام استعلامات مورد نیاز از مراجع ذی‌ربط به دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم و با همکاری نیروی انتظامی به مرحله اجرا درآمده است.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری آزادسازی اراضی ملی و رفع تصرف از منابع طبیعی را از جمله اولویت‌های دادگستری کل استان قم در راستای اجرای بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و ناظر بر احیای حقوق عامه برشمرد و تاکید کرد: هرگونه زیاده‌خواهی و دست‌اندازی به اراضی ملی و دولتی و عرصه‌های طبیعی، واکنش شدید دستگاه قضایی و مجازات متخلفان را به همراه خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان قم، در ادامه با بیان اینکه نگاه دستگاه قضایی در حوزه صیانت از اراضی ملی، مقابله و پیشگیری به موازات یکدیگر است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم اقدامات به سمت و سویی هدایت شود که نتیجه مثبت آن در جامعه محسوس باشد و تمرکز برنامه‌ها باید بر پیشگیری از زمین خواری‌های جدید و رفع تصرفات باشد.

وی با تأکید بر اینکه کلیه اقدامات صورت گرفته در مناطق مختلف استان قم در خصوص آزادسازی تصرفات گذشته زیر ذره‌بین دستگاه قضایی قرار دارد، گفت: اراضی رفع تصرف شده اراضی ارزشمندی هستند که باید تلاش شود از طمع مجدد زمین خواران مصون مانند.

آزاد سازی ۸ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغ‌ها

حجت الاسلام والمسلمین مظفری آزادسازی و رفع تصرف ۸ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغ‌ها را از سایر اقدامات دادگستری کل استان قم در حوزه شورای حفظ حقوق بیت المال در سال‌جاری برشمرد.

رئیس کل دادگستری استان قم، همچنین تاکیدکرد: دستگاه قضایی استان به هیچ عنوان اجازه دست اندازی افراد سود جو به منابع ملی و طبیعی را نخواهد داد و با متصرفان قاطعانه برخورد خواهد کرد و اقدامات در راستای آزادسازی اراضی ملی، منابع طبیعی و حریم و بستر رودخانه ها ادامه خواهد داشت./میزان

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما