plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۲۸۷۷۷

سازمان ملل: طالبان نقض حقوق و آزادی‌ها را متوقف کند

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان خواستار پایبندی طالبان به اعلامیه جهانی حقوق‌ بشر شده و اعلام کرد که موارد قتل‌، شکنجه و بدرفتاری و بازداشت‌های خودسرانه مستندسازی شده است.
سازمان ملل: طالبان نقض حقوق و آزادی‌ها را متوقف کند
به گزارش ایصال نیوز، هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» امروز شنبه (10 دسامبر 2022) با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق‌ بشر اعلام کرد: مقامات بالفعل افغانستان اقداماتی از جمله سرکوب اعتراضات و محدود کردن آزادی رسانه‌ها، دستگیری خودسرانه روزنامه‌نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی و اعمال محدودیت‌هایی که شهروندان و رسانه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، انجام داده‌اند.

این نهاد همچنین موارد قتل‌ها، شکنجه و بدرفتاری، و همچنین بازداشت‌های خودسرانه را که توسط مقامات طالبان در افغانستان انجام شده است، مستند سازی کرده و از مقامات بالفعل خواسته است تحقیقات کامل و بی طرفانه انجام دهند و عاملان را مورد بازخواست قرار دهند.

یوناما در ادامه تاکید کرد:‌ تضعیف بی امان حقوق زنان یکی از برجسته‌ترین جنبه‌های دولت بالفعل تا به امروز بوده است. زنان و دختران افغان از 15 آگوست 2021 به تدریج حقوق خود را برای مشارکت کامل در آموزش، محل کار و سایر جنبه‌های زندگی عمومی و روزمره محدود و در بسیاری از موارد کاملا از دست داده‌اند. این وضعیت وخیم حقوق بشری منجر به آشفتگی‌های اقتصادی، اجتماعی و بشردوستانه در جامعه شده و محدودیت‌های حق کار و آزادی رفت و آمد زنان افغان را در معرض خطر بیشتر حاشیه‌نشینی و آسیب‌پذیری در برابر استثمار و سوء استفاده قرار می‌دهد.

یوناما افزود: ظریفه یعقوبی و چهار تن دیگر از فعالان حقوق زنان، بیش از یک ماه پس از دستگیری‌شان در کابل در 3 نوامبر بدون اینکه اطلاعات روشنی در مورد اتهامات علیه آنها وجود داشته باشد، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در بیانیه مذکور همچنین اضافه کرد: مقامات بالفعل در حال افزایش استفاده از تنبیه بدنی مانند شلاق زدن در ملاء‌عام هستند. اینها نوعی رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است و به همین دلیل توسط تعدادی از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان یکی از کشورهای عضو آن است، ممنوع است.

این نهاد بین‌المللی در ادامه اضافه کرد:‌ 7 دسامبر، طالبان اعدام یک مرد را در انظار عمومی در ولایت فراه اعلام کردند. او در حضور برخی از مقامات ارشد رسمی کشور و همچنین جمعیت زیادی از ساکنان محلی اعدام شد. سازمان ملل متحد شدیدا با مجازات اعدام در هر شرایطی مخالف است و از مقامات بالفعل می‌خواهد که به منظور لغو مجازات اعدام، فورا اعدام را متوقف کنند. مجازات اعدام با احترام کامل به حق زندگی قابل تطبیق نیست.

از سوی دیگر رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان نیز با انتشار پیام ویدئویی اظهار داشت: همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و از نظر حیثیت و حقوق با هم برابر هستند و کسانی که کنترل دولت در افغانستان را بر عهده می‌گیرند، مسئولیت بزرگی در قبال تک تک مردان، زنان و کودکان دارند. در روز حقوق بشر امسال، از مقامات بالفعل می‌خواهیم دستورات و اقداماتی را که ارائه کرده‌اند و حقوق اولیه افغان‌ها، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را محدود می‌کند، لغو کنند.

وی افزود: روز حقوق بشر امسال همچنین آغاز شمارش معکوس برای هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر است که پس از یک فرآیند مشورتی یک ساله شامل متفکرانی از 60 کشور جهان به تصویب رسید. افغانستان یکی از 48 کشور اصلی بود که در 10 دسامبر 1948 در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پاریس به اعلامیه رای داد.

همچنین فیونا فریزر، نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفت: اولین گام به رسمیت شناختن کرامت انسانی و حقوق بشر هر زن، مرد، دختر و پسر افغان است. اگر رهبران بالفعل افغانستان امیدوارند که به دیدگاه و وعده خود مبنی بر داشتن یک افغانستان صلح‌آمیز و باثبات عمل کنند، باید در بلوک‌های ساختمانی اساسی که زیربنای یک جامعه منسجم است، سرمایه‌گذاری کنند.آناتولی 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما