plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۲۸۶۷۸
در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

کنعانی: آمریکا باید مسئول اقدامات غیرمسئولانه خود در ارتباط با برجام باشد

رژیم صهیونیستی منشا بی ثباتی در منطقه است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تناقص رفتار و گفتاری در میان اعضای غربی برجام و آمریکا امر جدیدی نیست، تصریح کرد: این رویکرد هم مانع بهره برداری ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چندجانبه بین المللی را برای حل و فصل موضوعات بین المللی مورد تردید و تشکیک قرار داد؛ این نتیجه عملکرد سوء آمریکاست که باید مسئول اقدامات غیرمسئولانه خود باشد.
عکس از سحر سیفی
عکس از سحر سیفی
به گزارش ایصال نیوز، نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد. «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که تناقص رفتار و گفتاری در میان اعضای غربی برجام و آمریکا امر جدیدی نیست، گفت که همین تناقض در گفتار و دوگانگی در عمل و عدم التزام به تعهدات برجامی از سوی آمریکا بود که چنین روند نامناسبی را ایجاد کرد.

وی افزود: این رویکرد هم مانع بهره برداری ایران از منافع و مزایای اقتصادی برجام شد و هم راهکارهای چندجانبه بین المللی را برای حل و فصل موضوعات بین المللی مورد تردید و تشکیک قرار داد؛ این نتیجه عملکرد سوء آمریکاست که باید مسئول اقدامات غیرمسئولانه خود باشد.

«کنعانی» در ادامه گفت: آمریکایی‌ها می‌دانند که ایران زیر فشار و با تهدید حاضر به امتیاز دادن نیست؛ ایران موضعش با مذاکرات برجام روشن است؛ ایران متعهد به برجام بود و به تعهداتش عمل کرد؛ دولت خاطی دولت آمریکاست و در این ارتباط کشورهای اروپایی برجام به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج آمریکا را جبران کنند؛ ایران به دنبال به سرانجام رساندن برجام و پایبند به مذاکرات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد: ایران از موضع ضعف و نیاز مذاکره نمی‌کند؛ نیاز غرب به توافق برجام کمتر از ایران نیست؛ ما همانطور که بارها اعلام کردیم، توافق در دسترس است؛ طرفین در کمترین زمان می‌توانند به جمع بندی برسند؛ توصیه ما به شرکای اروپایی برجام این است که خود را تسلیم شرایط تحمیلی آمریکا نکنند.

رژیم صهیونیستی منشا بی ثباتی در منطقه است
«کنعانی» درباره سفر رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین، گفت: موضع ما در ارتباط با رژیم صهیونیستی و روند عادی سازی که با فشار دولت آمریکا در منطقه رخ داد و در پی آن برخی از دولت‌های عربی و اسلامی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تن دادند، این است که ما همچنان معتقدیم رژیم صهیونیستی منشا بی ثباتی در منطقه است.

وی افزود: مصالحه و سازش با رژیم صهیونیستی کمکی به حقوق ملت فلسطین‌ نمی‌کند؛ فلسطینی‌ها به درستی معتقدند که عادی سازی خیانت به آرمان ملت فلسطین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همزمان با سفر مقام رژیم صهیونیستی به بحرین، منابع این رژیم معترف هستند که صحنه‌های موجود در میادین ورزشی و حاضرین در جام‌جهانی قطر که صحنه آشکاری از ضدیت ملت‌های منطقه و جهان با رژیم صهیونیستی است، اثبات کننده عدم پذیرش عادی سازی در میان ملت‌های منطقه است.

فقط مردم یمن می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند
«کنعانی» در مورد ادعاهای اخیر نیروی دریایی آمریکا درباره توقیف یک شناور ایرانی در مسیر یمن، گفت: تکرار ادعاهای بی پایه و اساس که صرفا برای مصارف و بهره برداری سیاسی است، نشان از تداوم حضور مخرب آمریکا به عنوان حامی اصلی تجاوز به یمن دارد؛ موضع و سیاست ایران در ارتباط با یمن همواره روشن بوده و هست؛ ایران معتقد است که تنها مردم یمن می‌توانند سرنوشت خود را بدون دخالت بیگانگان تعیین کنند.

وی تاکید کرد: اتهام زنی‌ها ادامه سیاست‌های غلط آمریکا در حمایت از تجاوز به یمن است.

ایران هرگونه سوءاستفاده از تحولات داخلی خود را محکوم می‌کند
«کنعانی» درباره موضع گیری مداخله جویانه برخی از کشورهای غربی در پی تحولات داخلی اخیر، اظهار کرد: ایران در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از دولت‌های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی مواضع خود را رسما اعلام کرده است؛ ایران هرگونه سوءاستفاده از تحولات داخلی خود برای اعمال فشار سیاسی را محکوم کرده و غیرقابل قبول می‌داند.

وی در ادامه گفت: ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل در یک انتخابات شفاف با بیشترین رای عضو کمیسیون مقام زن شد؛ اکنون تلاش آمریکا با برخی از کشورهای مشخص اروپایی این است که در یک اقدام کاملا غیرقانونی و با استفاده از پتانسیل‌های سیاسی، عضویت ایران را در این ساختار با مانع مواجه کنند؛ این اقدام آمریکا اقدامی علیه رای آزادانه کشورها در تشکل‌های بین المللی و عملا در مسیر زیر سوال بردن حق رای کشورهای مستقل است که ارزش آرای کشورهای عضو را زیر سوال می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اگر آمریکا و کشورهای همسو موفق شوند در سیاست اعمال فشار، ایران را از این کمیسیون خارج کنند، یک‌ بدعت را پایه گذاری می‌کنند و حق رای آزادانه کشورهای این مجموعه را زیر سوال می‌برند.

«کنعانی» تصریح کرد: این‌ها همان کشورهای عضو سازمان ملل و شورای حقوق بشر هستند که در طول تاریخ خود جنایات بیشماری علیه کشورهای مستقل مرتکب شدند و از طریق ابزارهای حقوق بشری در حال اعمال فشار هستند؛ این اقدامات به کارآمدی سازوکارهای حقوق بشری خدشه وارد می‌کند.

بهبود مناسبات با عربستان را در راستای منافع دوجانبه و منطقه ای می‌دانیم
«کنعانی» در مورد مذاکرات ایران و عربستان، گفت: ما بهبود مناسبات ایران و عربستان را در راستای منافع دوجانبه و منطقه ای می‌دانیم؛ موضع ایران کاملا روشن است.

وی افزود: گفت‌وگو برای حل و فصل اختلافات می‌تواند ازسرگیری روابط دو کشور در چارچوب منافع منطقه ای را موجب شود؛ گفت‌وگوها در ۵ دور در بغداد صورت گرفته و زمینه برای گام جدید جهت ازسرگیری روابط مهیا است؛ اما باید دید طرف مقابل چه اقدام عملی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر گفت: عراق نیز اعلام کرده که برای تکمیل این روند آمادگی دارد؛ ایران نیز از این روند استقبال می‌کند.

«کنعانی» در مورد فعالیت‌های رسانه سعودی نیز اظهار کرد: نقش رسانه سعودی به عنوان یک رسانه تروریستی در دامن زدن به اغتشاشات روشن است و اقدام ایران هم قانونی و هم حقوقی خواهد بود؛ مجموعه ظرفیت‌های ایران برای برخورد حقوقی و قانونی با این شبکه و کشور میزبانش و حامیان مالی آن‌ها انجام خواهد شد.

سوءاستفاده از تحولات داخلی ایران توسط کشورهای دیگر مردود است
«کنعانی» در مورد سوءاستفاده دیگر کشورها از تحولات داخلی ایران اظهار کرد: آن چه در داخل کشور رخ داده است، یک موضوع داخلی است؛ سوءاستفاده طرف‌های خارجی از این موضوع برای پیگیری اهداف سیاسی آشکار است؛ از نظر ما استفاده از تحولات داخلی کشورها برای پیگیری اهداف سیاسی مردود و محکوم است؛ هرچند تعدادی از کشورها اقدامات مداخله جویانه نیز انجام دادند.

وی تاکید کرد: ایران هم با توجه به هوشیاری ملت و واکنش حکیمانه مردم و رد اقدامات تحریک آمیز دولت‌های مشخص مناسبات خود را با کشورهای دنیا پیگیری می‌کند.

رابطه ایران و چین یک رابطه کاملا رو به رشد است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رابطه ایران و چین، گفت: رابطه ایران و چین یک رابطه کاملا رو به رشد و نمونه خوبی از همکاری‌‎های موفق دو کشور در چارچوب همکاری‌های دوجانبه است.

وی افزود: تحریم‌های غیرقانونی واقعیتی است که همواره روابط ما با برخی از کشورها را با محدودیت مواجه می‌کند؛ اما روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف برقرار است و رایزنی‌های مستمر برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد؛ آمار و ارقامی که از همکاری‌های دو کشور منتشر شده اند، دلیل روشنی از موفق بودن همکاری‌های دو کشور هستند.

«کنعانی» گفت: روند اجرای توافقات دوجانبه ایران و چین در چارچوب همکاری‌های جامع و دوجانبه در روند رو به پیشرفت قرار دارد.

سفرهای اخیر باقری در چارچوب سیاست همسایگی انجام شد
«کنعانی» درباره سفرهای اخیر «علی باقری»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، گفت: معاون وزیر خارجه در روزهای اخیر سه سفر داشت و درباره ابعاد سفرهای خود توضیح داد؛ این سفرها هم در چارچوب سیاست همسایگی و آسیامحور صورت گرفت و هم در مسیر استمرار رایزنی‌های مقامات مختلف با کشورهای مورد اشاره.

وی گفت: رایزنی‌هایی درباره مناسبات کشورمان با کشورهای هدف انجام شد و مذاکرات ما با این کشورها در تکمیل گفت‌وگوهای سیاسی ادامه دارد.

دولت عراق مصمم به استقرار نیروهای خود در طول مرز ایران و اقلیم کردستان عراق است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفیر اخیر «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق به ایران، گفت: سفر نخست وزیر عراق به تهران سفر مهمی بود که در چارچوب دعوت رسمی انجام شد؛ این سفر در چارچوب موضوعات مختلفی که با دولت‌های عراق داریم، انجام شد.

وی در پایان گفت: گفت‌وگوهای پرثمری در حوزه‌های مختلف انجام شد؛ بحث امنیت مرزی برای ما حائز اهمیت است و در این گفت‌وگوها بر اجرای نشست‌های قبلی دو کشور تاکید شد؛ ما اخبار خوبی درباره این‌که دولت عراق مصمم به استقرار نیروهای دولت مرکزی در طول مرز ایران و اقلیم کردستان عراق است، داریم؛ تحقق این اقدام می‌تواند یک اقدام مثبت و روبه جلو باشد./میزان

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما