plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۲۸۴۱۹
بانک مرکزی خبر داد

بیش از ۹۲ درصد چک‌ها در مهرماه وصول شد

۳۵۳ هزار میلیارد ریال چک برگشت خورد
بررسی تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که مهرماه امسال ۶ میلیون و 4۰۰ هزار فقره چک مبادله شده که از این تعداد ۹۲.۴ درصد وصول شده است.
بیش از ۹۲ درصد چک‌ها در مهرماه وصول شد
به گزارش ایصال نیوز، بانک مرکزی وضعیت مبادله چک‌ها در مهرماه را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش در این دوره ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۲۸۳۲ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۴.۴ درصد و از حیث مبلغ ۵.۵ درصد کاهش داشته است.

مهرماه امسال از کل تعداد چک‌های مبادله شده ۹۲.۴ درصد وصول شده است. در شهریورماه امسال ۹۱.۸ درصد و مهرماه سال گذشته نیز ۹۱.۲ درصد تعداد چک‌های مبادله شده وصول شده بود.

وضعیت صدور چک در استان تهران نیز این‌گونه بوده که از یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۱۴۳۴ هزار میلیارد ریال از حیث تعداد ۹۲.۹ درصد و از نظر ارزش ۸۹.۷ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شد. همچنین در این دوره گیلان، کرمانشاه، خوزستان و گلستان بیشترین تعداد چک‌های مبادله‌ای در سطح کشور را به نام خود ثبت کردند.

۳۵۳ هزار میلیارد ریال چک برگشت خورد

در مهرماه امسال بیش از ۴۸۴ هزار فقره چک به ارزش ۳۵۳ هزار میلیارد ریال چک برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۱۲.۳ درصد کاهش داشته است؛ اما از نظر مبلغ تغییر چندانی مشاهده نشده است.

در دوره مذکور از کل تعداد چک‌های مبادله شده ۷.۶ درصد چک وصول نشد و این برابر با ۱۱.۱ درصد مبلغ کل چک‌های مبادله‌ای بود.

شهریورماه امسال تعداد چک‌های مبادله نشده ۸.۲ درصد و در مهرماه سال گذشته ۸.۸ درصد بوده است.

در تهران ۱۴۲ هزار فقره چک به ارزش ۱۶۵ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد و چهارمحال و بختیاری، کردستان و خراسان شمالی بیشترین تعداد چک‌های برگشتی را داشتند.

کسری و فقدان بودجه دلیل اصلی برگشت چک

بررسی آمارها نشان می‌دهد که در مهرماه ماه امسال بیش از ۴۶۷ هزار فقره چک به ارزش ۳۴۰ هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشد. به عبارتی از نظر تعداد ۹۶.۵ درصد و از نظر ارزش ۹۶.۳ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری موجودی صادرکننده برگشت خورده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما