plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۲۸۱۳۳

ناتو خروج روسیه از خرسون را «یک پیروزی دیگر برای اوکراین» خواند

ارتش روسیه با تایید عقب نشینی از خرسون این اقدام را عقب نشینی تاکتیکی خواند و ارتش اوکراین نیز با اعلام اینکه مراقب تله تاکتیکی روسیه خواهد بود، همگام با ناتو تاکید کرد خروج اشغالگران روس از خرسون یک پیروزی مهم است.
ناتو خروج روسیه از خرسون را «یک پیروزی دیگر برای اوکراین» خواند
به گزارش ایصال نیوز، اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که ۱۲ روستا در منطقه خرسون در جنوب این کشور را به تصرف خود درآورده است. از سوی دیگر مسکو تأیید کرد که عقب نشینی خود را آغاز کرده است.

کی‌یف ادعا می‌کند که در مجموع حدود ۳۷۰۰ کیلومتر مربع از خاک خود را آزاد کرده که در صورت تایید باید آن را «شکست» تازه‌ای برای ارتش ولادیمیر پوتین دانست.

فرمانده کل ارتش اوکراین، والری زالوژنی اعلام کرد که نیروهایش روز چهارشنبه هفت کیلومتر پیشروی کرده و کنترل شش منطقه به سمت خرسون را در دست گرفته‌اند.

پیش‌تر ارتش روسیه نیز اعلام کرده بود که عملا عقب نشینی از داخل منطقه خرسون راآغاز کرده و نیروهای خود را از ساحل راست به سمت چپ رودخانه دنیپر منتقل کرده است.

وزارت دفاع روسیه با «تاکتیکی» دانستن این اقدام، اعلام کرد: «یگان‌های نیروهای روسی طبق برنامه در حال مانور به سمت مواضع مستقر در ساحل چپ رودخانه دنیپر هستند».

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه به خبرنگاران در رم گفت که خروج نیروهای روسیه از خرسون، «پیروزی جدیدی» برای کی‌یف خواهد بود.

استولتنبرگ پس از دیدار با جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «ما اعلامیه روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از خرسون را مورد توجه قرار داده‌ایم. باید ببینیم که وضعیت میدانی در روزهای آینده چگونه پیش می‌رود.»

دبیرکل ائتلاف آتلانتیک افزود :«اما آنچه واضح است این است که روسیه تحت فشار زیادی قرار دارد و اگر خرسون را ترک کنند، این یک پیروزی دیگر برای اوکراین خواهد بود.
امنیت اروپا زیر سوال است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جنگ تجاوزکارانه ای را علیه اوکراین به راه انداخته است. ما شاهد بودیم که چگونه نیروهای مسلح اوکراین توانستند نیروهای روسیه را به عقب برانند و مناطقی را آزاد کنند.این موفقیت‌ها متعلق به سربازان شجاع اوکراینی است. در عین حال، حمایت بی‌سابقه‌ای که متحدان ناتو از جمله ایتالیا ارائه کردند، منجر به ایجاد تغییراتی در میدان جنگ شده و این امر برای پیشرفت و پیروزی اوکراین حیاتی است.»

گفتنی است؛ ارتش روسیه با اشغال خرسون در هشت ماه قبل و انضمام آن به خاک خود در یک ماه پیش، اکنون رسما ابتدا تخلیه غیرنظامیان و سپس عقب نشینی از شهر خرسون در جنوب اوکراین را تایید کرده است.

به گزارش بی بی سی، مقامات اوکراینی در واکنش به این گزارش‌ها، احتیاط به خرج داده و گفته‌اند حرکت ارتش روسیه ممکن است تله باشد و به منظور فریب نیروهای اوکراین صورت گرفته باشد. 

طرح انهدام سد بزرگ خرسون یکی از احتمالات است که ممکن است به عنوان تله بکار گرفته شود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما