plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۲۷۹۳۰
رکود عمیق معاملات بازار املاک در شهریور و مهر ماه

سکته بزرگ بازار مسکن همزمان با تخفیف های چشمگیر فروشندگان در بازار بی مشتری

خریداران و سرمایه گذاران از بازار ملک کنار کشیده‌اند
به دنبال افت معاملات و کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت خانه در شهریورماه، بازار مسکن در مهرماه نیز با رکود دست و پنجه نرم کرد به‌طوری که معاملات ۱۰ درصد در مقایسه با شهریور کاهش یافت و تورم ماهیانه آن نیز به حدود یک هشتم اوج رونق بازار در خردادماه رسید. گزارش های میدانی حاکی از تخفیف های قابل توجه فروشندگان در بازار بی مشتری است. به طوری که پیشنهادهای عرضه به صورت شرایطی و با لحاظ تخفیف نیز نتوانسته است به این بازار رونق بخشد. 
سکته بزرگ بازار مسکن همزمان با تخفیف های چشمگیر فروشندگان در بازار بی مشتری
به گزارش ایصال نیوز، روند کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود بر اساس گزارش دو متولی ارایه آمار، ادامه پیدا کرد.

گزارش مرکز آمار از کاهش ۰.۱ درصدی قیمت در مقایسه با شهریور حکایت دارد. کارشناسان دلایل مختلفی را در کسادی بازار مسکن شهر تهران موثر می‌دانند که از جمله آن می‌توان به شرایط فعلی جامعه، رکود معمول در نیمه دوم سال، افول توان خرید متقاضیان و کاهش بازده سرمایه در بخش مسکن اشاره کرد.

نگاهی به آمار بازار مسکن شهر تهران در هفت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ روند کاهشی معاملات از خرداد به بعد را نشان می‌دهد؛ فروردین ۳۴۲۷ معامله، اردیبهشت  ۱۰ هزار و ۴۹۰ معامله، خرداد ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله، تیرماه ۱۰ هزار و ۲۹۴ معامله، مردادماه ۷۸۲۵ معامله، شهریورماه ۶۰۳۳ معامله و مهرماه ۵۴۱۶ معامله. همان‌طور که آمار توضیح می‌دهد بجز فروردین ماه نیمه تعطیل که خرید و فروش چندانی در بازار مسکن انجام نمی‌شود، بازار ملک در مهرماه، رکودی‌ترین مقطع خود را سپری کرده است.

به نظر می‌رسد پس از شوک حاصل از اصلاح نظام یارانه‌ها و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در مسکن با توجه به انتظارات تورمی و ریسک‌های غیراقتصادی در ماه‌های ابتدای سال جاری، به تدریج بازار مسکن به آرامش رسیده است.

یک کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که در بخش املاک دو گروه شامل خریداران مصرفی و سرمایه‌ای وجود دارند گفت: با توجه به کسادی و ابهام موجود، هردو گروه از بازار ملک کنار کشیده‌اند. وقتی شرایط به گونه‌ای است که تکلیف مردم با کسب و کارشان قطعی نیست سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. بخش مصرفی هم در زمانی می‌تواند اقدام خرید خانه کند که کسب و کارش رونق داشته باشد تا از طریق پس‌انداز و تسهیلات، مسکن بخرد اما هم‌اکنون چنین شرایطی فراهم نیست.

مشاهدات میدانی حاکی از رشد تخفیف های چشمگیر فروشندگان در بازار بی مشتری املاک و مستغلات است به طوری که پیشنهادهای عرضه به صورت شرایطی و با لحاظ تخفیف نیز نتوانسته است به این بازار رونق بخشد./ایسنا/ایصال 
 
انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما