plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۲۷۷۵۹

ریشی سوناک وزیر اسبق خزانه داری، در آستانه نخست وزیری بریتانیا

با انصراف بوریس جانسون، نخست‌ وزیر پیشین انگلیس از رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار، ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری پیشین به عنوان اولین نخست وزیر غیر سفیدپوست و هندوتبار بریتانیا در آستانه نخست‌وزیر شدن قرار دارد.
ریشی سوناک وزیر اسبق خزانه داری، در آستانه نخست وزیری بریتانیا
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از گاردین، پس از آنکه اعضای ارشد حزب محافظه کار بریتانیا هشدار دادند که بازگشت جانسون، به آشوب تا پایان هفته منجر خواهد شد، نخست وزیر پیشین پذیرفت که حمایت شمار کافی از نمایندگان پارلمان را برای رهبری یک حزب متحد را در دست ندارد.

جانسون که هیچگاه کارزار انتخاباتی اش را رسما آغاز نکرده بود، یکشنبه شب گفت اعتقاد دارد که می توانست حزب محافظه کار را در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۴ پیروز کند، اما پذیرفتن رهبری حزب در حال حاضر کار درستی نیست.

این موضع گیری جانسون فشار بیشتری را بر پنی موردانت، سومین نامزد برای رهبری حزب محافظه کار می آورد تا از رقابت کنار بکشد و بپذیرد که سوناک حمایت نمایندگان پارلمانی حزب دارد.

اکنون و در پی استعفای زودهنگام لیز تراس از نخست‌وزیری بریتانیا، اینک ریشی سوناک، وزیر پیشین دارایی این کشور، از موقعیت مناسبی برای تصدی این مقام برخوردار شده است.

بیش از ۱۶۵ نماینده پارلمان حمایتشان از وزیر خزانه داری پیشین را اعلام کرده اند، در حالیکه موردانت تا یکشنبه شب فقط حمایت ۳۰ نماینده را دارد که ۷۰ نماینده کمتر از حد لازم برای پذیرفته شدن در رای گیری برای رهبری حزب محافظه کار است.

سوناک در تابستان در رقابت با لیز تراس به مقام دوم رسید، در طول آخر هفته حمایت چهره های گوناگون حزب محافظه کار از دست راستی هایی مانند کمی بادنوچ و سوئلا براورمان تا چهره های بیشتر میانه مانند جرمی هانت، وزیر خزانه داری و گرانت شاپس، وزیر کشو را جلب کرده است.

یک منبع نزدیک به سوناک گفت او «هیچ چیز را حتمی نمی شمارد» و به گفتگو با همکاران تا دوشنبه صبح پیش از آغاز روند رسمی نامزد شدن ادامه خواهد داد. اگر سوناک موفق شود، نخستین نخست وزیر غیر سفید پوست و هندوی بریتانیا خواهد بود.

یک منبع نزدیک به موردانت تاکید کرد که کارزار او ادامه می یابد و او می خواهد نامزدی او به رای گذاشته شود تا اعضای حزب بتوانند درباره نتیجه تصمیم بگیرند. گرچه انتظار می رود با توجه روند فعلی سوناک تا دوشنبه صبح حمایت شمار بسیار بیشتری از نمایندگان پارلمان را به دست آورد، اما موردانت هم می تواند پشتیبانان قبلی جانسون را به دست آورد که می خواهند جلوی سوناک را بگیرند. این دو نفر باید تا ساعت ۲ بعدازظهر روز دوشنبه نامزدی هایشان را ثبت کنند و اگر هر دو نفر حمایت بیش از ۱۰۰ نماینده پارلمان را به دست آورند، آنگاه از ۱۵۰۰۰۰ نفر اعضای حزب محافظه کار خواسته خواهد شد درباره نتیجه تصمیم بگیرند.

جانسون هنگام کناره گیری از رقابت، مدعی شد که حمایت ۱۰۲ نفر از نمایندگان را به دست آورده است که دو نفر بیش از آستانه مورد نیاز است- اما فقط حدود ۶۰ نفر آنها به طور علنی حمایتشان از جانسون را اعلام کرده بودند.

سوناک کارزار رسمی اش را با اعلام اینکه «تثبیت اقتصادی» را در اولویت قرار می دهد، اعلام کرد، اما در این باره هنوز مصاحبه رسمی نکرده یا بیانیه رسمی نداده است.

گفتنی است؛ لیز تراس، نخست‌وزیر پیشین و رهبر حزب محافظه‌کار، پس از ۴۵ روز نخست‌وزیری، به روز پنج‌شنبه، ۲۰ اکتوبر، از مقامش استعفا داد و به این ترتیب کوتاه‌ترین دوره نخست‌وزیری در بریتانیا به نام او ثبت شد.

ریشی سوناک که در مقابل لیز تراس در نامزدی‌اش برای سمت نخست‌وزیری در تابستان سال جاری شکست خورده بود، اینک در وضعیت مناسبی برای انتخاب به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا قرار گرفته است.

ریشی سوناک که سال ۱۹۸۰ در بریتانیا متولد شد، والدینی هندی‌تبار دارد که پس از سال‌ها زندگی در شرق آفریقا، به بریتانیا مهاجرت کردند. او فارغ‌التحصیل رشته سیاست و اقتصاد از دانشگاه آکسفورد است و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه استنفورد آمریکا گرفته است.

همسر او آکشاتا مورتی، دختر نارانایا مورتی، میلیاردر مشهور هندی و از موسسان شرکت اینفوسیس است که در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند./همشهری آنلاین

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما