تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴

کشف یک پدیده کیهانی عجیب با تلسکوپ جیمز وب

یک تصویر جدید تلسکوپ «جیمز وب» نشان می‌دهد که حداقل ۱۷ حلقه غباری توسط یک نوع نادر ستاره ایجاد شده در یک حرکت موزون آسمانی قرار دارند.
کشف یک پدیده کیهانی عجیب با تلسکوپ جیمز وب
به گزارش ایصال نیوز، یک منظره جالب کیهانی در تصویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب سازمان ناسا جلوه‌گر شده است.

دست‌کم ۱۷ حلقه غباری متحدالمرکز به طور اسرارآمیزی از یک زوج ستاره‌ای نشات گرفته‌اند.

این دو ستاره با نام جمعی «ولف-رایت ۱۴۰» در فاصله تنها بیش از پنج هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

هر کدام از حلقه‌ها زمانی تشکیل شد که بادهای ستاره‌ای (جریانات گازی که ستاره‌ها در فضا منتشر می‌کنند) از دو ستاره یادشده هنگام نزدیک شدن آنها به هم برخورد می‌کردند و بر اثر آن گازهای متراکم شده و غبار تولید شد. حدود هر هشت سال، مدارهای این ستاره‌ها آنها را کنار هم می‌آورد و حلقه‌های غبار نشانه‌ای از گذر زمان است مانند حلقه‌های رشد روی استوانه تنه درخت.

علاوه بر حساسیت کلی تلسکوپ جیمز وب، ابزارهای مادون قرمز آن نیز بطور خاص توانایی مطالعه این حلقه‌های غبار را دارند. طیف سنج مادون قرمز این تلسکوپ همچنین ترکیبات این غبارها را برملا کرده است و اینها عمدتا از مواد خارج شده از نوعی ستاره موسوم به ستاره «ولف – رایت» (Wolf-Rayet) تشکیل شده اند.

ستاره ولف-رایت یک ستاره نوع O است که با جرمی حداقل ۲۵ بار بیشتر از جرم خورشید متولد می‌شود.

ستاره‌های ولف-رایت در مقایسه با خورشید ممکن است عجیب به نظر برسند اما آنها احتمالا در تشکیل ستاره و سیارات نقش داشته اند.

با استفاده از داده های تلسکوپ جیمز وب، این مطالعه جدید بهترین شواهد و مدارک را در این خصوص ارائه کرده که ستاره های ولف – رایت مولکول‌های غبار غنی از کربن تولید می‌کنند.

هر چند ستاره شناسان برآورد کرده اند که حداقل باید چند هزار ستاره ولف-رایت در کهکشان ما وجود داشته باشد اما تاکنون تنها حدود ۶۰۰ مورد از آنها کشف شده اند.