plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۲۷۶۱۱

استاد نعت الله ستوده درگذشت

نعمت‌الله ستوده، هنرمند پیشکسوت موسیقی و سرپرست سابق گروه رادیو اصفهان در سکوت خبری دار فانی را وداع گفت.
استاد نعت الله ستوده درگذشت
به گزارش ایصال نیوز، احمدرضا درّی، از دوستان نزدیک این هنرمند به ایسنا گفت: مرحوم استاد نعمت‌الله ستوده، هنرمند پیشکسوت موسیقی و نوازنده نی و سه‌تار بود که روز گذشته ساعت ۲ بامداد به دلیل بیماری و کهولت سن فوت کرد و صبح دیروز نیز به خاک سپرده شد.

درّی با بیان اینکه آشنایی او با مرحوم ستوده به حضور در یکی از محفل‌های موسیقیایی خانه شاطر رمضان بازمی‌گردد، ادامه داد: استاد ستوده مردی وارسته و بی‌نظیر و بی‌ریا بود، نمونه‌ای از ویژگی او همین است که وصیت کرده بودند در زمان فوتشان هیچ‌گونه مراسمی برای او برپا نشود و حتی خاک‌سپاری او را نیز اعلام نکنند تا مزاحمتی برای مردم ایجاد نشود.

حتی وصیت کرده بود که در قطعه هنرمندان به خاک سپرده نشود و به همین دلیل به وصیت این استاد وارسته عمل شد.

او گفت: استاد ستوده بازنشسته آموزش‌وپرورش بود و در کنار آن به فعالیت در زمینه موسیقی و نواختن نی و سه‌تار نیز می‌پرداخت و مدت‌ها در کنار دیگر بزرگان عرصه موسیقی در برنامه گل‌ها نیز فعالیت داشت.

سید نعمت‌الله ستوده یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۰ خورشیدی در شهر اصفهان متولد شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه و مقطع لیسانس دانشگاهی را در زادگاه خود اصفهان به پایان برد و سپس در سال ۱۳۴۱ برای تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به تهران آمد و هم‌زمان موسیقی را آغاز کرد.

او ابتدا به نواختن نی روی آورد و بعدازآن برای فراگیری و نواختن سنتور و فلوت نزد ایرج طاهری رفت و هم‌زمان به مشق سه‌تار نزد احمد عبادی پرداخت. سپس در محضر عبدالحسین خان برازنده ردیف‌های موسیقی اصیل ایرانی را بر روی نی پیاده کرد.

نعمت‌الله ستوده مدتی نیز از حضور نصرالله خان زرین پنجه بهره برد و در سال ۱۳۴۶ با حسن کسائی آشنا شد و از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۷ در خدمت حسن کسائی و جلال‌الدین تاج اصفهانی تدریس موسیقی اصیل و سنتی ایران را در مرکز فرهنگی رادیو و تلویزیون اصفهان به عهده داشت.

این هنرمند فقید که سال ۱۳۷۲ از آموزش‌وپرورش بازنشسته شد از سال ۴۶ تا ۵۶ در رادیو فعالیت داشت و سرپرست گروه رادیو اصفهان بود. این استاد وارسته، روز گذشته ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ درگذشت.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما