plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۲۷۴۶۸

واکنش‌ شدید اروپا به حملات موشکی روسیه به پایتخت اوکراین

ولادیمیر پوتین حملات موشکی امروز صبح به زیرساخت‌های اوکراین را پاسخ کوبنده به چندین مورد از اقدامات ترورستی اوکراینی دانست. «جوسپ بورل» ضمن محکوم کردن حملات امروز روسیه نوشت: چنین اقداماتی در قرن بیست و یکم جایی ندارد. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم.
واکنش‌ شدید اروپا به حملات موشکی روسیه به پایتخت اوکراین
به گزارش ایصال نیوز، پس از انفجار روز شنبه پل کریمه در شبه جزیره کریمه و وقایع پس از آن، کی یف پایتخت اوکراین پس از پشت سر گذاشتن چند ماه آرام، امروز دوشنبه دوباره از سوی روسیه مورد هدف قرار گرفت و این شهر و مناطق اطراف آن شاهد انفجارها و حملات هوایی متعدد بود که با واکنش‌هایی هم مواجه شد.

از صبح امروز خبرهای متعددی از وقوع انفجارهای مهیب در کی‌یف پایتخت اوکراین و شهرهای اطراف آن در رسانه های بین المللی منتشر شد. سامانه‌های پدافند هوایی در بیشتر شهرهای اوکراین فعال شدند و هشدار حمله هوایی در سراسر این کشور اعلام شد. مقام‌های دولتی و منطقه‌ای از مردم خواستند با توجه به احتمال حملات بعدی از پناهگاه‌ها خارج نشوند.

در همین حال پوتین طی سخنانی گفت، حملات دقیق روسیه در پاسخ به اقدامات تروریستی کی‌یف انجام شد.

رییس جمهوری روسیه در جلسه شورای امنیت این کشور گفت: اینکه سرویس ویژه اوکراین مغز متفکر و عامل حمله تروریستی به پل کریمه بوده، یک مساله واضح است.

وی تاکید کرد:‌رژیم کی‌یف زمان طولانی است که از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند.

پوتین با بیان اینکه درصورت ادامه این اقدامات تروریستی در خاک روسیه، پاسخ‌ مسکو قاطع خواهد بود، افزود: واکنش روسیه به عملیات‌های تروریستی اوکراینی‌ها با توجه تهدیدی که ایجاد می‌کند، مطابقت خواهد داشت.

رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به سایر حملات اوکراین در خاک این کشور، تصریح کرد: مواردی مشابه حمله تروریستی اخیر آن‌ها در کریمه، پیشتر در تاسیسات انرژی و زیرساخت‌های حمل و نقل روسیه نیز انجام شده است. این حملات شامل تلاش برای انفجار بخشی از سیستم انتقال گاز "ترک استریم" می‌شود. مدارک لازم برای اثبات دخالت اوکرانی‌ها از جمله شهادت عاملان این اقدامات تروریستی وجود دارد.

به گفته پوتین، حملات موشکی روسیه امروز صبح به زیرساخت‌های اوکراین در پاسخ به چندین مورد از اقدامات ترورستی اوکراینی‌ها و نه فقط حمله شنبه به پل کرچ کریمه بوده است.

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی به انفجارهای امروز اوکراین واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن‌ نوشت: چنین اقداماتی در قرن بیست و یکم جایی ندارد. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم. کمک‌های نظامی بیشتری از طرف اتحادیه اروپا در راه است.

در این میان سفارت آمریکا در کی‌یف نیز به شهروندان آمریکایی توصیه کرد به پناهگاه‌ها بروند و در صورت امکان هرچه‌ سریعتر از اوکراین خارج شوند.

«روبرتا متسولا» رییس پارلمان اروپا نیز درباره حوادث امروز اوکراین اظهار داشت: اروپا چشمانش را بر اقدامات روسیه نخواهد بست.

همچین «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به وقایع امروز، حمله موشکی روسیه به مناطق شهری اوکراین را غیر قابل قبول خواند.

در همین حال وزارت امور خارجه مولداوی در بیانیه‌ای اعلام کرد موشک‌های کروز روسیه حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین نیز از اولاف شولتس و امانوئل مکرون سران آلمان و فرانسه خواهان پاسخ محکم و قاطع به این حملات شد.

رئیس کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد شرکت هایی که کالاهای اتحادیه اروپا را با روسیه از طریق کشورهای ثالث مبادله می کنند، به موجب قوانین جدید اعمال شده طبق بسته هشتم تحریم های این اتحادیه مشمول تحریم قرار می گیرند.

اورسولا فون در لاین روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با کایا کالاس نخست وزیر استونی در شهر تالین استونی گفت: ما هشتمین بسته تحریم ها را صادر کرده ایم و از یک بسته به بسته دیگر درمورد نحوه دور زدن تحریم ها و روزنه ها آموزش می گیریم، سپس بسته های بعدی این روزنه ها را می بندد.

انتهای پیام/،
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما