plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۷۱۶

پیش‌بینی رشد ۱.۸ برابری صادرات استان اصفهان در سال‌جاری

سه ماهه نخست امسال ۴۶ میلیون دلار کالا از گمرک کاشان و افزون بر ۲۵ میلیون دلار کالاهای تولیدی آران‌وبیدگل به خارج از کشور صادر شد که با ادامه این روند، افزایش در مجموع ۱.۸ برابری صادرات از گمرکات استان اصفهان تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود.
پیش‌بینی رشد ۱.۸ برابری صادرات استان اصفهان در سال‌جاری
آمارهای واحد ارزیابی گمرک استان اصفهان مستقر در کاشان نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ هزار کیلوگرم کالا با ارزش افزون بر ۴۶ میلیون دلار در سه ماهه نخست سال ۹۸ از سوی یکهزار و ۲۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ فعال در زمینه تولید ۲۰۰ نوع کالا در ۱۳ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی این شهرستان به کشورهایی در نقاط مختلف جهان صادر شده است.

این در حالی است که بر اساس آمارها سال ۱۳۹۷، افزون بر ۱۴۶ هزار تن کالا با ارزش نزدیک به ۲۲۷ میلیون دلار از گمرک کاشان صادر شده بود.

لبنیات، لنت ترمز، مواد پی وی سی، لوله‌های چدنی و پلیکا، گلاب و عرقیات گیاهی، مفتول مسی، کولر آبی، مواد شوینده، آبلیمو، پلاستیک و ملامین، قالب فلزی، انواع نخ، الیاف مصنوعی، باسکول، انواع ظرف آرکوپال، آلومینیوم و چینی از جمله کالاهای صادراتی هستند.

فولاد و فرش ماشینی اما بیشتر کالاهای صادراتی را تشکیل می‌دهند، چنان‌که ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از این کالاها شامل ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار دلار میلگرد و ۱۳ میلیون و ۷۹۲ هزار دلار فرش و صنایع وابسته سه ماهه نخست امسال در شهرستان آران‌وبیدگل تولید شد.

۸۰۰ واحد تولیدی با مجوز بهره برداری در آران‌وبیدگل فعالیت دارند و سال گذشته در مجموع بیش از ۱۲۵ میلیون دلار کالا از این شهرستان صادر شده بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان نیز عصر شنبه در جلسه بررسی مشکلات فرش ماشینی آران‌وبیدگل با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات فرش ماشینی از شهرستان‌های کاشان و آران‌و بیدگل در سال‌جاری گفت: با ادامه روند رو به رشد کنونی، امسال افزایش در مجموع ۱.۸ برابری صادرات از این استان پیش‌بینی می‌شود.

حسن قاضی عسگر یادآور شد: شهرستان آران‌وبیدگل قطب تولید فرش ماشینی کشور است و توانسته نرخ بیکاری خود را به کمتر از پنج درصد برساند که قابل توجه است.

وی با اشاره به لزوم برطرف کردن سریع‌تر مشکل آب و برق کارخانه‌های فرش ماشینی آران‌وبیدگل تصریح کرد: جای تأسف دارد که صنعت این شهرستان مشکل آب داشته باشد؛ باید روش‌هایی مانند بهره‌برداری از آب‌های ژرف یا استفاده از پساب و بازچرخانی آب در دستور کار قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان، مشکل کم‌آبی این استان را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: با ایرانیان خارج از کشور در حال رایزنی هستیم تا با استفاده از فناوری‌های برتر دنیا، مشکل آب منطقه را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: اولویت دولت در استان اصفهان توسعه صنایع کم‌آب‌بر و غیرآلاینده است و دیگر نباید اشتباه گذشتگان را با استقرار صنایع آب‌بر مانند فولاد تکرار کنیم.

قاضی‌عسگر حفظ اشتغال موجود را خط قرمز دولت دانست و تاکید کرد: راهی جز حمایت از تولید و تسهیل صادرات نداریم زیرا تسهیل صادرات، رکود را از بین می‌برد و همه ما باید در شرایط جنگ اقتصادی به دنبال کاهش مشکلات باشیم.

وی همچنین اظهار داشت: نرخ بیکاری اصفهان ۲.۸ درصد بیشتر از نرخ میانگین بیکاری در کشور (نزدیک به ۱۲ درصد) است و بر همین اساس، افزایش اشتغال در اولویت برنامه‌های دولت در این استان قرار گرفته است.

لزوم حمایت دولت از کارخانه‌های فرش ماشینی

فرماندار آران‌وبیدگل نیز با اشاره به لزوم حمایت‌های دولت از صنایع فرش ماشینی گفت: تشکیل اتاق فکر و هیأت‌های اندیشه‌ورز شرکت‌های فرش می‌تواند زمینه شناسایی و حل مشکلات این کارخانه‌ها را فراهم کند.

اسماعیل بایبوردی، لزوم توسعه شرکت‌های دانش بنیان در صنایع فرش ماشینی را مورد اشاره قرار داد و تشریح کرد: شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل به منطقه ممنوعه آب تبدیل شدند و باید با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان به دنبال مدیریت آب‌های سطحی منطقه باشیم تا تولید ثروت کنیم.

وی با اشاره به انباشت و تعدد قوانین در کشور تصریح کرد: گاه برخی قانون‌ها مزاحم پیشرفت بوده، چنان‌که در شهرستان آران‌وبیدگل هر جا صنایع درصدد توسعه باشند، با تاغزارها و قانون‌های سختگیرانه رو به می‌شوند.

فرماندار آران و بیدگل همچنین یادآور شد: در شرایط جنگ اقتصادی باید همه پای کار باشیم و با درک شرایط موجود، به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار کشور کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران‌وبیدگل هم در ادامه تأمین ارز مواد اولیه تولید فرش ماشینی را از مهمترین مشکلات صاحبان این صنایع برشمرد و به تخصیص قطره چکانی و نامناسب آن اشاره کرد.

سید مرتضی سجادی افزود: اختلاف قیمت قابل توجه در خرید مواد اولیه وارداتی و بازار آزاد صنایع فرش وجود دارد که باید دولت هر چه سریع‌تر ورود کرده و این مشکل را برطرف کند.

وی بخشنامه‌های مربوط به فرش ماشینی را پیاپی و غیرکارشناسانه دانست و تعهدات ارزی را مشکل دیگر صاحبان صنایع عنوان کرد.

سالانه افزون بر ۵۰ درصد از فرش ماشینی کشور در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل تولید می‌شود.

ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما