plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۲۷۱۴۶
پس از دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

گروسی: آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است!

گفت‌گوها با ایران دربارۀ مسائل باقی‌مانده پادمانی از سر گرفته شد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه گفت‌گوها با ایران در خصوص شفاف‌سازی مسائل باقی‌مانده پادمانی از سرگرفته شد، مدعی شد: از ژوئن گذشته، ایران با آژانس تعاملی نداشته است در نتیجه، این مسائل حل نشده اند و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.
گروسی: آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است!
به گزارش ایصال نیوز، رافائل گروسی دوشنبه شب پس از دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که به وین سفر کرده است،با انتشار تصویری از دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: من از «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزبانی کردم.

وی درحالی این مطلب را بیان کرد که پیشتر مدعی وقفه در تعامل ایران و آژانس شده بود. او صبح دوشنبه در نشست کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران تحت برجام، به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای این تعهدات، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

مدیرکل آژانس اتمی افزود: در صورت ازسرگیری کامل اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، آژانس باید شکاف موجود در دانش خود را در مورد آنچه در زمانی که تجهیزات نظارتی و نظارتی ما مرتبط با برجام فعال نبود، برطرف کند. 

گروسی درباره وضعیت اجرای توافقنامه پادمانی با جمهوری اسلامی ایران هم مدعی شد: آژانس تلاش هایی برای تعامل با ایران برای حل و فصل مسائل باقی مانده مربوط به حضور ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سه مکان اعلام نشده در ایران انجام داده است. اما از ژوئن گذشته، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، این مسائل حل نشده اند و آژانس در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح آمیز است.

وی ادعا کرد: آژانس همچنان آماده است تا از طریق تعامل مجدد با ایران این مسائل را بدون تاخیر حل و فصل کند. ما باید راه‌حل‌های مشترک برای مشکلات پیدا کنیم. مشکلاتی که اگر ما به روشی مبتنی بر همکاری آنها را حل نکنیم، قرار نیست کنار گذاشته شوند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. 

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس به وین سفر کرده است در این باره گفت: آنها ادعاهایی را درباره مکان‌هایی مطرح می‌کنند که ساختگی است و اصلاً ربطی به دولت ندارد و اساساً تاسیسات (هسته‌ای) نیستند و امکاناتی متعلق به مردم است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: اینها با اطلاعاتی که عناصر سرویس‌های جاسوسی و ضد انقلاب پردازش می‌کنند و هر بار هم با یک ادبیات و شکل متفاوت، سعی دارند پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را مختل کنند و این هدفشان است./ا یرنا

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما