plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۲۷۱۳۳

عملیات تاریخی و موفق؛ ناسا یک فضاپیما را به عمد به یک سیارک کوبید

سازمان ملی هوا - فضای آمریکا (ناسا) در آزمایشی تاریخی، ​ یک فضاپیما را به عمد به یک سیارک کوبید تا توانایی انسان را در زمینه جلوگیری از برخورد ویرانگر یک جرم فضائی به کره زمین ارزیابی کند.
عملیات تاریخی و موفق؛ ناسا یک فضاپیما را به عمد به یک سیارک کوبید
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از «خبرگزاری فرانسه» فضاپیمای دارت (DART) ناسا دوشنبه شب (به وقت محلی - بامداد سه شنبه به وقت تهران)، ​ سیارک «دیمورفوس» (Dimorphos) ​ را در آزمایشی تاریخی برای سنجش توانایی بشر در زمینه جلوگیری از برخورد یک جرم فضائی به کره زمین و نابود کردن حیات بر روی آن، ​ هدف قرار داد.

این رویداد تاریخی در ساعت ۷:۱۴ عصر دوشنبه به وقت شرق آمریکا (۲۳:۱۴ به وقت گرینویچ - ۲:۴۴ به وقت تهران) روی داد.

این آزمایش تاریخی ۱۰ ماه پس از آن صورت می‌گیرد که ماموریت «تست هدایت مسیر سیارک دوتایی» (یا دارت) که از کالیفرنیا برای اجرای نخستین تجربه اش در این زمینه پرتاب شد، ​ به همسایگی سیارک یاد شده رسید.

«لوری گلیز»، ​ مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا، ​ گفت: «ما در حال ورود به عصری نوین هستیم، عصری که در آن به طور بالقوه قابلیت محافظت از خودمان را در برابر اثرگذاری یک سیارک خطرناک» داریم. سیارک دیمورفوس که قطر آن ۵۳۰ پا (۱۶۰ متر) است به دور یک سیارک بسیار بزرگ‌تر به نام «دیدیموس» می‌چرخد. با اطمینان گفته می‌شود که این دو سیارک هیچ خطری برای سیاره ما نداشته اند و از فاصله نزدیک به هفت میلیون مایلی کره زمین که در حال حاضر در کمترین فاصله با آن قرار دارند، ​ می‌گذرند.

ناسا اعلام کرد که این آزمایش پیش از آنکه یک ضرورت واقعی شناسایی گردد،​ به انجام درآمد.

با این برخورد هدفمند و حمله رخ به رخ دارت با دیمورفوس، ناسا امیدوار است که این سیارک را به مداری کوچک‌تر براند و ۱۰ دقیقه از زمانی که آن سیارک برای چرخیدن به دور دیدیموس نیاز دارد - و در حال حاضر ۱۱ ساعت و ۵۵ دقیقه است - بکاهد. تغییری که در روز‌ها و هفته‌های آینده با بهره گیری از تلسکوپ‌های زمینی قابل مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/*
۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما