plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
کد مطلب : ۲۷۱۲۴

پیش‌بینی تولید ۴۰۰ میلیون عدد تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در کشور

پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۸۰ تا ۴۰۰ میلیون عدد تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در داخل تولید شود.
پیش‌بینی تولید ۴۰۰ میلیون عدد تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در کشور
به گزارش ایصال نیوز، معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران ضمن بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: سال گذشته ۳۳۰ میلیون عدد تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا با کیفیت در داخل تولید شد که نسبت به پنج سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش داشته است.

مهدی شکوری، نیاز فعلی کشور به تخم چشم‌زده برای تولید ماهی قزل‌آلا را نزدیک به ۵۰۰ میلیون عدد عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۱۶۰ میلیون عدد تخم چشم زده از خارج وارد می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز تقاضا برای تخم چشم‌زده وارداتی وجود دارد و برخی از مزارع پرورش قزل‌آلا ترجیح می‌دهند از تخم چشم‌زده وارداتی استفاده کنند.

شکوری با بیان این که سازمان شیلات ایران برای ترویج و توسعه تولید تخم چشم‌زده تمام ماده قزل‌آلا در داخل اقداماتی انجام داده است، تصریح کرد: این سازمان با دانشگاه صنعتی اصفهان در سال ۱۳۹۹ برای تولید تخم چشم‌زده تمام ماده قزل آلا با استفاده از ماهی نر اصلاح شده قراردادی منعقد کرد که در پی آن، این کار در سایر مزارع نیز توسعه یافت و امیدواریم این اقدام امسال منجر به تولید تخم چشم زده تمام ماده شود.

وی گفت: یک مرکز تکثیر تخم چشم زده قزل آلا نیز در اصفهان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هنگفتی برای تولید تخم تمام ماده کرده و هدفگذاری در این مرکز دستیابی به تولید ۱۰۰ میلیون عدد تخم چشم زده تمام ماده در سال است.

شکوری در مورد توسعه تولید تخم چشم‌زده تمام ماده قزل‌آلا افزود: میزان تولید تخم چشم‌زده تمام ماده نسبت به پنج سال قبل بیش از چهار برابر شده است و با ایجاد مراکز به‌گزینی امیدواریم نیاز کشور به تخم چشم زده قزل‌آلا از داخل تامین شود.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران درباره تولید ماهی تیلاپیا نیز پیش‌بینی کرد امسال ۱۵۰۰ تن از این گونه ماهی در داخل کشور تولید شود.

وی تولید ماهی تیلاپیا در کشور را در سال گذشته ۷۰۰ تن عنوان کرد و اظهار داشت: دستیابی به تولید ۵۷ هزار تن ماهی تیلاپیا در برنامه تحولی، هدف قرارگرفته است.

شکوری درباره قیمت ماهی تیلاپیا اظهار داشت: قیمت فیله این ماهی نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد حدود ۱۰ برابری را نشان می‌دهد.

وی در همین حال تصریح کرد: امسال برای توسعه فناوری تکثیر و پرورش این ماهی در کشور از محل اعتبارات سفرهای رییس جمهوری، یک واحد پایلوت تیلاپیا در استان یزد در حال احداث است./جهاد کشاورزی

انتهای پیام/*
۱۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما