plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۲۶۸۶۳

چین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت

چین عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت. عضویت رسمی ایران دیروز جمعه، در بیست و دومین نشست شورای روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» اوزبکستان به تصویب رسید.
چین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت
به گزارش ایصال نیوز، دولت چین عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و آمادگی خود را برای همکاری با ایران در چارچوب این سازمان را اعلام کرد.

یک رسانه رسمی چین نوشته است: «رئیس‌جمهور چین در جریان دیدار با رئیس‌جمهور ایران ابراهیم رئیسی گفت که چین عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک می‌گوید و آماده هماهنگی و همکاری بیشتر با ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای است.»

در این بیانیه آمده است: «یادداشت تعهدات در خصوص عضویت ایران در SCO در بیست و دومین نشست شورای سران SCO روز جمعه برگزار شد.»

«ولادیمیر ناراف» وزیر امور خارجه ازبکستان پس از بیست و دومین نشست شورای روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در نشست مطبوعاتی گفت: در نشست امروز یادداشت تعهدات ایران به امضا رسید که راه را برای عضویت کامل این کشور در سازمان همکاری شانگهای باز می‌کند.

وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: همچنین ثبت حقوقی مقام شریک گفت‌وگو مصر و قطر در سازمان همکاری شانگهای از طریق امضای یاداشت های مربوطه به پایان رسید.

همچنین تصمیماتی در مورد آغاز فرایند عضویت بلاروس به عنوان عضو کامل سازمان اتخاذ شد.

ناراف خاطرنشان کرد: سران کشورهای عضو سازمان همچنین از درخواست های بحرین، مالدیو، امارات متحده عربی، کویت و میانمار برای دریافت مقام شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای استقبال کردند. وزیر امور خارجه ازبکستان عنوان کرد: شبکه سازمان های همکار سازمان همکاری شانگهای توسعه یافته است از جمله در چارچوب این نشست یادداشت های تفاهم بین سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه کشورهای عربی، یونسکو و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) امضا شد.

ناراف افزود: در پایان مذاکرات تعداد رکورد اسناد از جمله بیش از ۴۰ قرارداد، نظریه ها، برنامه و تصمیمات دیگر که برای گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل سازمان همکاری شانگهای کمک می کند، به تصویب رسید.

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: سازمان همکاری شانگهای وارد مرحله جدید و حتی بیش از پیش پرمسئولیت دور خود در توسعه می شود. سازمان باید بسیاری از وظایف اولویت دار همکاری را حل و فصل کند. در این زمینه رئیس جمهور کشور ما یک سری پیشنهادات معین و ابتکارات عملی را در مورد مسایل روز همکاری های چندجانبه در سازمان همکاری شانگهای ارائه کرد.

این دیپلمات ارشد ازبکستان خاطرنشان کرد: «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان بر اهمیت تداوم حفظ مقام غیر بلوکی سازمان همکاری شانگهای و باز بودن آن، تمرکز بر همکاری گسترده بین المللی و پایبندی به اصل تقسیم ناپذیری امنیت تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم تقویت همبستگی، حمایت متقابل و مشارکت بر اساس اصول «روح شانگهای» تاکید کرد و گفت: تنها از این طریق می‌توانیم صلح، ثبات و رفاه را در منطقه سازمان همکاری شانگهای تامین کنیم.

وزیر امور خارجه ازبکستان اظهار داشت: با اهداف افزایش کارآیی سازمان همکاری شانگهای در پاسخگویی به چالش‌ها و تهدیدات فزاینده، سران کشورها در مورد تکامل فعالیت‌ سازمان تصمیم گرفتند.

ناراف در پایان تاکید کرد: این نشست مسئولیت رو به رشد سازمان را در ارتباط با ستیزه جویی ها و تهدیدات جهانی روز نشان داد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما