plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۲۶۴۲۴

سفیر اسبق ایران در عراق: مقتدی صدر تا کنون هفت بار از سیاست کناره‌گیری کرده است

سفر فؤاد حسین برای ادامه مذاکرات بین ایران و عربستان بود
سفیر اسبق ایران در عراق با اشاره به اینکه مقتدی صدر تاکنون هفت بار از سیاست کناره گیری کرده است گفت: کل منطقه و به خصوص عراق شرایط خیلی حساسی را دارد طی می کند که نیازمند نوعی آگاهی و شناخت دقیق حوادث است.
سفیر اسبق ایران در عراق: مقتدی صدر تا کنون هفت بار از سیاست کناره‌گیری کرده است
به گزارش ایصال نیوز، حسن دانایی فر با بیان اینکه رفتار برخی کشورهای عربی منطقه که علاقه مند هستند عراق استقرار پیدا نکند را نباید فراموش کرد، تأکید کرد: برخی نگاه ها حتی به دنبال تجزیه عراق هستند، اینها موضوعاتی است که باید با دقت رصد شود و فقط از جنبه اینکه یک اختلاف سیاسی پارلمانی است موضوع را نگاه نکرد.

در ادامه، مشروح گفت‌گوی جماران با سفیر اسبق ایران در عراق را می‌خوانید:

تحلیل شما از اوضاع فعلی عراق چیست؟ بعد از کناره گیری مقتدی صدر از مسائل به نظر شما وضعیت عراق به چه سمتی پیش می رود؟

بعید می دانم آقای مقتدی صدر از مسائل سیاسی کنار رفته باشد؛ چون هفتمین باری است که در طول این دو دهه چنین موضوعی را می شنویم. گویا نوعی ترک کردن است که یا کاملا جدا نمی شود و یا اگر در مقطعی جدا شد، دوباره به کار بر می گردد. اما احساس می کنم که اوضاع فعلی عراق را قطعا بزرگترهای این کشور اداره خواهند کرد.

بیانیه آیت الله حائری در نوع خودش یک کار بی نظیر است
 
با توجه به اینکه آیت الله سیدکاظم حائری تقریبا همزمان با این اقدام مقتدی صدر از مرجعیت کناره گیری کردند، آیا مرجعیت در مسائل سیاسی عراق دخالت دارد و چه طور به حل این چالش ها کمک می کند؟

به هر صورت با رجوعی که در مسائل دینی و بعضا اجتماعی می شود، مرجعیت نظر خودش را دارد. به عنوان مثال در قصه داعش، مرجعیت نقش بی بدیلی داشت و با صدور فتوای جهاد توانست از یک فروپاشی امنیتی – نظامی و حتی اجتماعی جلوگیری کند، مردم را سامان بدهد و مردم هم با فرمان جهاد ایشان به جهاد و مقابله با اشرار برخیزند. قطعا در حوادث سیاسی – اجتماعی مهم مرجعیت می تواند تأثیرگذار باشد.

بیانیه آیت الله حائری در نوع خودش یک کار بی نظیر است. چون ما در گذشته و حال نداشته ایم که یک مرجع در زمان حیات خودش به ادله ای بگوید من نمی توانم مرجعیت را ادامه بدهم. اما از آنجایی که ایشان به عنوان یکی از مراجع عراق و به خصوص در صحنه سیاسی صدری ها همیشه نقش ایفا کرده، به موضوع رفتارهای فعلی جریان صدر هم اشاره کرد که خود همین هم موجب رنجش مقتدی صدر شد و مقتدی صدر در اعلامیه که داد، علی رغم اینکه تلاش کرد به آیت الله حائری احترام بگذارد، نوعی تعرض هم نسبت به بیانیه ایشان وجود داشت. قطعا عراقی ها انتظار دارند که در شرایط کنونی مراجع نقطه نظراتشان را اعلام کنند.

 
برخی کشورهای منطقه و به خصوص آمریکا تلاش کردند از روزنه اختلافی که بین دو جریان شیعی بود وارد شوند

آیا دخالت های خارجی در به وجود آمدن این مشکلات عراق دخیل بوده یا صرفا یک مسائل مربوط به اختلافات جریان صدر و مقتدی صدر با گروه های دیگر این چالش ها را به وجود آورده است؟

اگر خیلی خوشبینانه نگاه کنیم و بگوییم جریانات عراق نقشی را برای خارجی ها قائل نیستند، اما این را باید بیان کنیم که خارجی ها تلاش می کنند از این اختلافات و شکاف هایی که وجود دارد در جهت منافع خودشان سوء استفاده کنند. برخی کشورهای منطقه و به خصوص آمریکا تلاش کردند از روزنه این اختلافی که بین دو جریان شیعی بود وارد شوند و مطامع و منویات خودشان را در روند تشکیل دولت تأثیر بگذارند.

ممکن است داعش بخواهد از این فرصت استفاده کند
 
چه قدر احتمال دارد که گروه های تندرو و تروریستی نظیر داعش از این وضعیت سوء استفاده کنند؟

ممکن است این شرایط سبب شود برخی جریانات مثل داعش بخواهند از این فرصت استفاده کنند. بعید به نظر می رسد در سطح حوادثی که در 10 سال قبل اتفاق افتاد مجددا تکرار شود. ولی ممکن است در بعضی نقاط تلاش داشته باشند آن ماجرا را مجددا تکرار کنند ولی شرایط برای آنها کاملا فراهم نیست.

کل منطقه و به خصوص عراق شرایط خیلی حساسی را دارد
 
با توجه به سفر وزیر خارجه عراق به ایران، از نظر شما جمهوری اسلامی ایران در برون رفت عراق از وضعیت فعلی چه نقش و جایگاهی می تواند داشته باشد؟

برداشت من این است که سفر فؤاد حسین بیشتر برای استمرار و ادامه مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بود. اما در کنار این هم با توجه به حوادثی که با سفر ایشان همزمان شد، طبیعتا موضوع درگیری ها و اختلافات هم در این گفت و گوها مطرح شد. توقع دارند جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارتباط، اعتباری و نفوذی که در داخل عراق دارد بتواند کمک کند و قطعا جواب مسئولین مربوطه این بود که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد این موضوع را کمک کند تا اختلافات موجود از طریق گفت و گو و مسیرهای غیر نظامی دنبال شود.

به هر صورت کل منطقه و به خصوص عراق شرایط خیلی حساسی را دارد طی می کند که نیازمند نوعی آگاهی و شناخت دقیق حوادث است. قطعا موضوع رژیم اشغالگر قدس را در این موضوعات نباید فراموش کرد. رفتار برخی کشورهای عربی منطقه که علاقه مند هستند عراق استقرار پیدا نکند را هم نباید فراموش کرد. برخی نگاه ها حتی به دنبال تجزیه عراق هستند. اینها موضوعاتی است که باید با دقت رصد شود و فقط از جنبه اینکه یک اختلاف سیاسی پارلمانی است موضوع را نگاه نکرد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما