plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
کد مطلب : ۲۶۳۴۲
معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد

حذف سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم انگیزه ماندگاری را افزایش داده است

کرونا 42 هزار میلیارد تومان بار مالی برای حوزه سلامت داشت
معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تاکید بر فراهم آوری شرایط مطلوب برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، گفت: حذف سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم انگیزه ماندگاری را افزایش داده است.
حذف سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم انگیزه ماندگاری را افزایش داده است
به گزارش ایصال نیوز، دکتر سعید کریمی، همزمان با چهارمین روز از هفته دولت، در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر با موضوع اقتصاد سلامت و ظرفیت های کشور برای توسعه صادرات خدمات سلامت، ضمن گرامیداشت روز پزشک و داروساز، گفت: مهمترین چالش نظام سلامت در سال گذشته و در شروع دولت سیزدهم، مقابله با بیماری کرونا بود.

وی افزود: در ابتدای این همه گیری، حجم مراجعین بیمارستانی و سرپایی بسیار افزایش یافته و تعداد فوتی های ناشی از کرونا به روزانه 700 نفر نیز رسید.

کووید19 به مثابه یک جنگ تمام عیار

دکتر کریمی، ویروس کووید 19 را به مثابه یک جنگ تمام عیار توصیف کرده و ادامه داد: در مقابله با همه گیری کووید 19، تمام بخش های کشور بسیج شدند و در نهایت با حمایت های دکتر رییسی، رییس جمهور کشورمان و تلاش های شبانه روزی وزارت بهداشت، واکسیناسیون وسیع آغاز و پروتکل های درمانی نیز به صورت منسجم تدوین و ابلاغ شد. البته نباید از همراهی و مشارکت بینظیر مردم چشم پوشی کرد.

وی گفت: در موج اخیر که اکنون شیب نزول پیدا کرده، روزهایی بود که تا 30 هزار نفر مراجعه سرپایی به مراکز درمانی داشتیم، اما در کسب در کار مردم خللی وارد نشد. درحالیکه در اوایل شیوع کرونا، اوج گیری بیماری و تعطیلی کسب و کارها به اقتصاد خانوارها آسیب زیادی وارد کرد. اما در حال حاضر مردم با انجام واکسیناسیون ایمنی کافی را به دست آورده اند.

وی تصریح کرد: به عبارتی، در موج اخیر به مدد واکسیناسیون همگانی، کمترین صدمه غیرمستقیم به سیستم اقتصادی کشور را مشاهده کردیم.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص ارائه خدمات درمانی به موقع و با کیفیت به بیماران مبتلا به کرونا، اضافه کرد: در دوران کرونا علیرغم اینکه در بسیاری از کشورها با وجود پیشرفته بودن، بیماران در نوبت می ماندند، در کشور ما همه بیماران پذیرش شدند و هیچ بیماری پشت درب های بیمارستان ها بدون دریافت خدمات درمانی مناسب، معطل نماند.

وی با بیان اینکه در ابتدای همه گیری تجهیزات بیمارستانی از جمله دستگاه اکسیژن ساز، ونتیلاتور و تخت های آی سی یو به کیفیت و میزانی که اکنون وجود دارد، نبود، خاطرنشان کرد: با عزم جدی مجموعه نظام سلامت، تمامی کمبودها برطرف شد و امروزه از نظر خدمت رسانی در بیمارستان ها، مشکلی وجود ندارد.

ظرفیت خدمت رسانی چندبرابر بستری های کرونایی

دکتر کریمی، تعداد تخت های بیمارستانی کشور در برهه کنونی را 155 هزار تخت عنوان کرده و گفت: در حال حاضر، کمتر از 8 هزار بیمار کرونایی در کل کشور داریم و ظرفیت خدمت رسانی مان نسبت به تعداد بیماران بسیار بسیار بیشتر است.

افزودن 10 هزار تخت بیمارستانی در یک سال اخیر

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص سرانه تعداد پزشک و پرستار نسبت به جمعیت گفت: در یک سال اخیر، حدود 10 هزار تخت بیمارستانی افزوده شده است؛ در مورد نیروی انسانی نیز تبدیل وضعیت پرسنل بهداشت و درمان در دستور کار گرفت که این اقدام با تبدیل وضعیت ایثارگران آغاز شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه پزشک در کشور، 16 است، ادامه داد: توزیع پزشک در کشور عادلانه صورت می گیرد؛ برای مثال، در یک سال اخیر، 2200 پزشک متخصص در کشور توزیع شد. اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، مبحث ماندگاری پزشکان است. باید شرایط معیشتی مطلوبی فراهم شود که پزشکان در مناطق محروم یا دورافتاده بمانند.

وی درخصوص ظرفیت پذیرش رشته پزشکی عنوان کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزایش یافته و کمبود نیروی پزشک در کشور جبران خواهد شد.

لزوم فراهم آوری شرایط مطلوب برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

وی تاکید کرد: فراهم آوری شرایط ماندگاری پزشک، پرستار و سایر پرسنل بهداشت و درمان در مناطق محروم کشور، از جمله اولویت هایی است که به توزیع عادلانه نیروی درمانی در کشور کمک می کند.

دکتر کریمی خاطرنشان کرد: در سال 95 مصوبه ای تحت عنوان سقف و پلکان ( سقف کارانه پزشکان) تصویب شده بود که از آن زمان تاکنون هیچ تغییری نکرده و باعث شده بود که در مناطق محروم انگیزه ماندگاری به شدت کاهش یابد.

حذف سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم انگیزه ماندگاری را افزایش داده است

وی ادامه داد: خوشبختانه در یک سال اخیر، با تلاش هایی که صورت گرفت، این سقف برداشته شد و پزشکان عزیز می توانند در مناطق محروم هرچقدر که می توانند خدمت ارائه دهند. زیرا این سقف باعث شده بود که پزشکان از بیمارستان های دولتی خارج شده و به سمت بیمارستان های خصوصی بروند و چون در مناطق محروم تعداد بیمارستان های خصوصی کمتر است، به سمت شهرهای برخوردار می رفتند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در این راستا، پلکان ها نیز اصلاح شده و شرایط مناسبی فراهم شده که پزشکان در مناطق محروم ماندگار شوند. برداشته شدن سقف و پلکان برای دولت بار مالی نداشت و درواقع، برداشته شدن سقف کارانه پزشکان ماحصل اصلاح بازتوزیع درآمدهای اختصاصی بیمارستان هاست.

وی افزود: در حوزه پرستاری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که سالها بلاتکلیف مانده بود، نیز به نتیجه رسید و طبق قولی که داده شده، تا پایان شهریورماه این مبالغ پرداخت می شود. تعرفه گذاری خدمات پرستاری 5 هزار میلیارد تومان هزینه داشت که در قانون بودجه دیده شد، بخشی هم از منبع دیگری تامین شد.

دکتر کریمی در مورد پرداخت از جیب بیماران کرونایی، گفت: 90 درصد هزینه های بستری و 70 درصد هزینه های سرپایی توسط بیمه ها پرداخت می شود.

بار مالی 42 هزار میلیارد تومانی کرونا برای حوزه سلامت

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری کرونا برای سیستم بهداشت و درمان کشور حدود 42 هزار میلیارد تومان بار مالی داشته است، گفت: سال گذشته ستاد ملی کرونا مصوب کرد که مبلغ 22 هزار و 300 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به نظام سلامت کمک شود و بخشی از صدمه مالی که کرونا به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد کرده بود، جبران شد.

وی در ادامه درخصوص نسخه نویسی الکترونیک گفت: نسخه نویسی الکترونیک نیز از جمله مواردی بود که بلاتکلیف باقی مانده بود و خوشبختانه از دی ماه سال گذشته به صورت جدی کلید خورد. امروز، در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی به صورت 100 درصدی و در بخش های خصوصی هم بیش از 90 درصد نسخه الکترونیک اجرا می شود.

وی در این باره افزود: نسخه الکترونیک به ما قدرت مدیریت می دهد تا پایش و رصد کنیم که مثلا چه نوع دارو و چه تعداد دارو مصرف می شود.

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، یکی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت، اجرای کامل پزشک خانواده است که بدون نسخه نویسی الکترونیک بی معنا بود.

وی افزود: در حال حاضر که نسخه نویسی الکترونیک سامان یافته، می توانیم به سمت ساماندهی و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت پیش رویم. چراکه پرونده الکترونیک سلامت شکل تکامل یافته نسخه الکترونیک است.

دکتر کریمی درخصوص تولیدات فناورانه در حوزه سلامت، گفت: در حوزه دارو، 90 درصد داروهایمان و بسیاری از تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در داخل کشور تولید می شود.

وی ضمن تاکید بر افزایش کیفیت تولیدات داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، درخصوص ظرفیت کشورمان برای صادرات خدمات سلامت، گفت: 220 بیمارستان در کشور مجوز IPD دارند، یعنی این بیمارستان ها می توانند گردشگر سلامت جذب و پذیرش کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: همچنین استفاده از ظرفیت کشورهای اطراف به منظور تاسیس و تحت مدیریت گرفتن دانشگاه در این کشورها، (مانند دانشگاه سبطین در عراق که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران تاسیس و راه اندازی شد) می تواند به پیش روی دانش پزشکی ایران در آن سوی مرزها کمک کند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما