plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۲۶۲۷۴
مدیر امور منابع آب شهر ری خبر داد

۲۷ حلقه چاه آب غیرمجاز در شهر ری و اسلامشهر مسدود شد

تداوم عملیات نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها
در راستای جلوگیری از خروج آب سفره های زیر زمینی و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب های زیر زمینی، ۲۷ حلقه چاه آب غیر مجاز طی روزهای اخیر در شهرری و اسلامشهر مسدود شد. در سال گذشته نیز بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از برداشت غیر مجاز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری شده بود.
۲۷ حلقه چاه آب غیرمجاز در شهر ری و اسلامشهر مسدود شد
به گزارش ایصال نیوز از شرکت آب منطقه ای استان تهران، مدیر امور منابع آب شهرری روز سه شنبه از انسداد ۱۹ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از خروج سالانه بیش از ۱۳ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی در محدوده عملکرد این امور خبر داد.

سید حمیدرضا حسینی گفت: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی، طی سه روز، ۱۹ حلقه چاه غیر مجاز در مجموع به عمق ۱۵۸ متر و آبدهی ۰.۶۱ لیتر در ثانیه پر و مسدود شد.

وی با بیان اینکه این تعداد چاه‌ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، اظهار داشت: با انجام این عملیات از خروج سالانه ۱۳ هزار و ۴۴۶ متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب ‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد.

جلوگیری از برداشت ۲۰۷ هزار متر مکعب آب از سفره های آب زیرزمینی در اسلامشهر

مدیر امور منابع آب اسلامشهر نیز از انسداد ۸ حلقه چاه غیر مجاز به مجموع عمق ۴۸۶ متر و جلوگیری از تخلیه سالیانه بیش از ۲۰۷ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور خبر داد.

عبدالکریم خلجی گفت: با تلاش واحد حقوقی و با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستورقضایی تعداد هشت حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور، به عمق کلی ۴۸۶ متر و دبی ۲.۱۰ لیتر برثانیه پر و مسدود گردید.

وی با تاکید بر اینکه این چاه ها در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و حفاظت از منابع آب زیرزمینی مسدود شد، افزود: با انسداد این چاه ها از تخلیه سالانه ۲۰۷ هزار و ۳۸۰ متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی این امور جلوگیری شد.

نصب دستگاه کنتور حجمی هوشمند

خلجی با اشاره به نصب ۲ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند بر روی چاه های مجاز، تصریح کرد: نصب کنتور بر روی چاه ها یکی از پروژه های مهم طرح تعادل بخشی بوده که امور منابع آب اسلامشهر در جایگاه حاکمیتی خود این پروژه را جهت مدیریت منابع آب شهرستان پیگیری می کند.

برداشت بی رویه و بی حساب و کتاب از سفره های آب زیرزمینی باعث فرونشست زمین در استان تهران است، این پدیده خطرناک اگرچه می تواند در اثر سایر پدیده های طبیعی زمین شناسی مانند زمین لرزه، انحلال سنگ های گچی، نمکی یا آهکی، آب شدن یخ ها و حرکت های آرام پوسته و خروج گدازه از پوسته جامد زمین یا فعالیت های انسانی مانند معدنکاری، برداشت سیالات زیرزمینی مانند آب های زیرزمینی، نفت یا گاز ایجاد شود، اما به گفته کارشناسان، کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی، مهمترین دلیل فرونشست زمین بویژه در ایران به شمار می رود.  

کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم موجب شده تا بخش قابل توجهی از منابع آبی در سراسر کشور خشک شود و سطح سفره های زیرزمینی بشدت پایین بیاید و این مساله باعث فرو ریختن حفره های تهی از منابع آبی بر اثر وارد آمدن فشار طبقات فوقانی زمین و ایجاد پدیده فرونشست در بسیاری از مناطق  به ویژه استان تهران شده است.   

بررسی ها نشان می دهد امروزه بیش از ۱۵۰ کشور جهان از جمله ایران با این پدیده زمین روبرو هستند.

در سال گذشته نیز بیش از یکهزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مسدود و از برداشت غیرمجاز ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب در سال از در سطح استان تهران جلوگیری شده است.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما