plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۲۶۲۶۸
انتشار گزارش عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی

سه میلیون گردشگر خارجی، 2/5 میلیارد دلار به کشور وارد کردند

40 درصد افزایش درآمد‌ از‌ گردشگران خارجی
گزارش عملکرد وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی در یک‌سال گذشته منتشر شد و بر اساس آن، ایران توانسته است از محل ورود سه میلیون گردشگر خارجی از نیمه دوم سال 1400 تا کنون به درآمد 2.5 میلیارد دلاری دست پیدا کند.
سه میلیون گردشگر خارجی، 2/5 میلیارد دلار به کشور وارد کردند
به گزارش ایصال نیوز، این در حالی است که پاندمی کرونا همچنان در جهان تداوم یافته و ایران نیز با شدیدترین تحریم‌های برجای‌مانده از دوران خروج ترامپ از برجام مواجه بود.

پیش‌تر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همشهری خبر داده بود که 4کشور همسایه ایران شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بیشترین تعداد گردشگران ورودی به کشور را از ابتدای سال‌جاری تاکنون داشته‌اند.

گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند، بیشتر با هدف زیارت و درمان به ایران آمده‌اند و بدین‌ترتیب ایران توانست از محل گردشگری زیارت و درمان بیشترین درآمد حاصل از ورود گردشگران به ایران را طی یک‌سال گذشته جذب کند.

دولت از ابتدای شروع به‌کار بر رونق گردشگری داخلی تمرکز داشت و پس از آن به‌دلیل بسته‌شدن مرزها به‌دلیل پاندمی کرونا که بیش از 2سال تداوم یافت، درنظر داشت با کاهش محدودیت‌های سفر بخشی از صنعت گردشگری ایران را زنده نگاه دارد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ بسیار تلاش کرد و در این حوزه موفق عمل کرد و نخستین ویزای ورود به ایران پس از 2سال تعطیلی مطلق سفر به کشور با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد.

بر همین اساس ایران توانسته ‌ظرف مدت یک‌سال آن‌هم با وجود تمام محدودیت‌ها 2.5میلیارد دلار از محل سفر تنها 3میلیون گردشگر خارجی به کشور آن هم از گردشگران کشورهای همسایه درآمد کسب کند.

در حوزه سفرهای داخلی نیز رونق بسیاری پس از برچیدن ممنوعیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور ایجاد شد. عزت‌الله ضرغامی سال گذشته گفته بود که در نوروز1401 سونامی سفر به راه خواهد افتاد. این پیش‌بینی نیز محقق شد و میلیون‌ها ایرانی پس از 2سال خانه‌نشینی عازم جاده‌ها و مقاصد گردشگری کشور شدند.

بر اساس آنچه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان گزارش عملکرد یک‌ساله این وزارتخانه منتشر کرده است، سفرهای داخلی از نیمه دوم سال1400 تا همین حالا ۴۰درصد‌ نسبت به‌مدت مشابه پیش از آن افزایش یافت.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده است که تنها در نوروز 1401 بیش از 52 میلیون نفر شب اقامت در مراکز اقامتی رسمی کشور ثبت شده است؛ آماری که رشد 40درصدی گردشگری داخلی را تأیید می‌کند.

طی 20 روز ابتدایی فروردین‌ماه ۶میلیون مسافر دریایی در کشور جابه‌جا شدند و رشد 300درصدی سفر با ناوگان دریایی به ثبت رسید. اما 90 درصد سفر ایرانی‌ها در این دوره در جاده‌های کشور ثبت شد. 52میلیون‌و800هزار تردد خودرویی بین استان‌های کشور هم ثبت شد. 5.5میلیون گردشگر نیز از تهران به مقصد استان‌های دیگر خارج شدند.

بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، در نوروز1401 پس از پایان محدودیت‌های سفر و عطش ایرانی‌ها برای مسافرت، بیش از 90درصد ظرفیت اقامتی کشور اشغال شد و میزان بازدید از پایگاه‌های میراث فرهنگی در نقاط مختلف کشور، موزه‌ها و مراکز تاریخی با رشد بیش از 80درصدی نسبت به دوره مشابه مواجه شد.

سال گذشته اما سهم گردشگری در اقتصاد ایران 3.1 درصد بود که با آغاز نوروز 1401 تاکنون این عدد به 4.1درصد افزایش یافته است.

سال گذشته ایران بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رشد منفی ۴۵درصدی در اقتصاد گردشگری مواجه شد و تنها 144هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشت، اما در سال‌جاری این رقم به 202هزار میلیارد تومان افزایش یافت.  

کارشناسان صنعت گردشگری در دوران پاندمی کرونا پیش‌بینی کردند که گردشگری ایران در سال2025 احیا می‌شود.

اما حالا همزمان با روزهای پایانی مذاکرات برای احیای برجام و با توجه به رشد صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا به‌نظر می‌رسد گردشگری کشور بتواند در مدتی کوتاه‌تر از این زمان بار دیگر به شکوفایی برسد و درهای ایران دیگر نه‌تنها برای همسایگان، که به‌روی گردشگران جهان گشوده شود و ارزآوری صنعت گردشگری بیش از تمامی صنایع دیگر به روزهای اوج نزدیک شود. /همشهری

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما