plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۲۶۱۸۴
در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

کنعانی: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دنبال توافق است

معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما معتقدیم آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و مسئول عدم اجرای توافق است؛ اگر آمریکا اراده سیاسی خود را به طور جدی نشان دهد، می‌توانیم به سمت مرحله بعد حرکت کنیم؛ جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دنبال توافق است.
کنعانی: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دنبال توافق است
به گزارش ایصال نیوز، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در آغاز نشست خبری هفتگی خود با اشاره به سالگرد بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز به میهن اسلامی گفت که آزادگان برای دفاع از خاک و ملت ایران، رنج اسارت را به جان خریدند و عزتمندانه به کشور بازگشتند.

وی همچنین با اشاره به سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، آن را سندی از دخالت‌های آمریکا در امور دولت‌ها و ملت‌های مستقل خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری با اشاره به روز ادای احترام به قربانیان ترور، گفت که هزاران نفر از شهروندان ایران قربانی اقدامات تروریستی از جمله قربانی گروهک تروریستی منافقین شدند.

«کنعانی» همچنین با اشاره به در پیش بودن هفته دولت گفت که این هفته بازه زمانی مناسبی برای بیان کارنامه دولت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه بیان کرد: سیاست خارجی دولت، همسایه محور و دیپلماسی اقتصادی محور است که دولت سیزدهم آن‌ها را به عنوان مبنای کار خود انتخاب کرده است.

وی افزود: افزایش حجم تبادل تجاری و اقتصادی و افزایش روابط ما با همسایگان و عضویت ایران در سازمان‌های مهم منطقه ای و افزایش همکاری با کشورهای منطقه ای و… از جمله این اقدامات است.

ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم
«کنعانی» در واکنش به روایت‌های غیررسمی درباره نتیجه مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: ما به طور کلی می‌توانیم بگوییم که همچنان در مسیر مذاکره هستیم؛ در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اروپایی به طرف‌های مذاکره داده شد؛ طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه اش، پاسخ خود به پیشنهاد اروپا را در زمان مقرر داد.

وی افزود: ما هنوز از طرف مقابل مشخصا آمریکا پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نکردیم؛ ما زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی بگوید پاسخ آمریکا را دریافت کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: ما تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم؛ اما مذاکرات یک مجموعه است و باید درباره همه موضوع‌ها توافق شود؛ تا زمانی که روی همه آن‌ها توافق نشود، نمی‌توان به استقبال مرحله بعدی رفت؛ باید درباره تصمیم‌های مختلف توافق حاصل شود.

«کنعانی» اظهار کرد: ایران در ادوار گذشته و دور قبل جدی و مسئولانه در مذاکرات شرکت کرد و به طرف اروپایی نیز به موقع پاسخ داد؛ اما ما شاهد تعلل طرف آمریکایی در پاسخگویی هستیم؛ ما همواره نشان دادیم که مسئولانه عمل می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما معتقدیم آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و مسئول عدم اجرای توافق است؛ اگر آمریکا اراده سیاسی خود را به طور جدی نشان دهد، می‌توانیم به سمت مرحله بعد حرکت کنیم؛ جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دنبال توافق است.

«کنعانی» در مورد جدیت ایران برای دستیابی به مذاکرات گفت: تیم مذاکره ما با هدف تحقق منافع ایران در میز مذاکره حضور پیدا کرد؛ اما واقعیت امر این است که ایران معطل طرف مقابل نمی‌ماند.

وی افزود: بارها اعلام شده که معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد.

«کنعانی» تاکید کرد: بی عملی طرف اروپایی و تعلل آمریکا و مسائل داخلی این کشور و فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا یا فرسایشی کردن مذاکرات، ایران را از پیگیری اولویت‌هایش باز نخواهد داشت؛ ما تاکید می‌کنیم اگر ایران نیازمند به توافق است طرف‌های مقابل بیشتر نیازمند توافق هستند؛ تیم مذاکره کننده در عین اثبات عملی این امر که ما به دنبال توافق هستیم بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد؛ ما دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم؛ به طوری که منافع ملی ایران تامین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ما در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها به طور طبیعی منتظر طرف مقابل خواهیم بود؛ اما در حوزه گسترش روابط اقتصادی و خارجی با کشورهای مختلف منتظر پاسخ و روند مذاکرات نخواهیم بود.

«کنعانی» در بخش دیگری گفت: به طور طبیعی هماهنگ کننده برای طرف‌ها زمان معینی در نظر گرفت و رفتار ایران همواره مسئولانه بوده و روند فعلی نتیجه عدم التزام به روند مذاکره و بی عملی طرف اروپایی است.

از سرگیری روابط ایران و عربستان تامین کننده منافع طرفین است
«کنعانی» در مورد مذاکرات ایران و عربستان، اظهار کرد: مذاکرات ما با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ندارد؛ معتقدیم که گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط دو کشور تامین کننده منافع دو طرف است.

وی افزود: اختلاف نظرها و موضوعات پیچیده ای وجود دارد اما مذاکرات تاکنون مثبت بوده است؛ ازسرگیری روابط یک کار یک روزه نیست؛ مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد، از جانب طرف عربستانی نیز شاهد گام‌های متقابل بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: شرایط در منطقه شرایط مثبتی است و می‌‌توان امید داشت در روابط منطقه ای به سمت شرایط بهتری در حال حرکت هستیم.

شاهد واقع نگری دولت‌های منطقه در ارتباط با سوریه هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات مقام‌های ترکیه درباره ارتباط با سوریه گفت: ما شاهد واقع نگری بسیاری از دولت‌های منطقه ای و غیرمنطقه ای در ارتباط با سوریه هستیم؛ آنچه در ۹ سال گذشته درباره سوریه رخ داد، نتیجه سیاست غلط بسیاری از کشورها بود؛ ما به طور کلی شاهدیم در سایه مقاومت ملت و نیروهای مسلح سوریه و تدبیر دولت سوریه شرایط جدیدی در این کشور ایجاد شده است.

وی گفت: این بدان معناست که سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سرگذاشته و دولت سوریه توانسته با تروریست‌ها مقابله و حاکمیت این کشور را حفظ کند؛ بر همین مبنا شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که در نتیجه محاسبات غلط، دمشق و سفارتخانه هایشان را ترک کردند؛ این نشان می‌دهد شرایط در حال تغییر است و برخی کشورها در حال بازگشایی سفارتخانه‌های خود هستند.

«کنعانی» در مورد روابط ترکیه و سوریه نیز اظهار کرد: درباره روابط ترکیه و سوریه شاهد این بودیم که ترکیه سیاست‌های خود را در قبال تحولات سوریه تغییر داد؛ ما در چارچوب فرایند آستانه با دو کشور رایزنی‌هایی داشتیم؛ اظهاراتی که از سوی ترکیه می‌شنویم، دلگرم کننده است و امیدواریم در آینده تغییراتی در حوزه عملی رخ بدهد و شاهد روابط سازنده دو کشور باشیم.

وی همچنین گفت: معتقدیم حل و فصل اختلافات و گام برداشتن به سمت روابط دوجانبه به نفع دو کشور و منطقه است.

درباره بازگشت سفیر بحرین هنوز اقدامی صورت نگرفته است
«کنعانی» درباره بازگشت سفیر بحرین به ایران گفت که هنوز اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

ایران تبادل زندانیان را به مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع تبادل زندانیان با آمریکا اظهار کرد: ما موضوع زندانیان را در چارچوب یک موضوع انسانی می‌بینیم و آن را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم.

وی افزود: ما به طور غیر مستقیم با آمریکا گفت‌وگو کردیم؛ از نظر ما امکان تبادل وجود داشت و دیدگاه‌های ما در این زمینه روشن بود؛ آنچه شاهد بودیم بی عملی طرف مقابل است.

«کنعانی» در ادامه گفت: آمریکا افرادی را با اتهامات واهی و موضوع دور زدن تحریم‌ها بازداشت کرد؛ بازداشت این افراد غیرقانونی و غیرانسانی است و آمریکا به مبادی انسانی در این زمینه عمل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: ما گفتیم که آماده رایزنی در این مورد هستیم اما این موضوع هیچ ارتباطی با روند مذاکرات ندارد و پرونده مستقلی است و امیدواریم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

درباره آزادسازی وجوه ایران در کره جنوبی اتفاق جدیدی نیفتاده است
«کنعانی» گفت: درباره آزادسازی وجوه ایران در کره جنوبی اتفاق جدیدی نیفتاده ونباید موضوع آزادسازی وجوه ایران را به مذاکرات دیگری گره زد؛ این انتظار ایران از کره جنوبی است.

موضوع آب برای ایران مهم است
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضوع آب برای ایران و بسیاری از کشورهای منطقه ای حائز اهمیت است؛ ما مسائل دوجانبه با کشورهای منطقه ای داریم؛ ما اخیرا نشست وزرا و مقامات عالی رتبه ۱۱ کشور را در ایران داشتیم و
این نشان دهنده اهتمام ایران به این موضوع و اولویتش برای ایران است.

مذاکرات رفع تحریم یکی از موضوعات سیاست خارجی ماست
«کنعانی» در مورد مذاکرات رفع تحریم اظهار کرد: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از موضوعات روابط خارجی ما است و ما مشخصا روابط تجاری را با روند مذاکرات گره نزده و نمی‌زنیم؛ عملکرد دولت نیز در یک سال اخیر همین را نشان می‌دهد؛ مذاکرات رفع تحریم‌ها در عین پیگیری روابط خارجی با دیگر کشورها است.

وی گفت: «پلن بی» ما در صورت عدم التزام آمریکا به توافق، استمرار سیاست یکسال گذشته با همت و جدیت است.

«کنعانی» در مورد مخالفت احتمالی آمریکا با پیشنهاد اروپا گفت: طرف مقابل باید با درایت بیشتری عمل کند.

روابط ما با عراق سازنده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط ما با عراق نزدیک و سازنده و توام با تامین منافع مشترک است؛ این روابط مستمر است و ما همواره در جهت کمک به برادران عراقی اقدام خواهیم کرد.

موضوعات گفت‌وگوی ما با عربستان مشخص است
«کنعانی» درباره اقدام‌های شبکه مورد حمایت سعودی و ارتباط آن با موساد، گفت: در مجموع موضوعات گفت‌وگوی ما با طرف عربستانی مشخص است؛ ما در حوزه دوجانبه و منطقه ای، موضوع برای تبادل نظر داریم؛ هر موضوعی که در اولویت ما باشد با طرف عربستان در میان می‌گذاریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری گفت: شرایط اقتضا می‌کند ایران و عربستان مبتنی بر ضرورت‌های منطقه‎ای گام عملی بردارند؛ این‌ها موضوعاتی است که ارتباطی با فعالیت ایران ندارد و مطابق با قوانین آژانس است.

نقش رژیم صهیونیستی در مذاکرات همیشه مخرب بوده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما تاکید می‌کنیم که روند مذاکرات بر اساس مصالح ملت آمریکا پیش می‌رود؛ نقش رژیم صهیونیستی همیشه مخرب بوده و ماهیت این رژیم کاملا روشن است.

وی افزود: در ارتباط با ما باید بگویم که مذاکرات را براساس منافعمان پیش می‌بریم؛ ‌آنچه برای ما حائز اهمیت است تامین منافع ایران از طریق توافق است و این که منافع اقتصادی ایران تامین و در بلند مدت تضمین شود.

دولت و ملت ایران ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی را فراموش نمی‌کند
«کنعانی» درباره موضوع ترور «سردار سلیمانی»، گفت: موضع ایران درباره ترور سردار سلیمانی روشن است؛ دولت و ملت ایران ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی را فراموش نمی‌کند و موضوع انتقام از قاتلان فراموش شدنی نیست.

وی افزود: ایران از همه ابزارها استفاده می‌کند تا این موضوع را به محکمه برساند و این موضوع ارتباطی با مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد.

اقدام‌های ما در پرونده بازداشت ایرانیان در خارج از کشور ادامه دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت چند ایرانی در آرژانتین، «حمید نوری» و «اسدالله اسدی»، گفت: اقدامات ما همچنان ادامه دارد؛ هنوز تحول خوشایندی اتفاق نیفتاده است و شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشده و آرژانتین باید با حسن نیت آن‌ها را آزاد کند.

وی گفت: در ارتباط با حمید نوری و اسدالله اسدی پیگیری‌ها در سطوح مختلفی ادامه دارد و در اولویت دستگاه دیپلماسی است؛ ما بر دیدگاه خود درباره پرونده اسدی و نوری تاکید می‌کنیم که ضروری است که دولت بلژیک و سوئد نسبت به آزادی آن‌ها بدون شرط عمل کنند.

«کنعانی» گفت: مشخصا درباره نوری در سطح وزیر اقدامی صورت گرفته است.

روابط خود را در چارچوب مذاکرات هسته ای نمی‌بینیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما روابط خود را در چارچوب و مدار مذاکرات هسته ای نمی‌بینیم؛ ما منافع و مصالح دو جانبه ای داریم؛ ما می‌توانیم نقش سازنده و مکملی درباره مسائل منطقه ای داشته باشیم.

آمریکا دولت خاطی در توافق برجام است
«کنعانی» درباره موضوع بازگشت طرف‌های عضو برجام به این توافق گفت: موضوع، بازگشت طرفین به توافقی است که قبلا شکل گرفته است؛ آمریکا از یک توافق بین المللی خارج شده و بعد از دو سال به دنبال بازگشت است؛ یک دولت خاطی و غیرملتزم به توافق چگونه می‌تواند درباره ایران اطمینان حاصل کند؛ این ماهیت مذاکرات است.

درباره وضعیت زندانیان ایرانی در خارج از کشور کوتاهی نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت «ریچاد جان»، » تبعه ایرانی مسیحی در زندان‌های انگلیس گفت: ما راجع به شهروندان خود که در دیگر کشورها زندانی هستند، مسامحه و غفلت نمی‌کنیم؛ ممکن است مورد اتهامی زندانیان ایرانی که در زندان‌های دیگر کشورها هستند، متفاوت باشد، اما وزارت امور خارجه وظیفه ذاتی خود می‌داند که خارج از نوع جرم و اتهامات از حقوق شهروند و کنسولی شهروندان ایرانی دفاع کند.

وی افزود: ما در این مورد مذاکره می‌کنیم و در صورت لزوم در چارچوب قضایی و معاهدات درباره این موضوع اقدام می‌کنیم.

ارتباط هیچ کشوری در منطقه با رژیم صهیونیستی کمکی به صلح و ثبات و همچنین کمکی به ملت فلسطین نمی‌کند
«کنعانی» در پاسخ به پرسش خبرنگار میزان درباره اقدام ترکیه و رژیم صهیونیستی در از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌های دو طرف، گفت: دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این باره کاملا مشخص است؛ رژیم صهیونیستی یک رژیم برخاسته از روند ظالمانه است؛ رژیم صهیونیستی در ۷ دهه گذشته همواره عامل بی ثباتی بوده است.

وی افزود: معتقدیم ارتباط هیچ کشوری در منطقه با رژیم صهیونیستی کمکی به صلح و ثبات و همچنین کمکی به ملت فلسطین نمی‌کند؛ ما انتظار داریم همه کشورهای عربی و اسلامی به منشور ملل متحد و حقوق ملت فلسطین احترام بگذارند؛ اشغال فلسطین نباید نادیده گرفته شده و به امر نهادینه ای تبدیل شود.

در خصوص رویکرد توسعه مناسبات با آفریقا
سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان گفت: حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا الان بوده است؛ دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط با این حوزه بودیم؛ نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها و گفت‌وگوها و مذاکراتی که صورت گرفته و هیأت‌هایی که مبادله شده و مبادله خواهد شد؛ هیأت‌ عالیرتبه اقتصادی موریس به تهران سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، شیلات و دیگر حوزه ها انجام و اسناد خوبی امضا شد.

وی اظهار داشت: امروز شاهد آغاز سفر وزیر امور خارجه به دو کشور آفریقایی مالی و تانزانیا و زنگبار در راس یک هیئت تجاری – اقتصادی خواهیم بود و این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این منطقه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای شود برای گسترش روابط.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما