plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۶۱۷۸

ترکیه با واردات دو برابری نفت روسیه، خلأ اتحادیه اروپا را پر کرد

شرکت‌های ترک از معامله با همتایان روس خود منع نشده اند و همین امر به آنکارا اجازه می‌دهد خرید نفت خود را از مسکو افزایش دهد.
ترکیه با واردات دو برابری نفت روسیه، خلأ اتحادیه اروپا را پر کرد
به گزارش ایصال نیوز به نقل از رویترز، آمارهای مرکز Refinitiv Eikon روز دوشنبه نشان داد ترکیه واردات نفت روسیه را در سال جاری میلادی دو برابر کرده است زیرا دو کشور در مواجهه با تحریم های غرب علیه مسکو آماده همکاری گسترده تر در تجارت و به ویژه تجارت انرژی هستند.

تجارت بین ترکیه و روسیه از بهار رونق گرفته است زیرا شرکت های ترک که از معامله با همتایان روس خود منع نشده اند، می کوشند خلأ ایجاد شده ناشی از خروج شرکت های اتحادیه اروپا از روسیه پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در اوایل سال جاری را پر کنند.

داده‌های Refinitiv Eikon نشان می‌دهد که ترکیه واردات نفت از روسیه از جمله گریدهای اورال و سبک سیبری را در سال جاری تا کنون بیش از 200 هزار بشکه در روز در مقایسه با تنها 98 هزار بشکه در روز برای مدت مشابه سال 2021 افزایش داده است.

ترکیه روسیه را به دلیل اقداماتش در جنگ اوکراین تحریم نکرد و گفت که همچنان به تامین منابع انرژی از سوی روسیه متکی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اوایل ماه اوت با یکدیگر دیدار کردند و برای تقویت همکاری‌های تجاری به توافق رسیدند.

داده ها نشان می دهد پالایشگاه های اصلی توپراس ترکیه و پالایشگاه SOCAR آذربایجان در سال جاری به میزان قابل توجهی مصرف نفت اورال روسیه و نفت سبک سیبری را افزایش دادند و در عین حال خرید نفت دریای شمال، عراق و غرب آفریقا را کاهش دادند.

طی چند سال گذشته، پالایشگاه STAR خرید نفت نروژی یوهان سوردروپ و گریدهای نفت عراق را افزایش داده است که از نظر کیفیت به اورال نزدیک است زیرا نفت روسیه در حال پشت سر گذاشتن رشد قیمت بوده است. اما در سال جاری، قیمت نفت روسیه در برابر معیار تاریخ‌گذاری شده برنت به پایین‌ترین سطح رسید،در حالی که بهای نفت دریای شمال و عراق تقویت شد.

داده‌های Refinitiv Eikon نشان می‌دهد که انتظار می‌رود پالایشگاه STAR حدود 90 هزار بشکه در روز نفت از روسیه طی ژانویه تا آگوست 2022 خریداری کند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 48 هزار بشکه در روز بود.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما