plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۲۶۰۸۳
رکود بزرگ، بازار املاک چین را فرا گرفت

پیش‌بینی‌ها درباره رشد تولید ناخالص داخلی چین کاهش یافت

انتظارها درباره رشد اقتصادی چین تعدیل شد
بانک‌های سرمایه‌گذاری چندملیتی استاندارد چارترد، گلدمن ساکس و نومورا بانک، همگی با اصلاح پیش‌بینی‌های‌شان درباره رشد اقتصادی چین در سال 2022؛ موج دوباره همه گیری کرونا و فشار عرضه سنگین در بازار املاک و مستغلات و روند نزولی قیمت‌ها در این بازار را از جمله دلایل اصلی کاهش رشد اقتصادی چین برشمرده اند.
پیش‌بینی‌ها درباره رشد تولید ناخالص داخلی چین کاهش یافت
📻 پادکست گزارش خبری «رکود بزرگ، بازار املاک چین را فرا گرفت» 

به گزارش ایصال نیوز، به تازگی بانک‌های سرمایه‌گذاری چند ملیّتی مطرح جهانی، پیش‌بینی‌هایشان را درباره رشد اقتصادی چین در سال 2022، به دلیل اینکه ترمز اقتصاد چین در تکاپوی از بین بردن تبعات بحران اقتصادی چند سال اخیر، از شیوع کروناویروس گرفته تا فشار سنگین عرضه و رکود بی سابقه معاملات املاک، کشیده شده است؛ اصلاح کرده اند. 

بر اساس به‌روزرسانی‌های منتشر شده در این ماه (آگوست)، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2022، بین 2.8 تا 3.3 درصد برآورد شده است. 

یک اقتصاددان ارشد حوزه آسیا و اقیانوسیه بانک سرمایه‌گذاری فرانسوی ناتیکزیس، در این‌باره می‌گوید: رشد سه ماهه دوم اقتصاد چین به دلیل محدودیت های اعمال شده ناشی از موج تازه کووید، بسیار پایین بوده است. سه ماهه سوم نیز به دلیل بدتر شدن فضا برای فروش مسکن که با افت قابل توجه قیمت ها مواجه بوده است، همچنین کاهش ملموس سرمایه گذاری دارایی ثابت در بازار املاک و مستغلات؛ شروع مطلوبی نداشته است. 

بانک چند ملّیتی استاندارد چارترد، رشد تولید ناخالص داخلی چین را 3.3 درصد پیش‌بینی کرده است، در حالی که گلدمن ساکس، 3 درصد و نومورا بانک فقط 2.8 درصد پیش‌بینی کرده‌اند؛ همگی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی شان در سال جاری! بانک ناتیکزیس نیز پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی چین را به 3.5 درصد کاهش داده است.

صندوق بین‌المللی پول که پیش‌بینی‌هایش محل رجوع است و به آن استناد می‌شود؛ در ماه جولای اعلام کرد، انتظار دارد اقتصاد چین در سال جاری، 3.3 درصد رشد کند. پیش بینی ای که کمتر از پیش بینی رشد اقتصادی 4.4 درصدی چین در ماه آوریل است.

در ماه مارس نیز نخست‌وزیر چین، لی که چیانگ، هدف رشد اقتصادی 5.5 درصدی را برای اقتصاد چین تعیین کرد، اگر چه او اکنون و با گذشت زمان، اعتراف کرده است که رشد اقتصادی چین احتمالاً کمتر از رشد تعیین شده باشد. 

قرنطینه شدید در مراکز مالی شانگهای و شنژن، و موج تازه کووید در چین، از جمله دلایل اصلی بانک ها برای اصلاح پیش‌بینی‌های‌شان اعلام شده است. 

بانک استاندارد چارترد، روز دوشنبه در این باره اعلام کرد؛ شانگهای 22 مورد ابتلای جدید را از 11 تا 14 اوت گزارش کرده است و مسئولان این شهر، برای چند مجتمع مسکونی محدودیت های سختگیرانه وضع کرده اند. هاینان نیز موارد تازه ای از ابتلا به کووید را گزارش کرده است. 

نومورا بانک هم روز پنجشنبه اعلام کرد؛ در چین نشانه هایی از کاهش محدودیت‌های قرنطینه به چشم می‌خورد هر چند که اعمال محدودیت‌ها، جذابیت های بازار خرده فروشان جهانی در چین را کمرنگ کرده است. 

جولیان ایوانز پریچارد، تحلیلگر ارشد کپیتال اکونومیکس نیز درباره کاهش رشد اقتصادی چین می‌گوید: بازگشت چین به دوره رؤیایی رشد اقتصادی اش، پس از همه گیری کرونا، تقریباً ناکام مانده است و در کوتاه مدت، چشم انداز روشنی برای رشد اقتصادی چین نمی توان متصور شد. 

بانک های سرمایه گذاری چندملیتی، برای اصلاح پیش بینی های‌شان همچنین به کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در بازار املاک و مستغلات و بازار مصرف، استناد کرده اند.

اقتصاددانان مستقر در گلدمن ساکس نیز روز چهارشنبه اعلام کرده اند: بازارهای خرده فروشی اقلام مرتبط با املاک به طور قابل توجهی عملکرد ضعیف تری را نسبت به فعالیت‌ها در حوزه عرضه سایر اقلام ثبت کرده اند و خدمات حوزه املاک و مستغلات در رکود قابل توجهی گرفتار شده اند. انباشت بدهی ها نیز باعث کاهش چشمگیر قیمت های عرضه در بازار مسکن چین نسبت به دو سال گذشته شده است. 

داده های اقتصادی ماه های جولای و آگوست نیز نشان می دهد که تولید صنعتی چین نیز گرفتار رکود بزرگ شده است. بخش صنعتی چین، یک محرک کلیدی اقتصاد چین است و از دهه 1980 به عنوان مقصد سرمایه گذاری های عمده برای سازندگان چند ملیتی خودرو، لوازم خانگی و سخت افزارهای پیشرفته تلقی می‌شود. 

تولید صنعتی چین در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل، فقط 3.8 درصد رشد داشته است در حالی که پیش بینی ها رشد 4.3 درصدی را انتظار می کشیدند. 

بانک استاندارد چارترد، دوشنبه گذشته اعلام کرد؛ داده‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌های صنعتی در ماه اوت به دلیل کاهش انتظارات تورمی مصرف‌کننده و موج تازه همه گیری، احتمالاً در وضعیت راکد باقی بماند. استاندارد چارترد، همچنین گفت که رشد سرمایه گذاری دارایی های ثابت در چین از 5.8 درصد در ماه ژوئن به 3.6 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر، بی سابقه ترین موج گرمای چین در شش دهه اخیر، با دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت)، در ماه جاری فشار بیشتری را بر صنعت وارد کرده است.

در استان سیچوآن چین که آسیب شدیدی از موج گرما متحمل شده است، هم اکنون، تمرکز دولت بر تأمین برق خانوارهاست که باعث تعطیلی کوتاه‌مدت صنایع بزرگ شده است.

نومورا بانک در این باره می گوید: چندین استان چین، مصرف و سهمیه بندی مصرف برق را به دلیل تبعات موج گرما، محدود می کنند.

شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی «گلدمن ساکس» درباره تبعات موج گرمای بی سابقه در چین اعلام کرد: یک تابستان گرم و خشک غیرمعمول، بر ظرفیت تامین برق چین فشار وارد کرده است و منجر به کاهش تولید برق در برخی استان‌ها و بخش‌های پر مصرف شده است، اگرچه بعید است شاهد تکرار قطعی برق سال گذشته و اختلالات شدید تولید باشیم.

موج گرما، انتظارها درباره رشد اقتصادی چین را به کما برده است، رکود بزرگ بازار املاک چین، افت قیمت ها و عرضه های سنگین را سبب شده است، تولید صنعتی چین کاهش یافته است و همگی پیش‌بینی‌های قبلی درباره رشد تولید ناخالص داخلی چین را تحت تأثیر قرار داده اند. 

انتهای پیام/*
۳
مترجم : مصطفی امینی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما