plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۲۶۰۶۰

محمد محقق: قتل مولوی مهدی به دست طالبان «جنایت جنگی»است

تداوم آوارگی شیعیان هزاره افغانستان
رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، قتل مولوی مهدی مجاهد به دست طالبان را محکوم کرده و آن را «جنایت جنگی» خوانده است. وی تنها فرمانده هزاره تبار طالبان بود و پس از مدتها اختلاف با طالبان، شامگاه سه شنبه نزدیک مرز ایران توسط طالبان دستگیر و اعدام شد.
محمد محقق: قتل مولوی مهدی به دست طالبان «جنایت جنگی»است
به گزارش ایصال نیوز، آقای محقق روز چهارشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت که طالبان شب گذشته مولوی مهدی را در یک کمین در قریه «بنیاد» هرات بازداشت کرده‌اند.

او افزوده است که «طبق ادعای وزارت دفاع طالبان، (مهدی) پس از اسارت طی یک محکمه صحرایی به‌طور مظلومانه به شهادت رسیده است.»

محقق گفته است که مولوی مهدی برای دیدار با خانواده‌اش، که پس از تهاجم طالبان به بلخاب، به ایران مهاجرت کرده بودند، عازم این کشور بوده است.

وی افزوده که «مقاومت با شهادت مهدی‌ها و امثال او فروکش نخواهد کرد، بلکه بذر مقاومت ریشه قوی‌تر پیدا خواهد کرد.»

محقق همچنان گفته است: «این‌گونه کشتن یک فرد، در حالی‌ که در میدان درگیری و جنگ نبوده و به‌عنوان مسافر یا مهاجر بدون سلاح بوده، از نظر آموزه‌های دینی خلاف اسلام و از نظر قوانین جنایت جنگی به حساب می‌آید»

به گفته محقق، مولوی مهدی به دلیل انحصارگرایی و بیدادگری طالبان از این گروه جدا شد و «در مقابل مظالم و اجحاف» این گروه در ولسوالی بلخاب جبهه مقاومت ایجاد کرد.

صبح چهارشنبه، وزارت دفاع طالبان در پیامی اعلام کرد که مولوی مجاهد را در مرز میان افغانستان و ایران کشته است. این گروه بعدتر تصویری از او را به نشر رساند که نشان می‌دهد او به دست طالبان اسیر شده است.

مولوی مهدی تنها فرمانده هزاره تبار طالبان بود و بعد از تسلط دوباره آنها بر افغانستان، به عنوان رئیس استخبارات ولایت بامیان، تعیین شد. اما چندماه بعد به دلیل اختلاف برکنار شد.

به گفته منابع نزدیک به مولوی مهدی مجاهد، او بارها در دیدار با مقامات ارشد طالبان، خواستار تعیین جایگاه و حق هزاره‌ها در حکومت طالبان شده بود، اما مقامات طالبان، خواست‌های او را نپذیرفتند. 

با وجود اینکه طالبان ادعا می‌کنند مولوی مهدی مجاهد کشته شده است، اما هزاران نفر از شیعیان هزاره هنوز در کوه‌ها و دره‌ها آواره هستند و نیروهای طالبان به آنها اجازه نمی‌دهند که به خانه‌های خود باز گردند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما