plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۲۶۰۰۳
در جلسه هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان: کرسی‌های انتقال تجربه کارگزاران نظام را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم

دانشگاه‌ها در امور پژوهشی چابک‌تر پاسخ دهند
علی صالحی گفت: بر اساس دغدغه فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی برای کسب تجربه لازم برای ورود به عرصه‌های تصمیم‌سازی، پیشنهاد می‌کنم در درجه نخست کرسی‌های انتقال تجربه کارگزاران را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان: کرسی‌های انتقال تجربه کارگزاران نظام را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم
به گزارش ایصال نیوز از شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در دومین جلسه هیئت امنای مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، اظهار کرد: باید از تحول نظام‌مندی که در عرصه برنامه‌ریزی و پژوهش و اتفاقات مثبت ساختاری که در بدنه مدیریت شهری و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ایجاد شده است، قدردانی کرد.

وی در خصوص رویکرد دانش‌بنیانی شهرداری در سال جدید، افزود: با توجه به بازخوردهایی که از هر دو سوی ارتباط بین شهرداری و دانش‌بنیان‌ها گرفته شده است، بارقه‌های امید اجرایی شدن تعامل بین این دو ارگان مشاهده می‌شود. با توجه به گزارش عملکردی که از مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارائه شد، معتقد هستم خروجی‌ها و اقدامات ما باید به حل مسئله نزدیک‌تر شود، البته در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مسائل و موضوعات به خوبی شناسایی شده است، اما جمع‌بندی‌ها چنین به نظر می‌آید که باید این موارد پژوهشی به راه حل‌ها و راهکارها نزدیک‌تر شود. انتظار ما این بود که در طول گذشت یک سال از عمر شورای اسلامی شهر، مجموعه شهرداری، پشتیبانی راه‌اندازی باشگاه شهراندیشان را انجام می‌داد، پیش از انتخابات و بعد از منتخب شدن اعضای دوره ششم شورای اسلامی شهر، چندین مطالبه جدی از سوی مردم مطرح می‌شد که یکی از آن موارد، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های شهر بود، قشرهای مختلف نخبگانی انتظار داشتند که ایده‌ها و دغدغه‌های خود را به مدیریت شهری انتقال دهند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرینی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: فرایند ایجاد کامل باشگاه شهراندیشان باید سرعت بیشتری به خود بگیرد تا برای فصل بودجه ۱۴۰۲ بتوانیم از این زیرساخت بهره ببریم، علاوه‌بر اینکه رقم خوردن این طرح، سرمایه اجتماعی مدیریت شهری را تقویت می‌کند، بر اساس گزارش‌هایی که از واحد روابط عمومی و سامانه ۱۳۷ شهرداری گرفتم، متوجه شدم که جبهه هم‌پوشانی اقدامات انجام شده در اصلاح ساختارها و فرآیندها با درخواست‌های مردم کم است، پیشنهاد می‌شود که مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر خروجی ۱۳۷ شهرداری را بررسی کند و اقداماتی را مبتنی بر پژوهش‌ها در راستای تعامل، تسهیل‌گری و مطالبه‌گری انجام دهد.

دانشگاه‌ها در امور پژوهشی چابک‌تر پاسخ دهند

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم ارتباط مسائل مورد توجه مردم را شناسایی کنیم و در این مسائل از ناحیه مراکز پژوهش مدیریت شهری ورودی جدی داشته باشیم، احساس تأثیرگذاری مدیریت شهری بین مردم بیشتر خواهد شد، قطعاً نقش دانشگاه‌ها در امور پژوهشی باید تقویت شود، اما معتقد هستم که دانشگاه‌ها نیز باید چابک‌تر پاسخ دهند، به عنوان مثال در زمینه توانمندسازی مناطق کم‌برخوردار ارتباطاتی را با اساتید دانشگاه‌ها برقرار کردیم، اما هنوز این مسئله روی زمین مانده است و دانشگاه‌ها نقشه‌ای برای حل مسئله ندارند. شورای اسلامی شهر در جایگاه سیاسی مدیریت شهری پاسخگوی مردم است و نمی‌تواند به بهانه اینکه هنوز اساتید دانشگاه برای فلان مشکل پاسخی نیافتند، رد مسئولیت کند، البته باید بدانیم پژوهش، ساختارمند و زمان‌بر است، اما حرکت پاسخ‌دهی اساتید دانشگاه در یافتن راه حل‌ها باید تسریع شود.

صالحی خطاب به مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و دانشگاه‌ها، گفت: بر اساس دغدغه فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی برای کسب تجربه لازم برای ورود به عرصه‌های تصمیم‌سازی، پیشنهاد دارم در درجه نخست کرسی‌های انتقال تجربه کارگزاران را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم، امروز دستاورد هر یک ساعت تعامل با افراد متخصص و مدیرانی که سال‌های سال سابقه مدیریت در شهرداری‌ها و ارگان‌های دیگری دارند، برای دانشجویان به اندازه یک سال تجربه تلقی می‌شود. پیشنهاد من این است که در جهت متقابل، به جای تور فناوری، به منظور کسب تجربه عملی دانش آموختگان، جمعی از دانشجویان مقطع دکتری به مدت دو هفته در قالب کمپ‌هایی در سطوح مختلف شهرداری به طور مثال یک معاونت شهرداری مستقر شوند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه دیگری که به مراکز پژوهشی شهرداری دارم این است که RFB پژوهش‌های ما باید در کرسی‌های اندیشه‌ورز و آزاداندیشی دانشگاه‌ها نقد شود و دوم اینکه گزارش‌های تفصیلی و اولیه پروژه‌هایی که ارائه می‌شود، باید در دانشگاه‌ها عرضه شود و اساتید به همراه دانشجویان بررسی کنند که آیا پژوهش انحراف دارد یا خیر؟ ، اهداف پژوهش محقق شده است یا خیر؟، هنوز مدیریت شهری، مدیران اجرایی و دانشگاه، یک منظومه پژوهشی که قابل ارائه باشد، در اختیار ندارد، اگر نهادهایی همچون حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در کنار مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر قرار گیرند، می‌توان به جمع‌بندی خوبی برای بعضی از موضوعات و چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دست یافت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص پیشنهاد برای تعیین سقف اعتباری قراردادهای پژوهشی در شهرداری، گفت: ضمن اعتقاد به افزایش تفویض اختیارات به شهردار در این زمینه، باید سازوکار واسطی جهت بررسی شورای اسلامی شهر نیز در این زمینه وجود داشته باشد که شاید درجه‌بندی پژوهش‌ها از جمله پیشنهادات است.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما