plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
کد مطلب : ۲۵۸۵۵

هوشنگ ابتهاج (سایه) درگذشت

دختر هوشنگ ابتهاج، از درگذشت این شاعر و پژوهشگر بزرگ و نامدار ایرانی خبر داد.
هوشنگ ابتهاج (سایه) درگذشت
یلدا ابتهاج فرزند هوشنگ ابتهاج(سایه) بامداد امروز چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ در صفحه‌ی اینستاگرام خود از درگذشتِ این شاعر نامدار ایرانی خبرداد.

یلدا ابتهاج با انتشار عکسی از سایه اینگونه نوشت :

بگردید، بگردید، در این خانه بگردید
در این خانه غریبید، غریبانه بگردید

ابتهاج متولد ۱۳۰۶ شمسی در رشت بود. «سراب»، «سیاه‌مشق»، «تا صبح شب یلدا»، «یادگار خون سرو» و «تاسیان» از جمله آثار او هستند.

آثار هوشنگ ابتهاج:

نخستین نغمه‌ها (۱۳۲۵) سراب (۱۳۳۰) سیاه مشق (فروردین ۱۳۳۲) شبگیر (مرداد ۱۳۳۲) زمین (دی ۱۳۳۴) چند برگ از یلدا (آبان ۱۳۴۴) یادنامه (مهر ۱۳۴۸) (ترجمه شعر تومانیان شاعر ارمنی، با همکاری نادرپور، گالوست خاننس و روبن) تا صبح شب یلدا (مهر ۱۳۶۰) یادگار خون سرو (بهمن ۱۳۶۰) حافظ به سعی سایه (دیوان حافظ با تصحیح ابتهاج) تاسیان مهر ۱۳۸۵ (اشعار ابتهاج در قالب نو)

از مهم‌ترین آثار هوشنگ ابتهاج تصحیح غزل‌های حافظ است. این اثر با عنوان «حافظ به سعی سایه» نخستین بار در سال ۱۳۷۲ از طرف نشر کارنامه به چاپ رسید. بار دیگر نیز با تجدید نظر و اصلاحات جدید منتشر شد.

سایه سال‌های زیادی را صرف پژوهش و حافظ‌شناسی کرد. این کتاب حاصل تمام آن تلاش‌ها و زحمات است که در مقدمه آن را به همسرش آلما پیشکش کرده است.

ماجرای مهاجرت به آلمان هوشنگ
ابتهاج سایه درباره مهاجرت به آلمان می گوید: رفتن من به آلمان اجبار نبود، اول یکی از بچه‌هایم رفت آلمان، بعد زنم رفت که بچه ام تنها نباشد، بعد بچه‌های دیگر رفتند، یک مدتی هم من ممنوع الخروج بودم، بالاخره من هم سال ۶۴ رفتم. مهاجرت نکردم و گاهی تهران هستم.

روحش شاد، یاد و نامش گرامی باد. 

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما