plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
کد مطلب : ۲۵۸۵۰
وزیر امور خارجه آذربایجان مطرح کرد

عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان به نفع همه است

پروژه‌های مشترک ترکیه و آذربایجان تضمین کننده صلح منطقه ای است
وزیر امور خارجه آذربایجان گفت که عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان به نفع تمامی کشورهای منطقه است.
عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان به نفع همه است
به گزارش ایصال نیوز، جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که به آنکارا سفر کرده طی سخنرانی در سیزدهمین کنفرانس سفرای ترکیه، درباره عادی‌سازی روابط میان کشورش و ارمنستان گفت: عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان به نفع تمامی کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به تلاش برخی گروهها برای ضربه زدن به روند عادی‌سازی روابط میان آذربایجان و ارمنستان، تصریح کرد: آسیب زدن به روند عادی سازی روابط میان دو کشور به بهانه‌های مختلف به نفع هیچ کسی نیست. این مساله بیشتر از همه هم به نفع ارمنستان نخواهد بود. امیدوار هستم که طرف ارمنی دیر یا زود پی به این مساله ببرد.

بایرام‌اف با اشاره به تنش‌های اخیر در مناطق مرزی قره‌باغ، ادامه داد: ارمنستان علی رغم گذشت یک سال و 9 ماه از امضای بیانیه سه جانبه پس از جنگ 44 روزه به تعهدات خود عمل نکرده است و این نیز دلیل اصلی تنش‌های اخیر در قره‌باغ است. اصلی‌ترین مورد از این تعهدات نیز خروج کامل نیروهای نظامی ارمنی از قره باغ است. ارمنستان در بیانیه سه جانبه پای این تعهد را امضا کرده است و نیروهای نظامی ارمنی باید پس از ورود نیروهای حافظ صلح از قره‌باغ خارج می‌شدند اما شماری از نیروهای نظامی ارمنستان هنوز در قره‌باغ حضور دارند.

وی همچنین افزود: یکی دیگر از تعهدات ارمنستان براساس بیانیه‌های سه جانبه 10 نوامبر 2020 و 12 ژانویه 2021 امکان دسترسی بدون محدودیت از خاک اصلی آذربایجان به نخجوان است. ارتباط زمینی آذربایجان با استفاده از این گذرگاه بدون محدودیت با منطقه نخجوان برقرار خواهد شد.

وزیر امور خارجه آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه روزافزون همکاری میان باکو و آنکارا تاکید کرد و گفت: پروژه‌های مشترک میان ترکیه و آذربایجان تنها به نفع این دو کشور نیست بلکه این همکاری تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه نیز هست.

بایرام‌اف با اشاره به اینکه طی جنگ دوم قره‌باغ رئیس جمهور، دولت، مردم و تمامی گروههای سیاسی ترکیه از آذربایجان حمایت کردند، افزود: این نیز نشان داد که تُرک‌ها هم در زمان صلح و هم در دوره جنگ حامی آذربایجان هستند.

انتهای پیام/*
۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما