plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۲۵۶۱۳

چارچوب هماهنگی شيعيان عراق: ما در کنار مردم علیه کودتا می‌ایستیم

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در پایان نشست دیشب خود بیانیه‌ای را صادر و بر دفاع همه جانبه از حقوق شهروندان و مشروعت کشور و روند سیاسی و قانون اساسی تاکید کرد. رهبران چارچوب هماهنگی خواستار تظاهرات هواداران خود در روز دوشنبه علیه کودتا شدند.
چارچوب هماهنگی شيعيان عراق: ما در کنار مردم علیه کودتا می‌ایستیم
به گزارش ایصال نیوز، چارچوب هماهنگی در بیانیه‌ای که شماری از رسانه‌های عراقی آن را منتشر کردند، تاکید کرد: با توجه به احساس مسئولیت شرعی و ملی و اهمیت برهه تاریخی که عراق در آن به سر می‌برد، چارچوب هماهنگی همچنان خواهان گفتگو با تمامی جریان‌های سیاسی به ویژه برادارن جریان صدر است، اما متاسفانه شاهد افزایش تنش و گسترش سمت وسوی اسفبار رخدادها تا سطح دعوت برای کودتا علیه ملت و دولت و موسسات و روند سیاسی و قانون اساسی و انتخابات هستیم.

این دعوت برای کودتا علیه مشروعیت قانون اساسی صورت می‌پذیرد قانون اساسی که طی سال‌های گذشته از حمایت قاطبه مردم و مرجعیت و جامعه جهانی بهره مند بوده و مردم با اکثریت مطلق به آن رای دادند.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: این سخنان ما را به یاد کودتاهای خونینی می‌اندازد که عراق طی ده‌های حاکمیت دیکتاتوری و پیش از وقوع تغییر آن را تجربه کرده بود. به گفته بیانیه چارچوب هماهنگی: ملت عراق میلیون‌ها شهید و زندانی و تبعید شده تقدیم کرد و گورستان‌های دسته جمعی مملو از اجساد فرزندان این آب و خاک است که برای کنار زدن دیکتاتوری و تروریسم و تحول به سوی نظام دموکرسی متکی به رای مردم و حقوق شهروندان از طریق انتخابات و رد و بدل شدن مسالمت آمیز قدرت جان خود را از دست دادند، پس نه مردم اصیل عراق و نه عشایر مکرم و نه جریان‌های بیدارش اجازه هر نوع نقض این چارچوب‌های ثابت قانون اساسی از سوی طرفداران یک گروه سیاسی که نماینده تمام مردم عراق نیستند، نخواهند داد.

در پایان بیانیه هم تاکید شده است، ما در چارچوب هماهنگی اعلام می‌کنیم که در کنار مردم برای دفاع از حقوق شهروندان و مشروعیت دولت و روند سیاسی و قانون اساسی و تمامی فرایندهای قانونی حاضر از آن قرار گرفته و با تمام توان از آن دفاع خواهیم کرد.

هر کسی هم که نظر یا طرحی برای تعدیل قانون اساسی دارد، می تواند این مسئله در چارچوب‌های قانونی آن انجام دهد و این امر برای وی فراهم است، از اینرو هر اقدامی بر خلاف آن خروج از خطوط قرمز محسوب شده و تهدید کننده صلح و ثبات داخلی و برهم زننده حاکمیت قانون است و می‌تواند دروازه ورود فاسدین را که اموال مردم را چپاول کرده و کشور را به یغما بردند، فراهم کند.

در همین راستا کمیته هماهنگی حمایت از مشروعیت و صیانت از موسسات دولت، وابسته به چارچوب هماهنگی هم به اقدامات و اظهارات اخیر مقتدی صدر واکنش نشان داد.

این کمیته در بیانیه‌ای که شامگاه یک شنبه بعد از نشست رهبران چارچوب هماهنگی صادر شد از هواداران چارچوب خواست فردا دوشنبه پشت دیوارهای منطقه سبز تجمع کرده و علیه کودتا و ربایش دولت دست به تظاهرات بزنند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم شفق نیوز به نقل از بیانیه این کمیته تاکید کرد: از طیف‌های مختلف مردم عراق چه عشایر و چه دانشگاه و چه فرهنگی می‌خواهیم تا برای انجام تظاهرات مسالمت آمیز با هدف دفاع از کشور خویش که چارچوب آن با خون هزاران شهید در مقابله با خودکامگی دیکتاتور، اشغالگری، مذهب گرایی و تروریسم داعش استوار شده است و نیز برای صیانت از آینده فرزندانشان که حشد الشعبی و نیروهای امنیتی برای آن در تکاپو است، به پا خیزند.

در ادامه این بیانیه آمده است، تحولات اخیر بیانگر کودتا و تلاش برای ربایش دولت و لغو ساختارهای رسمی آن و اهانت به موسسات قانونی و برهم زدن روند دموکراتیک در آن است.

در پایان هم خطاب به هواداران آمده است: بر وعهده و عهده خود وفادار باشید و هیهات منا الذله. این کمیته موعد تظاهرات چارچوب هماهنگی را ساعت 5 عصر پشت دیوارهای منطقه سبز اعلام کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما