plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۲۵۴۴۷

"محمد السودانی" نامزد برگزیده گروههای شیعه برای نخست‌وزیری عراق شد

منابع رسانه‌ای در عراق اعلام کردند که کمیته شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی، بر سر نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری به توافق رسیده‌اند.وی پس از سقوط رژیم صدام، مناصب و پست‌های متعددی در کابینه‌های مختلف عراق داشته است.
"محمد السودانی" نامزد برگزیده گروههای شیعه برای نخست‌وزیری عراق شد
به گزارش ایصال نیوز، منابع عراقی عصر دیروز دوشنبه خبر دادند کمیته شیعیان موسوم به "الاطار التنسیقی" (چارچوب هماهنگی) نشستی در منزل "هادی العامری" رئیس ائتلاف "الفتح" برگزار کردند.

پایگاه خبری بغداد الیوم به نقل از یک منبع آگاه حاضر در چارچوب هماهنگی گزارش داد که این کمیته، با اجماع اعضا بر سر تصدی منصب نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی به توافق رسیده‌اند.

این منبع گفت که همه اعضای چارچوب هماهنگی به السودانی رأی داده‌اند.

 پس از استعفای دستجمعی نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق، کمیته شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) تلاش‌های خود را برای خارج کردن عراق از بن‌بست سیاسی آغاز و رایزنی‌های خود برای انتخاب نخست وزیر و کابینه را افزایش داد.

از میانه گزینه های نامزدی برای نخست وزیری، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق روز دوشنبه (سوم مردادماه) با انتشار بیانیه ای از نامزدی پست نخست وزیری این کشور رسما کناره گیری کرد.

پیش از این نوری المالکی و هادی العامری انصراف خود را از نامزدی در این زمینه اعلام کرده بودند.

بر اساس گزارش منابع خبری، محمد شیاع السودانی گزینه بعدی شیعیان برای پست نخست وزیری، در نشستی به ارائه برنامه‌های دولت آتی خود پرداخت. چارچوب هماهنگی نیز پس از شنیدن برنامه‌های وی، با اجماع اعضا، بر سر نامزدی نخست وزیری محمد شیاع السودانی به توافق رسیده‌اند.

محمد السودانی که پس از سقوط رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق، مناصب و پست‌های متعددی در کابینه‌های مختلف عراق داشته، از سوابق اجرایی و تجربه‌های گسترده‌ای بهره می‌برد.

وی که متولد ۱۹۷۰ میلادی در استان میسان (استانی در شرق عراق و هم مرز با ایران) است دارای مدرک کارشناسی علوم کشاورزی از دانشگاه بغداد است.

وی دبیر کل جریان «الفراتین» بوده و در سال ۲۰۰۴ به عنوان قائم مقام شهر العمارة (مرکز استان میسان) انتخاب شد. توانمندی‌های این سیاستمدار عراقی سبب شد تا وی در سال ۲۰۰۵ و تنها دو سال پس از سقوط رژیم سابق، به عنوان استاندار میسان معرفی شود.

وی در سال ۲۰۱۰ وزیر حقوق بشر عراق شد و در سال ۲۰۱۱ به عنوان رئیس کمیسیون عالی عدالت و بازرسی این کشور معرفی شد.

السودانی در سال ۲۰۱۳ وزیر کشاورزی عراق شد و در سال ۲۰۱۴ سکان وزارت مهاجرت و مهاجرین عراق نیز به وی داده شد.

این سیاستمدار عراقی در سال ۲۰۱۵ به عنوان وزیر تجارت عراق معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ نیز وزیر صنایع عراق شد.

پنجشنبه این هفته قرار است که «محمد شیاع السودانی» در پارلمان عراق به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری عراق معرفی شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما