plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۲۵۴۴۲
در نشست خبری با حضور خبرنگاران

کنعانی: اگر طرف آمریکایی سازنده و مثبت عمل کند به توافق نزدیک هستیم

فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی مشکلات محیط زیستی ایجاد کرده است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین روند مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه ایران انعطاف زیادی در روند مذاکرات داشته است، افزود: توافق خوب و قوی و پایدار خواسته ایران است و ابتکارات زیادی را هم ارائه کرده است و اگر طرف آمریکایی هم سازنده و مثبت عمل کند، ما به توافق نزدیک هستیم و نزدیک یا دور بودن به توافق مستلزم تصمیم سیاسی آمریکا است.
کنعانی: اگر طرف آمریکایی سازنده و مثبت عمل کند به توافق نزدیک هستیم
به گزارش ایصال نیوز، ناصر کنعانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران در محل وزارت امور در پاسخ به سوالی در مورد احیای برجام چقدر با منافع ملی سازگاری دارد، گفت: به هرحال سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزد و ایران به روند مذاکرات پایبند و مستلزم است و این مسیر را تا رسیدن به توافق خوب و قوی ادامه خواهد داد.

ایران در مذاکرات احساسی و شتابزده عمل نمی کند

وی ادامه داد: ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است و واقعیت این است که فارغ از مواضع رسانه ای که مقامات دولت آمریکا در روند مذاکرات مطرح می کنند و فشارهایی که به ایران وارد می‌کنند، اما ایران نه احساسی و نه شتاب زده عمل می‌کند. روند گفت و گو ها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در سطح وزیر امور خارجه و هم در سطح مذاکره کننده ما با آقای مورا مذاکرات در حال انجام است. سایر کشورها نیز دیدگاه ها و ابتکاراتی را مطرح کردند و حتی در منطقه برخی از وزرای خارجه عمان و قطر ابتکاراتی را مطرح کردند و هر کدام به سهم خودشان تلاش هایی می کنند.

توافق، مستلزم تصمیم سیاسی آمریکاست

کنعانی با بیان اینکه ایران انعطاف زیادی در روند مذاکرات داشته است،افزود: توافق خوب و قوی و پایدار خواسته ایران است و ابتکارات زیادی را هم ارائه کرده است و اگر طرف آمریکایی هم سازنده و مثبت عمل کند، ما به توافق نزدیک هستیم و نزدیک یا دور بودن به توافق مستلزم تصمیم سیاسی آمریکا است.

واکنش به اظهارات گروسی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات گروسی در مورد ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و عضو معاهده عدم اشاعه است، در طول سال‌های اخیر با نگاه تعاملی و سازنده سعی کرده به سوءتفاهمات پایان بدهد و اجازه داده تا بازرسان آژانس به دفعات متعدد از مراکز هسته‌ای ایران بازدید کنند.

کنعانی افزود: این اقدامات سازنده ایران متاسفانه با واکنش سازنده آژانس مواجه نشده و آقای گروسی همواره در مورد برنامه های برنامه هسته‌ای ایران رویکرد غیر حرفه ای و غیر منصفانه دارد و علاقه مند است هر از چند گاهی مباحثی علیه ایران مطرح کند. ما معتقدیم در مقابل همکاری های سازنده ایران آن‌ها باید رویکردی سازنده و تعامل گرا داشته باشند. متاسفانه اظهارات آقای گروسی حرفه‌ای و فنی نبوده و برخی از این اظهارات متاسفانه مواضع رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: ایران همواره عضو پادمان است و ایشان بهتر است به این همکاری سازنده ایران توجه کند و از طرفی نیز به فعالیت های غیرقانونی رژیم صهیونیستی نیز توجه کند که امنیت بین‌المللی و محیط زیست منطقه را در خطر انداخته است و به ایشان توصیه می‌کنیم نقش سازنده‌ای در روند مذاکرات داشته باشد.

هیچ تغییری در موضع ایران در جنگ اوکراین اتفاق نیافته است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه سفر پوتین به تهران به حمایت تهران از روسیه گفت: موضوع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جنگ اوکراین کاملا روشن است و بارها توسط وزیر امور خارجه نیز بیان شده است و ما توضیحات کافی در این خصوص داده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگی در هر کشوری مخالف است و لازم می‌داند که اختلافات باید از طریق حل و فصل سیاسی حل شود ارتباط‌ ها و مشورت های مستمر بین طرفین ادامه دارد و هیچ تغییری در موضع ایران در جنگ اوکراین اتفاق نیافته است، ایران خواهان جنگ و درگیری در هیچ کشوری نیست.

نشست ایران و عربستان در سطح رسمی و سیاسی در بغداد برگزار خواهد شد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات بین ایران و عربستان انجام شد که با میزبانی دولت عراق در بغداد بود و نتایج بسیار خوب و دلگرم کننده ای داشته است،بعد از اجلاس جده فواد حسین وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در این گفت‌وگو وزیر خارجه عراق به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده است که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی انجام شود.این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور برداشته شود.

اسدی باید بی قید و شرط آزاد شود

وی در مورد حکم دادگاه اسدالله اسدی اظهار داشت: گفتگوها و تماس های ما با دولت بلژیک برقرار است ما معتقد به بی گناهی دیپلمات ایرانی هستیم و معتقد بر لزوم آزادی بی قید و شرط ایشان هستیم، بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید می کنیم.

وی در مورد حکم دادگاه نوری در سوئد گفت: هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط نداریم، با توجه به اهمت موضوع سرنوشت نوری و حکم غیر اصولی و غیر سازنده، سفیرمان را برای مشورت به تهران فرا خواندیم، این مشکل باید در سایه گفتگوی دوجانبه حل شود.

کنعانی در مورد خبری مبنی بر سفر امیرعبدالهیان به کویت گفت: در مورد این سفر پاسخ رسمی ندارم، شاهد فضای رو به جلو و مثبت در روابط ایران با کشور های منطقه هستیم.

امنیت عراق را امنیت خودمان می دانیم

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: امنیت عراق برای ما بسیار مهم است برای مبارزه با تروریست و بازگشت ثبات به عراق و حفظ تمامیت ارضی در کنار برادران عراقی ایستاده ایم، امنیت عراق را امنیت خودمان می دانیم و در کمک به برادارن عراقی هیچ کوتاهی نخواهیم کرد. تحولات کردستان عراق متاسفانه قدری پیچیده شده است، از انچه رخ داد قلبا متاسف شدیم.

وی در مورد لغو روادید بین ایران و کشور های منطقه گفت: جمهوری قزاقستان رسما اعلاکرد که شهروندان ایرانی می توانند بدون روادید به این کشور سفر کنند، این امر می تواند به توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه کمک کند.

گفت وگوی روسای جمهور ایران و فرانسه؛ تحولی دیپلماتیک/ تمایل پاریس برای ایفای نقش مثبت در مذاکرات

کنعانی در مورد گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه اظهار داشت: گفتگوی روسای جمهور دو کشور تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود، در گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور همتای فرانسوی گفته بود که مکرون دیدگاه هایی دارد که می تواند به نزدیک کردن نظرات کمک کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: گفتگوی روسای جمهور مکمل گفتگوی وزاری خارجه در مورد روند مذاکرات بود، کشورهای مختلفی علاقمند هستند با ارائه ابتکاراتی نظرات دو طرف را نزدیک کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد، این گونه ابتکارات توام با حسن نیت می تواند به نزدیک کردن دیدگاه ها کمک کند فرانسه مایل است نقش مثبت و کمک کنده‌ای را ایفا کند .

وی در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر در سریلانکا و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات گفت: ایران رابطه خوب و دوستانه‌ای با سریلانکا داشته و دارد. ما تحولات سیاسی و اجتماعی در این کشور را با نگرانی و حساسیت دنبال می‌کنیم و تلاش کردیم آخرین وضعیت را در میدان و داخل این کشور بدانیم.

کنعانی تاکید کرد: امیدواریم در روند تحولات سیاسی شاهد بازگشت ثبات و آرامش در این کشور باشیم. در حال حاضر پارلمان این کشور رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرده و بر همین مبنا نخست‌وزیر تعیین و کابینه تشکیل شده است، ما از روند مثبت تحولات سیاسی در این کشور استقبال می‌کنیم . به رئیس جمهور و اعضای کابینه تبریک نیز می‌گوییم.

ایران به سمت تشکیل بلوک‌های قدرت و تقابل حرکت نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد سیاست منطقه گرایی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق محور و آسیا محور گسترش همه جانبه مناسبات را با کشورهای منطقه از جمله مرزی و همسایه مدنظر دارد و در این مسیر عمل می‌کند.

وی افزود: تاکید ایران بر سیاست خارجی متوازن است و به سمت بلوک بندی‌های جدید حرکت نمی‌کنیم. تشکیل بلوک‌بندی‌هایی که ایجاد رقابت کند حرکت نمی‌کنیم. مناسبات ایران و روسیه متنوع و متکثر است. موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت با روسیه داشتیم و بر مبنای نیازهای جدید پیش نویس همکاری‌های بلندمدت را تبادل کرده و روی پیش نویس در حال مذاکره هستیم و به محض نهایی شدن امضا می‌کنیم. با چین سند جامع همکاری ۲۵ ساله امضا کردیم و با ترکیه هم برنامه بلندمدت همکاری امضا کردیم.

وی افزود: ما به سمت بلوک بندی و تشکیل بلوک‌های قدرت و تقابل حرکت نمی‌کنیم. مبنای حرکت ما روابط سازنده، متوازن و پویاست و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد در چارچوب منافع و مصالح مشترک با ما همکاری کند، همکاری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد افغانستان گفت: مکانیزم منطقه ای باید به بازگشت ثبات به افغانستان کمک کند، ارزش های انسانی و حقوقی به ویژه برای زنان مهم است موضع ایران در این رابطه روشن است.

تجهیز روسیه به پهپادهای ایرانی؛ موضوعات انحرافی و دوگانه سازی های جعلی آمریکا

وی در مورد ادعاهای اخیر آمریکا در باره فروش پهپادهای ایرانی به روسیه خاطرنشان کرد، دولت آمریکا با طرح موضوعات انحرافی و دوگانه سازی های جعلی به دنبال سو استفاده سیاسی از فضا سازی ها است. کشور های منطقه به این سیاست های نخ نمای امریکا توجه نخواهند کرد.

دفن زباله های هسته ای اسراییل در کرانه باختری

کنعانی در مورد دفن زباله های هسته ای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری گفت: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت های غیر قانونی رژیم صهیونیستی برای ثبات در منطقه هشدار داده، شمشیر در دست یک دیوانه است که تحت حمایت امریکا قرار دارد. جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این خصوص مسئولیت دارد.

وی افزود: فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی تحت نظارت سازمان انرژی اتمی قرار ندارد که مشکلات محیط زیستی برای منطقه ایجاد کرده است.

ایران برای تامین امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران برای تامین امنیت اردن هم نقش مهمی ایفا کرده است. اگر تروریسم سیاه در عراق و سوریه سرکوب نمی شد امنیت اردن هم تحت تاثیر قرار می گرفت.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما