plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۲۵۳۶۸

استقبال آمریکا از توافق کی‌یف و مسکو برای صادرات غله اوکراین

پس از اتحادیه اروپا، آمریکا نیز از توافق کی‌یف و مسکو برای صادرات غله اوکراین استقبال کرد. توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات برای ۱۲۰ روز معتبر خواهد بود اما می‌تواند پس از آن تمدید شود.
استقبال آمریکا از توافق کی‌یف و مسکو برای صادرات غله اوکراین
به گزارش ایصال نیوز، بنابر گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از امضای توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غله از اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول استقبال کرد.

روسیه و اوکراین پس از دو ماه مذاکره با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه در نهایت روز جمعه بر سر باز شدن بنادر اوکراین برای صادرات غلات به توافق رسیدند.

نمایندگان دو کشور، از جمله وزرای دفاع، در اجلاسی که در ترکیه برگزار شد، قرارداد باز شدن مسیر دریایی اوکراین برای صادرات غلات را امضا کردند.

درگیری‌های نظامی پنج ماه گذشته در اوکراین باعث انبار شدن ده‌ها میلیون تن غلات کی‌یف و ناممکن شدن صادرات آن به بازارهای جهانی شده است.

بلینکن در بیانیه خود ضمن تکرار ادعا‌های پیشین آمریکا درباره مسکو، خواستار اجرای سریع، بدون وقفه و مداخله توافق بین اوکراین و روسیه شده است.

در مراسم امضای این توافقنامه، وزرای دفاع و زیرساخت‌های دو کشور، همچنین آنتونی گوترش و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به همراه وزیر دفاع این کشور حضور داشتند.

روسیه منکر نقش خود در بحران جهانی مواد غذایی است و در عوض کشورهای غربی را متهم به تحریم‌ها و بستن راه صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی این کشور برای بخش کشاورزی کرده و اوکراین را نیز به مین‌گذاری دریایی متهم کرده است.

مقامات سازمان ملل می‌گویند توافق یاد شده طی چند هفته آینده اجرایی خواهد شد و دو کشور در ترانزیت دریایی کالاها آتش‌بس اعلام خواهند کرد.

اوکراین که در آب‌های خود برای محافظت از حضور دریایی روسیه مین‌گذاری کرده، کشتی‌ها را به سمت مناطق امن راهنمایی خواهد کرد. کشتی‌های باری با گذشتن از دریای سیاه و تنگه بسفر ترکیه راهی بازارهای بین‌المللی خواهند شد.

این توافق برای ۱۲۰ روز معتبر خواهد بود اما می‌تواند پس از آن تمدید شود.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما