plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۲۵۳۶۷

سومین حمله به شمال عراق؛ درگیری کردها با ارتش ترکیه شدت گرفت

منابع خبری از درگیری شدید بین نیروهای مقاومت ملی کرد عراق و ارتش ترکیه نزدیک روستای «دیریشکی» تابع ناحیه «کانی ماسی» دهوک در اقلیم کردستان عراق همزمان با سومین حمله ترکیه به شمال عراق در ۲۴ ساعت اخیر خبر می دهند.
سومین حمله به شمال عراق؛ درگیری کردها با ارتش ترکیه شدت گرفت
به گزارش ایصال نیوز، شبکه های اجتماعی نزدیک به گروه های مقاومت می گویند درگیری بین نیروهای موسوم به مقاومت ملی کرد و ارتش ترکیه در خاک عراق بامداد شنبه در نزدیکی روستای دیریشکی استان دهوک عراق شدت گرفته است؛ جایی که نیروهای ترکیه به بهانه سرکوب عناصر پ ک ک در آن حضور دارند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان دهنده تبادل آتش بین این نیروها در نیمه شب منتهی به بامداد شنبه است.

همزمان با انشار این خبر، برخی منابع عراقی مانند «بغدادالیوم» از شلیک ۴ موشک به سوی محل استقرار نیروهای ترکیه در کوه های «جارا امنج» (گاره) از ناحیه «العمادیه» استان دهوک خبر دادند.

برخی منابع دیگر اعم از شبکه های اجتماعی نزدیک به مقاومت از تعداد موشک های شلیک شده نگفتند اما نوشتند که یگانی از ارتش ترکیه در خاک عراق با موشک هدایت شونده «کانکروس» هدف قرار گرفته است. این موشک، روسی، ضد تانک، با قابلیت هدف قرار دادن اهداف ثابت و متحرک، برد بین ۷۰ متر تا ۴ کیلومتر و سرعت ۲۰۰ متر بر ثانبه است.

چند ساعت پیشتر نیز دستکم سه راکت گراد شامگاه جمعه به پایگاه نیروهای ترکیه در بعشیقه موصل شلیک شد و منابع امنیتی می گویند که این راکت ها به محوطه پایگاه زلیکان اصابت کرده است.

این واکنش ها در حالی رخ می دهد که ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته و با وجود واکنش های شدید مردم و دولت عراق نسبت به حملات خونبار روز چهارشنبه، سه بار دیگر به خاک عراق و هر سه بار به دهوک در اقلیم کردستان حمله کرده است.

گروه مقاومت اسلامی «لواء الاحرار» عراق مسئولیت حمله راکتی به پایگاه زلیکان را برعهده گرفته و در بیانیه ای نوشته است: این حملات در انتقام از خون شهدای ما در استان دهوک با موشک های ترکیه ای انجام شد و ما مسئولیت این حملات به پایگاه زلیکان ترکیه با فوجی از راکت های گراد ۱۲۲ میلیمتری به عمق پایگاه ترکیه را می پذیریم؛ این تازه ابتدای کار است. گروه مقاومتی «سرایا اولیاء‌الدم» نیز پیش تر در بیانیه ای اعلام کرد که ترکیه را هدف قرار خواهد داد.

این گروه در واکنش به اوج گرفتن تنش‌ها بین عراق و ترکیه در جدیدترین بیانیه خود گفته است اگر ترک‌ها شمال عراق را ترک نکنند دامنه حملات ما به خاک ترکیه کشیده خواهد شد.

یک پایگاه ترکیه در ناحیه «بامرنی» اقلیم کردستان عراق نیز صبح جمعه هدف حمله با دو پهپاد بمبگذاری شده قرار گرفت اما تلفاتی در پی نداشت.

بر اساس برخی برآوردها، ترکیه حدود ۴۰ مقر و پایگاه نظامی در شمال عراق به بهانه سرکوب عناصر پ ک ک دارد.
شب پنجشنبه نیز برخی منابع عراقی خبر دادند که یک روز پس از حمله مرگبار ترکیه به زاخو، ترکیه با ۲۱ خمپاره دوباره به گردشگاه «په رخ» حمله کرده است جایی که یک روز پیش تر حمله ترکیه ۹ گردشگر عراقی (عمدتا زن و کودک) را به کام مرگ کشاند و دستکم ۳۱ نفر را بنا به اعلام مقام های عراقی مجروح کرد.

از سوی دیگر نخست وزیر عراق روز پنجشنبه در جلسه با سران سیاسی و حزبی این کشور از توسل به اهرم‌های متعدد گفت و «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق احتمال داد که عراق از برگه اقتصادی و تدابیر امنیتی در مواجهه با حملات ترکیه به شمال عراق استفاده کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد انکار ترکیه و انداختن تقصیر به گردن سایرین درباره حملات، شوخی سیاه غیر قابل قبول و تجاوز آن کشور ثابت شده است.

ناظران می گویند تاکنون ارتش ترکیه در طول ۷ ماه گذشته ۲۸۴ بار در استان‌های دهوک، اربیل، سلیمانیه و موصل عراق، عملیات انجام داده است.

حمله خونبار روز چهارشنبه به مرکز گردشگری «په رخ» زاهو در دهوک اقلیم کردستان با ۹ کشته و بیش از ۳۰ زخمی (عمدتا زن و کودک) آنقدر نگران کننده شد و واکنش‌های خشم آلود در پی داشت که ترکیه را ناچار به انکار حمله و انداختن آن به گردن پ.ک.ک کرد؛ گروهی که سال‌هاست ارتش ترکیه به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر آن در شمال عراق جولان می‌دهد و پایگاه می‌سازد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما