plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۲۵۱۹۱
علاوه بر آتش سوزی گسترده جنگل ها

موج شدید گرما در اروپا هزاران نفر را مجبور به تخلیۀ خانه‌های خود کرد

گرمایی استثنایی با شب هایی فوق العاده گرم!
در حالی که آتش نشانان با آتش سوزی های پی در پی در فرانسه، پرتغال و اسپانیا مقابله می کنند، بریتانیا اولین هشدار "وضعیت قرمز" خود را برای گرمای استثنایی صادر کرد. دانشمندان افزایش پیوسته و دائم امواج گرمایی را عامل گرمایش جهانی می دانند.
موج شدید گرما در اروپا هزاران نفر را مجبور به تخلیۀ خانه‌های خود کرد
به گزارش ایصال نیوز، اروپای جنوب غربی روز جمعه برای پنجمین روز تحت تأثیر افزایش دمای شدید بود و گرما باعث آتش سوزی های ویرانگری شد که هزاران نفر را مجبور به تخلیه سکونتگاه‌هایشان کرد.

در حالی که آتش نشانان با آتش سوزی های گسترده در فرانسه، پرتغال و اسپانیا مبارزه می کنند، بریتانیا برای مواجهه با "گرمای شدید" در روزهای آینده آماده می شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قول داده است که مقامات را برای بسیج منابع به منظور مبارزه با پیامدها به خط کند.

در پرتغال، پنج منطقه در مرکز و شمال، روز جمعه در وضعیت هشدار قرمز قرار گرفتند و بیش از 2000 آتش نشان مشغول مهار چهار آتش سوزی بزرگ شدند. هواپیمایی هم که در حال مبارزه با آتش‌سوزی جنگل‌ها در منطقه براگانکا بود، روز جمعه در نزدیکی ویلا نوا د فوز کوآ در شمال پرتغال سقوط کرد و خلبان آن کشته شد.

تا اواخر روز پنجشنبه، آتش‌سوزی‌ها یک نفر را کشته و حدود 60 نفر را مجروح کرده است. مقامات محلی می گویند که نزدیک به 900 نفر از سکونت گاه های خود تخلیه شده اند و ده‌ها خانه آسیب دیده یا ویران شده‌ است.

آتش‌سوزی‌های جنگلی امسال 75000 هکتار از زمین‌ها را نابود کرده است که بزرگترین حادثۀ منطقه پس از تجربه تابستان وحشتناک پرتغال در سال 2017 است که حدود 100 نفر جان باختند.

در همسایگی اسپانیا، جایی که دمای هوا ساعت 7 صبح به 37 درجه می‌رسد، آتش‌سوزی روز پنجشنبه در نزدیکی پارک ملی مونفراگ، منطقه‌ای حفاظت‌شده و مشهور به حیات وحش در منطقه اکسترمادورا، همچنان ادامه دارد.

مقامات اسپانیایی گزارش داده اند که نزدیک به 20 آتش سوزی از کنترل خارج شده است، یکی از آنها در نزدیکی میخاس در داخل مالاگا پایتخت منطقه، حدود 2300 نفر را مجبور به تخلیه خانه های خود کرده است.

در جنوب غربی فرانسه، شعله های آتش از روز سه شنبه حدود 7700 هکتار اراضی را نابود کرده و 11000 نفر را مجبور به تخلیه از سکونت گاه هایشان کرده است.



جنوب فرانسه، با ثبت دمای حدود 40 درجه در روز جمعه، برای گرمای بیشتر در این هفته آماده می شود و 16 بخش در حال حاضر در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند که یک هشدار شدید کم سابقه است.

مقامات محلی مراکش نیز اعلام کرده اند یک نفر در شمال مراکش در اثر آتش‌سوزی جنگل‌ها کشته شده است. مقامات همچنین صدها نفر را از ده ها روستا در شمال غربی مراکش تخلیه کرده اند.

یکی از ساکنان کارین روز پنجشنبه قبل از دستور تخلیه پیشگیرانه در روستای کازاکس در نزدیکی تپه‌های شنی، گفت: «من قبلاً چنین چیزی را ندیده‌ام و احساسم این است که این یک وضعیت آخرالزمانی است.»

سازمان هواشناسی بریتانیا نیز اولین هشدار "وضعیت قرمز" خود را برای گرمای استثنایی با شب های فوق العاده گرم صادر کرد.

اداره هواشناسی اعلام کرد که به احتمال 50 درصد، در روز دوشنبه یا سه شنبه دمای هوا برای اولین بار به بالای 40 درجه برسد و 80 درصد احتمال دارد که از رکورد قبلی 38.7 درجه در سال 2019 فراتر رود.

بیمارستان‌های بریتانیا نسبت به افزایش مراجعات مرتبط با گرمازدگی هشدار داده‌اند و اپراتورهای قطار به مسافران گفته‌اند منتظر لغو بلیط هایشان باشند.

اداره هواشناسی ایرلند برای روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، هشدار هواشناسی با "هوای فوق العاده گرم" صادر کرده است.

مقامات بلژیکی اعلام کرده اند که انتظار دارند هفته آینده دمای هوای بسیار بالاتری را تجربه کنند و برای روز سه شنبه در بخش هایی از این کشور، افزایش دمایی بیش از 38 درجه سانتی گراد پیش بینی می شود.

دانشمندان افزایش پیوسته و ممتد امواج گرمای را عامل گرمایش جهانی می دانند. فریدریک اتو، مدرس ارشد علوم آب و هوا در مؤسسه گرانتام در امپریال کالج لندن، در این باره می گوید: تغییرات آب و هوا باعث ایجاد این موج های گرمایی می‌شود، همانطور که اکنون این تغییرات موج های گرمایی کنونی را سبب شده است.

این مدرس ارشد علوم آب و هوا می گوید: انتشار گازهای گلخانه‌ای، سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، گاز و نفت و امثالهم موج‌های گرمایی را سوزان‌تر، طولانی‌تر و متعدد می‌کند.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما