plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد مطلب : ۲۵۱۰۹
کشف جدید دانشمندان ژاپنی

نابودی سلول‌های سرطانی با کرم‌های کوچک

روشی نوآورانه در درمان سرطان
دانشمندان ژاپنی برای درمان سرطان روشی نوآورانه و جدید را ابداع کردند. آن‌ها کرم‌های بسیار کوچک را به پوششی از هیدروژل مجهز کرده‌اند که می‌توانند داروها و مواد ضد سرطانی را به سلول‌های سرطانی برسانند و تومورها را از بین ببرند.
نابودی سلول‌های سرطانی با کرم‌های کوچک
به گزارش ایصال نیوز، محققان دانشگاه اوزاکا کشف کرده‌اند که کرم‌ های میکروسکوپی و آزاد که با نام «نماتد» (nematode) شناخته می‌شوند، می‌توانند با غلاف‌هایی مبتنی بر هیدروژل پوشانده شده و برای حمل داروها و رساندن آنها به داخل بدن سازگار شوند.

نماتدها کرم‌های ریز و آزادی هستند که به طور معمول در خاک یا سایر محیط‌ها ساکنند و تحت شرایط خاصی ممکن است وارد بدن انسان شوند.

انیساکیس سیمپلکس (Anisakis simplex)، نماتدی دریایی که در بدن انسان نیز قادر است به زندگی خود ادامه دهد، تمایلی غیرعادی به سلول‌های سرطانی نشان داده است.

ویلدان موباروک، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: «ما طی تحقیقاتی دریافتیم که آنیساکیس سیمپلکس سرطان را حس می‌کند و به طور بالقوه با تشخیص بوی سرطان، به بافت‌های سرطانی متصل می‌شود. این امر ما را بر آن داشت تا بررسی کنیم که آیا می‌توان از این موجودات برای ارائه درمان‌های ضد سرطان به طور مستقیم در بدن انسان استفاده کرد یا خیر».

برای بررسی این احتمال، محققان ابتدا سیستمی را برای اعمال غلاف‌های هیدروژل بر روی نماتدها [با فرو بردن آنها در مجموعه‌ای از محلول‌های حاوی مواد شیمیایی] ایجاد کردند که به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک لایه ژل مانند در سطح بدن آنها ایجاد کنند. با گذشت 20 دقیقه، پوششی با ضخامت حدود 0.01 میلیمتر روی کرم‌ها ایجاد شد. انیساکیس سیمپلکس پوشیده شده با غلاف هیدروژل حاوی رنگ فلورسانس و انیساکیس سیمپلکس برهنه.

شینجی ساکای، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «نتایج بسیار واضح بود. پوشش یا غلاف تشکیل‌شده به هیچ وجه خللی در بقای کرم‌ها ایجاد نکرد و به اندازه کافی انعطاف‌پذیر بود تا حرکت و توانایی طبیعی کرم‌ها برای جستجوی بوها و سیگنال‌های شیمیایی را حفظ کند».

سپس، محققان پوشش یا غلاف‌ تشکیل‌شده را با مولکول‌های کاربردی پر کردند و دریافتند که این کار، کرم‌ها را در برابر نور ماوراء بنفش یا پراکسید هیدروژن محافظت می‌کند. علاوه بر این، غلاف‌ها می‌توانند با عوامل ضد سرطانی پر شوند و در شرایط آزمایشگاهی معلوم شد که می‌توان نماتدها را برای رساندن عوامل ضدسرطان جهت نابودی سلول‌های سرطانی به کار گرفت.

موباروک گفت: «با توجه به سازگاری پوشش‌های هیدروژل، این سیستم تحویل مبتنی بر کرم نه تنها برای رساندن داروهای ضد سرطان به تومورهای سرطانی در بیماران امیدوارکننده است، بلکه کاربردهای بالقوه‌ای در زمینه‌های دیگر مانند رساندن باکتری‌های مفید به ریشه‌های گیاهان را نیز دارد».

منبع: scitechdaily / مترجم: الهه جعفرزاده

انتهای پیام/*
۱
مرجع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما