plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد مطلب : ۲۵۰۵۸

کاخ سفید: برای عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو در سفر بایدن تلاش می کنیم

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه واشنگتن به دنبال توسعه روابط با ریاض است، گفت رئیس جمهور آمریکا در سفر به غرب آسیا، به موضوعات مختلف از جمله مسئله فلسطینی‌ها نیز می‌پردازد.
کاخ سفید: برای عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو در سفر بایدن تلاش می کنیم
به گزارش ایصال نیوز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد سه‌شنبه با حضور در نشست خبری، به ارائه توضیحاتی درباره سفر پیش روی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا پرداخت.

سالیوان در این نشست خبری ادعا کرد: «ما سیاست چک سفید برای عربستان سعودی که توسط ترامپ اتخاذ شده بود را تغییر دادیم و دیپلماسی ما منجر به آتش بس در یمن شد».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی با ادعای اینکه واشنگتن برای احیای روابط با فلسطینی‌ها و کمک به پایان دادن به جنگ غزه تلاش می‌کند، گفت: «سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر نقش حیاتی ایالات متحده در منطقه تاکید خواهد کرد».

مشاور امنیتی کاخ سفید با بیان اینکه بایدن همیشه دنبال «تنظیم مجدد و نه قطع» روابط با عربستان سعودی بود، اظهار داشت: «دیداری با ولیعهد سعودی با حضور پادشاه و دیگر سران این کشور برگزار خواهد شد».

سالیوان درباره سفر بایدن به منطقه، با بیان اینکه بایدن در سفر خود به غرب آسیا با سران اوپک در مورد امنیت انرژی گفتگو خواهد کرد، گفت: «از طریق سفر بایدن، ما برای کاهش اثرات جنگ روسیه بر خاورمیانه، به ویژه در مورد مواد غذایی تلاش خواهیم کرد».

وی با ادعای اینکه آمریکا خواهان توسعه روابط با عربستان سعودی از طریق دستیابی به صلح در منطقه است، افزود: «دیپلماسی ما در قبال سعودی به نتایجی از جمله آتش‌بس در یمن و شورای همکاری خلیج [فارس] یکپارچه‌تر، رسیده است».

طبق این گزارش، این مقام آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن می‌خواهد مسیر بهبود روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و دیگر عادی‌سازی‌ها را تقویت کند، اظهار داشت: «بایدن به‌دنبال تحکیم آتش‌بس شکننده در یمن، تعمیق ادغام اسرائیل در منطقه و حمایت از فلسطینی‌ها خواهد بود».

سالیوان در پاسخ به سوالی درباره اجازه عبور پروازهای صهیونیستی از حریم سعودی نیز گفت: «من نمی‌توانم موضوع پرواز هواپیماهای اسرائیلی از حریم هوایی عربستان سعودی را تایید کنم و این به آنها بستگی دارد».

وی با تکرار ادعاهای مقامات برخی کشورهای منطقه‌ای مبنی بر تهدید بودن ایران، مدعی شد: «بایدن در سفر خود به خاورمیانه درباره هماهنگی در مورد تهدید چندجانبه ناشی از ایران گفتگو خواهد کرد».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره تولید نفت در جهان نیز گفت: «ما مقامات خلیج [فارس] را از لزوم تامین مقادیر کافی بازار نفت مطلع خواهیم کرد و آن را تایید می‌کنیم. بایدن از ارزش‌های جهانی، از جمله نیاز به پیشرفت در زمینه حقوق بشر و اصلاحات سیاسی دفاع خواهد کرد».

سالیوان همچنین اذعان کرد: «بایدن استراتژی و چشم‌انداز خود را برای خاورمیانه در نشستی با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، اردن و مصر ارائه خواهد کرد. من از تلاش‌های فشرده‌ای که در سفر بایدن در خصوص عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی به‌ویژه انجام خواهد گرفت، جلوگیری نمی‌کنم».

وی در تایید تلاش‌های واشنگتن برای سازش بین ریاض و تل‌آویو افزود: «ما مطمئنا مشتاقانه منتظر پیشرفت و حرکت در جهت عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی هستیم».

انتهای پیام/*
۱
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما