plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۲۴۹۶۳
کرونا تمام نشده است خطر در کمین است!

اگر 6 ماه از آخرین واکسن شما گذشته، هر چه سریع‌تر دز چهارم را تزریق کنید

در آستانه آغاز یک موج کم‌دامنه کرونا هستیم
بررسی آماری از روند افزایش ابتلا و شناسایی بیماران جدید در هفته‌های گذشته و مقایسه این روند با پیک‌های گذشته نشان می‌دهد ویروس کرونا دقیقا رفتاری مشابه با سویه قبلی اُمیکرون دارد و گویا تاریخ پیک ششم کرونا در کشور درحال تکرار است. اگر 6 ماه از آخرین واکسن شما گذشته، هر چه سریع‌تر دز چهارم را تزریق کنید.
عکس از ناصر جعفری
عکس از ناصر جعفری
روز گذشته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در گزارشی از طریق صداوسیما خبر داد: «احتمالا موج جدید کرونا در راه است.»

معاون درمان وزارت بهداشت خبر از ظهور سویه‌ای در کشور داد که به سبب شیوع در سایر کشورهای دنیا و به‌خصوص در کشورهای اروپایی، رسیدن آن به ایران نیز قابل پیش‌بینی بود.

به گفته وی «آنچه مسلم است، موارد ابتلا از نوع اُمیکرون بوده و زیرسویه BA5 در ایران شناسایی شده است.» عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز بلافاصله در اظهارنظری هشدار داد: «اُمیکرون اخیرا جهش جدیدی به نام BA5 داشته که انتشار سریعی دارد. ایمنی واکسن یک مدت معینی دارد و بعد از آن ایمنی کاهش پیدا می‌کند، برای سال ۱۴۰۱ حتما باید مردم یک دز واکسن یادآور را تزریق کنند تا بتوانند در مقابل تغییرات اخیر ویروس مقاومت کنند.»

این اخبار درحالی منتشر می‌شوند که در ۱۱۰ کشور جهان بیش از 20 درصد افزایش آمار مبتلایان به کرونا را تجربه کرده‌اند. پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی اما مدعی است در دوهفته اخیر آمار بیماران سرپایی افزایش داشته، تجربیات نشان داده هر وقت تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده، آمار تساعدی بالا می‌رود و ظاهرا یک موج جدید شروع شده است. به همین بهانه سراغ آمار افزایش مبتلایان در موج‌های متفاوت و پیک‌های مختلف کرونا رفتیم و با یک بررسی آماری متوجه شدیم روند افزایش ابتلا و شناسایی بیماران جدید در هفته‌های گذشته کاملا مشابه با روند وقوع موج ششم کرونا در کشور بوده و پیش‌بینی می‌شود زیرسویه جدید اُمیکرون، بار دیگر تجربه موج ششم را برایمان تکرار کند. در این رابطه با کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت همراه شدیم تا اول از جدیت بازگشت دوباره کرونا اطمینان حاصل کنیم و بعد به این پرسش مهم که «چه باید کرد؟» پاسخ دهیم.


بررسی‌ها از تکرار موجی دقیقا مشابه پیک ششم خبر می‌دهند

همه‌چیز خوب بود، در ماه گذشته پنج‌روز بدون فوتی را پشت‌سر گذاشتیم و درحال سپری کردن روزهایی هستیم که شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا به لطف انجام واکسیناسیون سراسری و گسترده در سال گذشته همچنان از ارقام دورقمی فراتر نمی‌رود. تا زمانی که طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی با توجه به روند افزایش ابتلای مراجعان سرپایی به بیمارستان‌ها خبر داد: «در ۱۰روز آینده رفتار این ویروس جدید مشخص می‌شود.»

به گفته وی، معمولا یک تا دوماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود اما بررسی آماری از روند افزایش ابتلا و شناسایی بیماران جدید در هفته‌های گذشته و مقایسه این روند با پیک‌های گذشته نشان می‌دهد این ویروس دقیقا رفتاری مشابه با سویه قبلی اُمیکرون دارد و گویا تاریخ پیک ششم کرونا در کشور درحال تکرار است. همان‌طور که در نمودارها می‌بینید، روند افزایش شمار مبتلایان در 25 روز از نقطه شروع انتشار اُمیکرون در ابتدای پیک ششم کاملا با نمودار 25 روز گذشته یکسان و منطبق است. البته این روند به دلایلی از قبیل توالی پیک‌ها، عدم انجام واکسیناسیون سراسری و تفاوت رفتار واریانت های مختلف ویروس، درمورد پیک پنجم و واریانت دلتا صادق نیست. رفتار واریانت دلتا در افزایش شمار مبتلایان بیشتر به شکل سینوسی بوده و با افت‌وخیزهای متعدد همراه بود که در نمودار پیک پنجم مشهود است. حال که از شناسایی 56 بیمار جدید در تاریخ بیست‌و‌یکم خردادماه به آمار ۱۰۸۴ بیمار شناسایی‌شده در روز گذشته رسیدیم، زنگ خطر کاملا به صدا درآمده، به نظر می‌رسد آرام‌آرام وارد پیک هفتم کرونا در کشور خواهیم شد. به همین جهت همان‌طور که آژانس دارویی اتحادیه اروپا لزوم به‌روزرسانی واکسن کووید برای تقویت مصون‌سازی ویژه سویه اُمیکرون رسما اعلام کرده است. وزارت بهداشت کشورمان نیز برای همه افراد مجوز دریافت دز چهارم واکسن را صادر کرده است./جماران

آمار جدید کرونا در ایران (4)


آمار جدید کرونا در ایران (3)


آمار جدید کرونا در ایران (2)انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما