plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۲۴۹۰۸
در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

مسعود ستایشی: نگاه رئیس قوه قضاییه این است که باید فساد حذف و محو شود

بازداشت ۱۶ نفر از مسببان وقوع حادثه متروپل
سخنگوی قوه قضائیه گفت: نگاه رئیس قوه قضاییه این است که باید فساد حذف و محو شود که در این بخش تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد. در همین راستا تاکنون اقدامات موثری از سوی قوه قضاییه در زمینه بازرسی موارد فسادزا صورت گرفته است.
عکس از امیرعباس قاسمی
عکس از امیرعباس قاسمی
به گزارش ایصال نیوز، مسعود ستایشی امروز (چهارشنبه، ۱۵ تیرماه) در نشست با خبرنگاران ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه زلزله شهرستان بندر خمیر در استان هرمزگان، بیان کرد: پس از وقوع این حادثه، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه بر همکاری و همیاری سایر دستگاه‌های ذی مدخل در حوزه مدیریت بحران و بسیج امکانات، تامین امنیت در حوزه قوع زمین لرزه و کاهش سختی‌های پس از وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان تاکیدات مختلفی داشت.

سخنگوی قوه قضاییه، تصریح کرد: همچنین حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکیدات موکدی بر پیگیری مطالبات قانونی زلزله زدگان به مسئولان مربوطه ابلاغ کرد که نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات یکی از دستورات وی در این رابطه بود.

وی، افزود: یکی از اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات در حوزه زمین لرزه، اصلاح بافت‌های فرسوده و انجام اقدامات پیشگیرانه است.

ستایشی با اشاره به سقوط هواپیما ایرباس در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ بر فراز آسمان خلیج فارس، اظهار کرد: وقوع این حادثه دلخراش در تاریخ ماندگار ماند و این هواپیمای مسافربری مورد حمله نیروهای تجاوزگر و جنایت شیطان بزرگ قرار گرفت.

وی، افزود: در این حادثه ۲۹۸ نفر از هموطنان اعم از مسافر و خدمه به شهادت رسیدند که ۶۶ نفر از این شهدا، کودکان خردسال بودند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۲ تیرماه روز افشای حقوق بشر آمریکایی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق انسان‌ها به حکم قانون اساسی هیچگونه تبعیضی برای مسائل قائل نیست.

وی با اشاره به روز قلم و تبریک این روز به اهالی قلم، گفت: افرادی که در تنویر افکار عمومی و جهاد تبیین نقش دارند، تبریک عرض می‎کنم.

ستایشی با اشاره به پایان هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: سعی بر این بود تا در این هفته تلاش‌های خدمتگذاران در عرصه قضا و حقوق اسلامی را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از توفیقات قوه قضاییه، تبیین سند مترقی تحول و تعالی بود، گفت: در آخرین روز از هفته قوه قضاییه، رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان قضایی کشور، همگان را در جهت استمرار این حرکت ارزشی مجموعه قضایی راهنمایی کردند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکی از موفقیت‌های قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی، دریافت و پذیرش نقد بوده است.

وی، افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این رابطه اقداماتی را صورت داد و در جشنواره نقد برتر ، آثار اراسال شده در این حوزه مورد بررسی قرار گفتند.

ستایشی گفت: تاریخ ارسال مقالات در این رابطه با توجه به تمدید مدت زمان آن، ۳۱ خردادماه بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

وی افزود: در صدد این هستیم تا با تشکیل هیئت‌های داوری نقدهای دریافتی را بررسی و پالایش کنیم تا پس از ارسال موارد برای دبیرخانه، در مردادماه امسال پس از تشکیل کمیته منتخب این نقدها مورد بررسی و اعمال نظر قرار گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ۵۵۰ عنوان مقاله در این جشنواره دریافت شده که ۳۲ درصد از این موارد درخصوص رسیدگی به موضوعات تظلمات، تعدیات، رسیدگی به شکایات و حل و فصل دعاوی، ۲۳ درصد موارد در خصوص نظارت بر حسن اجرای فرامین، ۱۹ درصد در خصوص احیای حقوق عامه ،۱۸ درصد پیشگیری از وقوع جرم، ۳ درصد مسائل مدیریتی و ۵ درصد نیز مربوط به سایر موارد و موضوعات است.

وی افزود: تلاش قوه قضاییه این است تا در فضای نقد و مسائل چالشی بتواند امورات را به بهترین نحو انجام دهد.

ستایشی درخصوص حقوق بشر آمریکایی نیز، بیان کرد: معتقدیم دولت آمریکا بزرگترین نقض کننده سیستماتیک حقوق بشر در جهان است. آمریکا باید بداند که در مقابل تمام ظلم‌ها و تعدی‌های آن‌ها مقاومت وجود دارد.

آخرین وضعیت پرونده نهرخواری در بهبهان

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نهرخواری در بهبهان و آیا مدیری در این پرونده بازداشت شده است؟، بیان کرد: این پرونده در شهرستان بهبهان تشکیل شده است. در این پرونده ۲۶ هزار متر مربع از بستر نهر آب طبیعی با نخاله های ساختمانی مسدود و سپس اراضی به مسکونی تغییر کاربری داده شده است و به فروش رسیده است. ۵ نفر در این موضوع برای ارتکاب این جرم شناسایی و برای آنها قرار تامین قانونی صادر شده است.

وی افزود: ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ فرایند قانونی و تفهیم اتهام و صدور قرار تامین انجام شده و این پرونده از دادسرا به دادگاه خواهد رفت.

ستایشی، گفت: این افراد در مرحله اول تحت قرار بازداشت موقت بودند و در مرحله بعد تحت قرار وثیقه قرار گرفتند و با تودیع وثیقه به مبلغ ۲۰ میلیارد ریالی آزاد شدند تا فرایند قانونی طی شود و احکام قانونی صادر شود.

وی افزود: یکی از این افراد کارمند سازمان ثبت اسناد و املاک، دیگری بازنشسته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و نفر سوم از اعضای تعاونی مسکن بوده است و دستگاه قضایی برخورد قاطع و قانونی را با این افراد خواهد داشت.

آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی آخرین وضعیت پرونده سرقت بانک ملی و استرداد سارقان به کشور، گفت: متهمان محکوم به حبس شده‌اند و احکامشان هم قطعیت پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در حال حاضر وثیقه به لحاظ عدم حضور این افراد ضبط شده است. این افراد متواری شده‌اند و نیابت قضایی داده شده تا به سرعت دستگیر شوند.

ستایشی ادامه داد: بنابر دستور رئیس قوه قضاییه برای پیگیری این موضوع از طریق مراجع انتظامی برای رفع ابهام؛ دادستان انتظامی قضات این موضوع را بررسی کرده و اگر به موضوعی رسیدند که ناظر بر تخلف انتظامی بود، اعلام و مطابق قانون به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

وی در خصوص عدم ممنوع الخروجی این افراد، گفت: این موضوع چارچوب مشخص خود را دارد و حدود آن معلوم است لذا تشخیص این مسئله با قاضی است. به محض اینکه نتایج این مسئله مشخص شود، ما مراتب را خیلی شفاف منعکس می کند.

پرونده ۲ جاسوس فرانسوی در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات وضعیت پرونده و حکم صادره شده دو جاسوس فرانسوی که در بازداشت قرار دارند، اظهار کرد: این پرونده مربوط به تلاش ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان (عج) است. ضابط خاص به موجب قانون در این قضیه ورود پیدا کرده و اقدامات قانونی را به منظور کشف جرم و اقدام مجرمانه انجام داده است.

وی افزود: با دقت، صحت و فوریت بدون کم و کاستی تعقیب این ۲ فرد بر اساس دستور مقام قضایی صورت گرفت و در حال حاضر رسیدگی به پرونده ۲ جاسوس فرانسوی در مرحله دادسرا قرار دارد و محرمانه است.

ستایشی بیان کرد: تمامی فرآیند رسیدگی در حوزه داخلی و بین المللی با دقت و سرعت لازم مطابق موازین شرعی و مقرارت قانونی در حال رسیدگی است. این پرونده قابل قیاس با فرایند های رسیدگی چون پرونده های اسدالله اسدی و حمید نوری نیست و این موارد ظلمی بوده که در خارج مرز در حال اتفاق است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اطمینان داشته باشید که با قاطعیت در مورد این پرونده تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: دستور جلب ۲ جاسوس فرانسوی در ۱۸ اردیبهشت ماه صادر و تفهیم اتهام انجام شده و اتهام این ۲ جاسوس اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور بوده که در حال حاضر تحت بازداشت موقت قراردارند.

ستایشی اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقات در خصوص این پرونده انجام می‌شود و به محض اینکه نتیجه مشخص شود، اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با عناصر داخلی استکبار و کسانی که خلل در حوزه امنیت ایجاد کنند قطعا شناسایی، معرفی و مطابق موازین برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

ستایشی بیان کرد: علاوه بر ۲ جاسوس فرانسوی که دستگیر شدند تعدادی دیگر که مرتبط با این افراد در داخل کشور بودند مورد بررسی و تعقیب قرار گرفتند.

۱۲۲ راهکار سند تحول به طورکامل اجرایی شده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که چه بخش‌هایی از سند تحول تاکنون اجرایی نشده است؟، گفت: این سند جایگاه ویژه‌ای دارد. در این سند تکلیف به اجرا داریم و باید تمام ابعاد آن به نحو احسن عملیاتی و اجرایی شود. از مجموع ۲۰۹ راهکاری که در سند تحول پایش شده تاکنون ۱۲۲ راهکار و یا اقدام، کامل اجرایی شده است. در برنامه کوتاه مدت، ۹۰ درصد پیشرفت، در مورد برنامه های میان مدت ۷۰ درصد پیشرفت داشتیم و برای اجرای برنامه‌های بلند مدت ۲ سال زمان داریم.

ستایشی با اشاره به میزان پیشرفت راهکارها و اقدامات سند تحول گفت: برخی نکات سند تحول متضمن و یا مستلزم قانون است، باید لایحه ای تنظیم و در قوه مقننه و بعد شورای نگهبان مطابق قانون به تصویب رسد. مواردی هم در حوزه دستگاه اجرایی و برخی مربوط به حوزه های پیشگیرانه است در این موارد توقع داریم مانند همایش سراسری قوه قضاییه که ۶ تیرماه برگزار شد، هماهنگی و هم افزایی قوا در اجرای سند تحول را شاهد باشیم. سران قوا در همایش قوه قضاییه تا پایان جلسه مطالب را استماع و نکاتی را اشاره کردند که برای قوه قضاییه و نظام بسیار ارزشمند بود.

وی با اشاره به اقدامات ویژه ای که در راستای اجرای سند تحول صورت گرفته است، گفت: تشکیل بانک ژنتیک مجرمان و ایجاد سامانه سجل محکومیت مالی باید اجرا شود. سامانه جامع عملکرد بازرسان کل کشور نیز صد درصد انجام شده است.

سخنگوی دستگاه قضا، گفت: ۲۰ سامانه در حوزه فناوری اطلاعات و ابلاغ ها قضایی باید ایجاد شود که با تلاش مرکز فناوری اطلاعات قوه صورت گرفته و بر روند کار نظارت می شود. وضعیت اجرای تکلیف در سند تحول تا پایان تیرماه، برای رئیس قوه قضاییه ارسال می شود که در صورت تایید، اطلاع رسانی می شود.

دستگاه قضایی از نظرات کارشناسی ضابطان بهره خواهد برد

ستایشی در پاسخ به این سوال که در دیدار مسئولان قضایی با رهبر انقلاب، ایشان اعلام کردند که دستگاه قضایی نباید تحت تاثیر ضابطان قرار گیرد. آیا عملکرد قوه قضاییه در خصوص اقدامات ضابطان تغییری خواهد کرد؟، گفت: با فرامینی که رهبر معظم انقلاب داشتند، توجه و تذکری که در موضوعات مختلف و از جمله ضابطان خاص و عام اعلام کردند، توجه ویژه ای به این موارد خواهیم داشت و ملاک عمل دستگاه قضایی خواهد بود. دستگاه قضایی به صورت مستقل عمل می کند و از نظرات کارشناسی ضابطان بهره کافی را خواهد برد.

آخرین وضعیت پرونده اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره روند رسیدگی به موضوع اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی که اخیراً مطرح شده و در سازمان بازرسی کل کشور نیز درحال بررسی است، اظهار کرد: در این خصوص رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارش مربوطه را به رئیس قوه قضاییه ارائه کرده است و این موضوع باید پیگیری و مطالب توسط سازمان نظارتی بازرسی‌ کل کشور تا انتهای فرآیند تعقیب و رسیدگی شود.

وی افزود: این پرونده بر اساس اقدامات سازمان تعاون روستایی در فروردین ماه ۱۴۰۱ در رابطه با قراردادی و تعهداتی که با یک شرکت خصوصی در حوزه گندم، جو، روغن، ذرت و کنجاله سویا انجام داده است، تشکیل شده و با پیگیری های صورت گرفته ، پرونده برای رسیدگی به دادسرای تهران ارسال خواهد شد.

تشریح آخرین اقدامات در خصوص پرونده حمید نوری

ستایشی در پاسخ به سوال در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پرونده حمید نوری دیپلمات ایرانی که ۵۰ روز از آخرین جلسه دادگاه وی گذشته است، گفت: آقای نوری ۲ سال و ۸ ماه به صورت مداوم در انفرادی بوده و وضعیت بینایی وی در وضعیت وخیمی است و باید به چشم پزشک رجوع کند که از این امر محروم شده است.

وی گفت: با وجود دستور قاضی پرونده مبنی بر رفع تمامی محدودیت ها در مورد حمید نوری، این محدودیت ها تشدید هم شده و تماس های وی با خانواده اش نیز محدود تر شده است.

ستایشی، عنوان کرد: نوری تا ۲ سال اجازه ملاقات با خانواده خود را نداشته در ۶۰ روز اخیر هم در انفرادی بوده است. همچنین ۴۰ روز تماس وی با خانواده اش به طور کامل قطع بوده و وکلای نوری هم ارتباطات حداقلی با وی دارند.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن تشکر از وزیر خارجه که با جدیت در حال پیگیری موضوع هستند، افزود: در حال حاضر مطالبه ایران از سازمان زندان های سوئد که زیر مجموعه دولت این کشور فعالیت می کند رفع محدودیت ها و آزادی حمید نوری است.

تشریح اقدامات عدلیه در بهبود وضعیت زندانیان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های قوه قضاییه در خصوص بهبود وضعیت زندان‌ها و همچنین ارتقای حقوق محکومان در محاکم قضایی و همچنین میزان استفاده قضات از مجازات‌های جایگزین حبس، بیان کرد: در بحث زندان موارد مختلفی اطلاع رسانی شده است. عمده خدمات در این حوزه به خانواده زندانیان و کسانی که آسیب پذیر هستند، باز می‌گردد و جزو جامعه هدفی تلقی می‌شوند که نیازمند کنترل، رسیدگی، نظارت، دادرسی و توجه هستند.

ستایشی با بیان اینکه هدف اصلی کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها است، تصریح کرد: زندانی کردن افراد افتخار دستگاه قضایی نیست. افتخار دستگاه قضایی این است که با افراد مستحق حبس، با قاطعیت و بدون فوت وقت، برخورد قانونی انجام شود که اراذل و اوباش، مخلان امنیت و هنجارشکنان جزو این دسته از افراد هستند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در بحث اقدامات تامینی و حمایتی فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است، ادامه داد: در بحث حوزه‌های بهداشت و درمان، فرهنگی و تربیتی، برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه آموزی برای مددجویان، برنامه راهنمایی و مشاوره مددجویان، آموزش مهارت‌های ده گانه زندگی به زندانیان، برنامه حمایتی موثر جهت آزادی و تعجیل در آن، اشتغال خانواده‌های زندانیان از طریق اهدای تسهیلات از محل اعتبارات کمیته امداد، برنامه مشاوره زندانیان آزاد شده، بیماریابی و مراقب درمان در حوزه زندان اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی یکی دیگر از اقدامات در بحث فرهنگی در زندان است، گفت: بر مقوله ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت، حوزه تئاتر، سینما، هنرهای فکری اسلامی، سنتی و ایرانی و همچنین بحث ورزش زندانیان اقدامات مناسبی در زندان‌‍‌های کشور صورت گرفته است.

ستایشی، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان شهریور امسال به اشتغال ۳۰ درصدی زندانیان و تا پایان اسفند ماه سال جاری به اشتغال ۵۰ درصدی زندانسان دست پیدا کنیم. رقم استفاده از پابند برای زندانیان نیز صعودی است و تعداد قابل توجهی نیز پابند الکترونیک برای زندانیان تهیه شده است. در حال حاضر زندان‎های کشور این آمادگی را دارند تا با همکاری دادگاه استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان را اجرایی کند.

اقدامات موثر عدلیه در شناسایی و مقابله با گلوگاه‌های فساد

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری همواره در زمینه ساختارهای فسادزا تاکیداتی داشته اند، قوه قضاییه تاکنون در زمینه مقابله با ساختارهای فسادزا چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: مسئولان قوه قضاییه فرامین مقام معظم رهبری را در روز ۷ تیرماه دریافت کردند که رئیس قوه قضاییه در جلسات مسئولان عالی قوه قضاییه مطالب و نکاتی را مطابق با آن مطرح خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امر مقام معظم رهبری برای یکایک مسئولان قوه قضاییه فصل الخطاب است. باتوجه به ظرفیت های موجود تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت و مسئولان قوه قضاییه در زمینه شناسایی و مقابله بی امان با گلوگاه های فساد اقداماتی را انجام داده اند.

ستایشی بیان کرد: نگاه رئیس قوه قضاییه این است که باید فساد حذف و محو شود که در این بخش تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد. در همین راستا تاکنون اقدامات موثری از سوی قوه قضاییه در زمینه بازرسی موارد فسادزا صورت گرفته است.

صدور قرار قانونی برای متهمان سانحه قطار مشهد – یزد

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی قوه قضاییه به سانحه قطار مشهد – یزد، گفت: ۱۸ خرداد ماه این حادثه رخ داد و تعدادی از مسافران این قطار فوت و تعدادی مصدوم شدند.

وی با بیان اینکه تعداد مصدومان این حادثه ۸۷ نفر بودند که بلافاصله به مرکز درمانی در حوزه شهرستان طبس منتقل شدند، گفت: رئیس کل استان،رئیس دادگستری و دادستان شهرستان به سرعت در محل حادثه حضور پیدا کردند و با حضور مقامات اجرایی، مجموعه اقداماتی که صورت گرفته را مدیریت کردند.

ستایشی با بیان اینکه مسئولان نظارت لازم را بر این حادثه انجام دادند و جمع آوری ادله لازم در این حادثه جمع آوری شد، بیان کرد: لوکوموتیوران، راننده بیل مکانیکی، رئیس قطار، متصدی ترافیک خط از جمله افرادی بودند که در این حادثه مورد بررسی قرار گرفتند و برای بازرپرسی معرفی و تفهیم اتهام شدند و قرار قانونی برای این افراد صادر شده است.

وی با بیان اینکه در این بخش تفهیم اتهام صورت گرفته است، بیان کرد: این افراد در تاریخ ۲۳ خرداد برای تحقیقات در کمیسیون سوانح ریلی، تحویل پلیس راه شرق و سپس به زندان فرستاده شده اند.

ستایشی ادامه داد: افرادی که با تودیع وثیقه می توانستند آزاد شوند، مطابق قانون برای آنها تصمیم گرفته شده و وثیقه از آنها اخذ و آزاد شدند.

سخنگوی دستگاه قضا، افزود: برای تسریع در پیگیری مسائل قضایی خانواده جانباختگان این حادثه، پرونده این حادثه به دادگستری استان یزد اعاده شد.

وی ادامه داد: مطابق قانون این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می شود و دیوان به صورت فوق العاده به آن رسیدگی می کند و درصورت موافقت، پرونده برای ادامه رسیدگی به یزد ارسال می شود.

ستایشی با اشاره به نظریه کمیسیون سوانح ریلی که در تاریخ ۱۳ تیرماه ارسال شده است، بیان کرد: این نظریه در ۷ مورد تهیه و درصد تقصیر و قصور هر یک از عوامل تعیین شده و براساس این مسئله اقدامات بعدی قضایی نسبت به مقصران انجام خواهد شد.

ستایشی در ادامه این جلسه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رئیس بنیاد شهید اعلام کرده که در بانک زیر مجموعه این بنیاد، ۵ هزار میلیارد اختلاس صورت گرفته است، آیا گزارشی از این مسئله به قوه قضاییه ارسال شده است و یا خیر؟ گفت: در خصوص بانک زیر مجموعه بنیاد شهید پرونده ای مطرح است.

وی با بیان اینکه عده ای در این بانک درباره این پرونده نقش داشتند، گفت: با صدور کیفرخواست، این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

تشکیل پرونده برای بانک زیر مجموعه بنیاد شهید

ستایشی در ادامه این جلسه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رئیس بنیاد شهید اعلام کرده که در بانک زیر مجموعه این بنیاد، ۵ هزار میلیارد اختلاس صورت گرفته است، آیا گزارشی از این مسئله به قوه قضاییه ارسال شده است و یا خیر؟ گفت: در خصوص بانک زیر مجموعه بنیاد شهید پرونده ای مطرح است.

وی با بیان اینکه عده ای در این بانک درباره این پرونده نقش داشتند، گفت: با صدور کیفرخواست، این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است.

ستایشی ادامه داد: قضات شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران نسبت به این پرونده نقایصی را مطرح کردند که برای رفع و تکمیل آن، پرونده به دادسرای ناحیه ۲۸ عمومی و انقلاب تهران ویژه کارکنان دولت اعاده شده است تا پس از رفع نقص، این پرونده مجدد به شعبه فوق ارسال می شود و مورد رسیدگی قرار گیرد.

تشکیل پرونده برای مالک مجتمع زیتون در استان قم

وی در پاسخ به این سوال که آیا دادستان به عنوان مدعی العموم به تخلفات گروهی موسوم به زیتون در قم ورود کرده است، اظهار کرد: دادستان به عنوان مدعی العموم به موجب قانون می تواند به مواردی که جنبه عمومی ورود کند. برخی موارد جرایمی هستند که مستقیم به دادگاه کیفری ارسال می شود.

ستایشی گفت: این پرونده در ۱۱ اردیبهشت به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای قم با موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی ارسال شده است. اتهام به مالک مجتمع زیتون وارد است و ۵ نفر در این زمینه با وی همدست بودند که این پرونده در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده کثیرالشالکی موسسه فرشتگان ( کاسپین)

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی روند رسیدگی و احکام صادره پرونده کثیر الشاکی موسسه فرشتگان(کاسپین)، اظهار کرد: پرونده کثیرالشالکی موسسه فرشتگان ( کاسپین) دغدغه قوه قضاییه بوده است که نسبت به آن توجه، تعقیب و نظارت داشته ایم.

وی افزود: یکی از مسائل در خصوص پرونده های کثیرالشالکی در حوزه سند تحول قضایی این است که در کمترین زمان ممکن نتیجه حاصل شود که این امر ساده نیست. زیرا همه چیز در اختیار تشکیلات قوه قضاییه قرار ندارد و باید اسبابی فراهم شود که موجبات صدور رای و اجرای حکم فراهم شود.

ستایشی بیان کرد: پرونده موسسه فرشتگان (کاسپین) در شعبه دوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم این پرونده نیز صادر شد و به موجب آن کسانی که مسئول بودند بنا به اتهامات منعکس در پرونده که در حوزه اخلال در نظام اقتصادی بوده، حکم محکومیت ۷ نفر صادر می شود. در این پرونده آقای محمد علی تفکر و سایرین به اتهام با مباشرت،مشارکت و معاونت محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: عاملان پرونده موسسه فرشتگان (کاسپین) محکوم به حبس زندان، جزای نقدی و… شدند.

وی در ادامه گفت: دادگاه در قسمت اخیر دادنامه صادره در اجرای مقررات موضوع ماده ۱۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ۲۱۴ و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی تدابیری را اتخاذ کرده که از اموال و دارایی محکوم علیه مطالبات مال‌باختگان پرداخت و مبالغی که از سوی دولت به صورت فوق العاده به مال باختگان پرداخت شده از اموال محکومان تعدیه شود.

آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه، گفت: پرونده بانک سرمایه رسیدگی و تصمیمات قانونی برای آن اتخاذ شده است و در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پرونده بانک سرمایه ۱۷ متهم با اتهام معاونت و اخلال کلان در حوزه نظام اقتصادی پولی، تحصیل مال از طریق نامشروع دارد.

آخرین وضعیت رسیدگی به تخلفات نرخ فردایی بازار ارز و کلاهبرداری در حوزه رمزارزها

ستایشی در پاسخ به میزان در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به تخلفات نرخ فردایی بازار ارز و کلاهبرداری در حوزه رمزارزها بیان کرد: در موضوع بازار ارز تا کنون ۴۶ نفر از طریق معاملات فردایی ارز و طلا و ایجاد و مدیریت کانال‎های غیر مجاز تلگرامی با بیش از ۱۰۰ هزار دنبال کننده و اعلام قیمت معاملات فردایی و قاچاق حرفه‌ای ارز بازداشت شدند که برخی از آنها با قرار تامین وثیقه آزاد و بعضی بازداشت و تحت نظر هستند.

سخنگو دستگاه قضا، گفت: در این زمینه ضابطان خاص، اقداماتی انجام دادند و حدود ۷۷ حساب مربوط به ۴۹ شخص حقیقی با حجم گردش قابل توجه در حوزه ارز و طلا بازداشت شدند و مسدودی حساب صورت گرفته است.

وی، افزود: ۱۱۷ حساب هم که برخی از آن مربوط به اتباع بوده مسدود شده و ۳۴ حساب مربوط به برخی مرتبطان بوده که مربوط به ارتباط با ۵ هزار نفر است با رصد و کنترل مسدود شده اند.

ستایشی، مطرح کرد: در رابطه با رمزارز هم آنچه مطرح می شود مربوط به رمز ارز «دریک» است که کیفر خواست متهم ردیف اول آن به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور صادر شده است که این عمل کلاهبرداری در مقام مقابله با نظام نبوده بلکه اخلالگری در نظام اقتصادی محسوب می‌شود. میزان این اخلالگری یک هزار و ۹۲۹ میلیارد و ۷۰۷ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۹۱۷ ریال است.

وی، افزود: اتهام متهم ردیف دوم این پرونده معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور است. این پرونده یک هزار و ۹۴۹ نفر مالباخته دارد که مبلغ یک هزار و ۹۵۷ میلیارد ریال اموال غیر منقول به دست آورده شده از متهمان توقیف شده است.

ستایشی با بیان اینکه شگرد متهم ردیف اول این پرونده دادن وعده پیشی گرفتن رمز ارز دریک از بیت‌کوین بوده است، گفت: از دیگر شگردهای این متهم وعده دورزدن تحریم و جایگزین شدن رمز ارز با پول ملی بود که مردم را اینگونه به امر واهی امیدوار کرده بود.

وی، افزود: هر دو متهم در افزایش قیمت ارز واحد از ۴ میلیون تومان به ۴۲ میلیون تومان نقش داشتند و خرید و فروش این رمز ارز در داخل بوده و در عرصه بین‌المللی صورت نگرفته و بازار هدف آن در داخل کشور بوده است.

سخنگو دستگاه قضا با اشاره به اینکه مستندات نشانگر اخلال عمده متهمان در نظام اقتصادی کشور است، گفت: در حال حاضر قرار جلب دادرسی و کیفر خواست از دادسرای عمومی انقلاب صادر و پرونده به دادگاه عمومی و انقلاب تهران ارسال شده و رای در اسرع وقت صادر خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده دستگیرشدگان کنکور سراسری

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تشکیل پرونده برای دستگیرشدگان در خصوص کنکور سراسری بیان کرد: لازم است با توجه به فناوری‌های مدرن ، نظارت خود در آزمون و کنکورها را به روزتر کنیم. در این رابطه ۲ نفر در استان تهران دستگیر شدند.

ستایشی تصریح کرد: ماجرا به این شکل بوده که تبلیغاتی در فضای مجازی درباره فروش دستگاه شنود انجام می شود که متاسفانه تعدادی از داوطلبان، از این تجهیزات استفاده کردند و همکارانی که مامور به تحقیق و تعقیب در این زمینه بودند، فاکتورهای فروش را بررسی و اسامی خریداران را به دست آوردند.

سخنگو دستگاه قضا با بیان اینکه همه جا نظارت وجود دارد، تصریح کرد: ضابطان با هماهنگی که با دستگاه قضایی دارند، موارد را پیگیری و بررسی کردند و در نتیجه از ورود ۴۵۰ داوطلب کنکوری که از این تجهیزات استفاده کردند به حوزه‌های امتحانی جلوگیری کردند.

ستایشی، افزود: در حال حاضر برای ۲ نفر پرونده تشکیل شده است. در ۲ شهرستان استان آذربایجان غربی نیز اقداماتی انجام شده است که توسط دادگستری استان به آن رسیدگی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از رسانه ها مدعی شده که نمایندگان مجلس توصیه کرده اند تا مردود شدگان کنکور سال قبل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی پذیرش شوند؟، گفت: پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است.

حکم قطعی پرونده میرکاظمی صادر شده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حکم دادگاه شبکه میرکاظمی و اینکه آیا این حکم در دیوان عالی کشور نقص شده است، بیان کرد: به پرونده میرکاظمی و متهمان این پرونده رسیدگی و حکم محکومیت برای آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: نسبت به دادنامه بدوی برخی متهمان، اعتراضی صورت گرفته و افرادی که اتهامشان معاونت در جرم بوده نقص تحقیقاتی گرفته شده و پرونده آنها به مرجع مقدماتی ارسال شده است تا با همکاری ضابط نکاتی که به عنوان نقص پرونده بوده، مورد بررسی قرار گیرد و پس از تکمیل پرونده به دادگاه اعاده شود. در رابطه با میرکاظمی حکم قطعی صادر شده است.

آخرین وضعیت پرونده متروپل آبادان

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل آبادان، گفت: پس از اعزام تیم ویژه دادستانی کل کشور به محل وقوع حادثه و تنظیم گزارش ابعاد مختلف این حادثه، گزارش به رئیس قوه قضاییه ارجاع شد و در این رابطه نیز دستوراتی از سوی وی به واحدهای ذی ربط برای بررسی ابعاد دیگر موضوع ابلاغ شد.

وی افزود: به موجب صدور قرارهای تامینی، ۱۶ نفر از مسببان وقوع این حادثه از جمله شهردار فعلی، سابق و اسبق آبادان، کارمندان ذی مدخل، دفتر نمایندگی نظام مهندسی آبادان، ناظر پروژه‌های نظام مهندسی و شهرداری آبادان و مسئولان شرکت‎های مشاور در بازداشت هستند.

ستایشی ادامه داد: طبق آخرین آمار، این حادثه ۴۳ کشته و ۳۷ مصدوم بر جای گذاشته است. اجساد حادثه انگشت نگاری و تشخیص هویت شدند.

وی با بیان اینکه فوت حسین عبدالباقی در این حادثه محرز شده است، گفت: ۶ کارشناس رسمی در زمینه ‎های معماری، سازه، حوادث، تاسیسات راه و ساختمان انتخاب شدند و نظریه ‎های کارشناسی این افراد در شرف تکمیل است و به شعبه رسیدگی کننده موضوع ارجاع خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اداره کل بازرسی استان خوزستان در این رابطه و در تاریخ ۵ تیرماه امسال گزارشی را تهیه و به شعبه رسیدگی کننده به پرونده ارائه کرده است.

وی افزود: اقدامات لازم درخصوص تخریب مابقی سازه متروپل در حال انجام است و همچنین قرار تامین برای توقیف اموال مالک متروپل جهت تعیین خسارت، صادر شده است.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما