plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۲۴۸۶
آیا امروز «اینستکس» عملی می‌شود

نشست مهم کمسیون مشترک برجام منهای آمریکا، جمعه در وین برگزار می شود

عراقچی: صبر راهبردی ایران به پایان رسیده است
وال‌استریت ژورنال گزارش داد، اروپا روز جمعه عملیاتی شدن اینستکس را رسماً اعلام می‌کند. نمایندگان کشورهای عضو برجام فردا در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل جلسه می دهند. ایران اما با توجه به رویه قبلی اروپا اگر در عمل اقدام قابل توجهی از اروپایی ها مشاهده نکند، بعید است از تصمیمات بحق خود عدول کند. این اولین نشست کمیسیون مشترک برجام است که بعد از راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس برگزار می‌شود.
نشست مهم کمسیون مشترک برجام منهای آمریکا، جمعه در وین برگزار می شود
به گزارش ایصال نیوز، نشست کمسیون مشترک توافق برجام با حضور نمایندگان تمامی اعضای کمسیون منهای آمریکا، فردا جمعه در وین برگزار می گردد. اجلاس این کمیسیون در حالی در وین برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و انتظار می‌رود اروپا بعنوان آخرین فرصت در وقت اضافه، این بار بجای حرف، در عمل بپیشنهاد معقولی را به ایران در مقابل ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد.
وال‌استریت ژورنال امروز گزارش داد، اروپا روز جمعه عملیاتی شدن اینستکس را رسماً اعلام می‌کند. نمایندگان کشورهای عضو برجام فردا در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل جلسه داده و تلاش خواهند کرد تا ایران را به ادامه انجام کامل تعهداتش تحت برجام متقاعد کنند.
ایران اما با توجه به رویه قبلی اروپا باز هم خوش بینی چندانی به وعده های اروپایی ها ندارد. اگرچه روسیه و چین تلاش خواهند کرد ایران را متقاعد به پذیرش وعده های اورپایی ها کنند اما ایران اگر در عمل اقدام قابل توجهی از اروپایی ها مشاهده نکند، بعید است از تصمیمات بحق خود عدول کند. فردا روز اقدام عملی اروپاست. این اولین نشست کمیسیون مشترک برجام است که بعد از راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس برگزار می‌شود. ریاست این نشست بر عهده هلگا اشمید دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و نمایندگان کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و ایران شرکت خواهند کرد. از طرف ایران عباس عراقچی که ریاست هیأت ایرانی را بر عهده دارد در این نشست شرکت خواهد کرد.
اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.
هفته گذشته بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: تولید اورانیوم تا ششم تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد. گزارش منابع انگلیسی حاکی است ایران امروز تا مرز ۳۰۰ کیلوگرم پیش رفت اما تا شنبه به طرف‌های برجام فرصت داده است.
سید عباس عراقچی  معاون وزیر امور خارجه قبل از این نشست در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در اتریش، تاکید کرد: صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است و ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران یک سویه و یک‌جانبه به این توافق عمل کند و آن را اجرا کند ولی دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.
عراقچی تاکید کرد: این موضوع که آنها «کشورهای عضو برجام» نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند و یا اینکه نمی‌توانند عمل کنند از نظر ما تفاوتی ندارد و مهم این است که در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.
عراقچی با بیان اینکه فردا کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین سیاسی کشورهای عضو برجام در وین برگزار می‌شود، افزود: امیدوارم در کمیسیون مشترک شاهد اقدامات عملی و ملموس از سوی کشورهای عضو برجام به خصوص کشورهای اروپایی باشیم وگرنه در این صورت ایران به تصمیم خود در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی‌اش که کاملاً تصمیمی قانونی و بر اساس حقوقش در برجام است، ادامه می‌دهد و هیچ تردیدی در این نخواهد بود.
انتهای پیام/*
۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما