plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
کد مطلب : ۲۴۷۷۱

اردوغان: نشست سران ناتو پیروزی دیپلماتیک برای ترکیه است

ر‌ئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه برای اولین بار در مفهوم راهبردی ناتو ثبت کردیم که گروه‌های تروریستی عامل تهدید کشورمان به شمار می‌روند، تاکید کرد نشست سران ناتو پیروزی دیپلماتیک بود.
اردوغان: نشست سران ناتو پیروزی دیپلماتیک برای ترکیه است
به گزارش ایصال نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از اجلاس سران ناتو که در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به جنگ اوکراین یکی از مهمترین اجلاس تاریخ ناتو با موفقیت برگزار شد، تصریح کرد: بار دیگر نقش اساسی ناتو در امنیت اروپا -آتلانتیک روشن شد. اجلاس مادرید فرصت مهمی برای پیام وحدت و همبستگی در این دوره حساس بود. در این اجلاس، مفهوم استراتژیک جدید که تعیین‌کننده اهداف ناتو و اقدامات آتی است، تصویب شد. نشست سران ناتو یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای ترکیه بود.

اردوغان با اشاره به اینکه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو یکی از مهم‌ترین موضوع این دوره اجلاس بود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مسائل مربوط به تروریسم و ​​همبستگی در تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای که با فنلاند و سوئد امضا کردیم، راهنمای همه هم‌پیمانان خواهد بود. از این پس، برای عناصر پ.ک.ک و فتو پروپاگاندای تروریستی، حمله به کشور و هموطنان‌مان و تهدید بیش از پیش دشوار خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: برای نخستین بار در مفهوم راهبردی ناتو ثبت کردیم که گروه‌های تروریستی علاوه بر مردم و کشورمان برای نیروهای امنیتی‌مان نیز تهدید به شمار می‌روند. در مذاکرات صورت گرفته گروه‌های تروریستی پ.ک.ک/ی.پ.گ/پ.ی.د و فتو در سوابق مکتوب ناتو ثبت شدند. به عبارت دیگر، پ.ک.ک در سوابق اتحادیه اروپا بود اما ی.پ.گ/پ.ی.د و فتو قرار نداشتند.

وی در ادامه گفت: سوئد 73 تروریست را استرداد خواهد کرد. آنها در حال حاضر 3-4 نفر از آنها را فرستاده‌اند، اما کافی نیست. وزارت دادگستری، امور خارجه و سازمان اطلاعات کشور پیگیری خواهند کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه همه چیز به اقدامات بعدی سوئد و فنلاند بستگی دارد. اگر اقدامات اشتباهی انجام شود، ترکیه اسناد و مدارک را در اختیار دارد و ما مطابق آن عمل خواهیم کرد، اضافه کرد: البته وعده‌های داده شده در تفاهم‌نامه سه جانبه مهم است اما اجرای آن مهم‌تر است. ترکیه به عنوان کشوری که در مبارزه با تروریسم بارها از پشت خنجر خورده، محتاطانه عمل می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در اجلاس سران ناتو همه رهبران اعلام کردند که "واسطه باشیم و با یونان دیدار کنید" اما گفتیم که فعلا نمی‌توانیم برای آن وقت بگذاریم.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه عملیات جدید در سوریه به محض تکمیل مقدمات آغاز می‌شود، در پاسخ به این سوال که "آیا روسیه ملاحظات جدیدی دارد؟ بعد از اظهارات در مورد عملیات احتمالی که از یک ماه پیش آغاز شده، تغییر حاصل شده، منظور از تکمیل مقدمات نظامی است یا دیپلماتیک؟"، گفت: همانطور که همیشه گفته‌ام، یک شب به طور ناگهانی ممکن است اقدام کنیم. جای نگرانی نبوده و نیازی به عجله نیست. زمانش برسد با قدرت وارد عمل خواهیم شد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : آناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما