plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۲۴۵۱۳

ولیعهد سعودی برای نخستین بار پس از قتل خاشقچی به ترکیه سفر می‌کند

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی امروز چهارشنبه پس از سفر یک روزه به مصر و اردن، امروز چهارشنبه برای دیدار و رایزنی با اردوغان وارد آنکارا می شود. ترکیه برای عادی‌سازی روابط با عربستان در مسیر سرپوش گذاشتن بر پرونده قتل خاشقچی حرکت می‌کند.
ولیعهد سعودی برای نخستین بار پس از قتل خاشقچی به ترکیه سفر می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمد بن سلمان - ولیعهد عربستان سعودی که زمام امور این کشور را عملاً در دست دارد - روز چهارشنبه با انجام اولین سفر خود به ترکیه پس از قتل جمال خاشقچی - روزنامه نگار در کنسولگری این کشور در استانبول در سال 2018، گام دیگری در جهت شکستن انزوای بین المللی خود بر خواهد داشت.

مذاکرات در آنکارا بین محمد بن سلمان - ولیعهد - و رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - یک ماه پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به ریاض، برای نشست منطقه ای با محوریت بحران انرژی ناشی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین انجام می شود.

تصمیم اردوغان برای احیای روابط با یکی از بزرگترین رقبای خود نیز تا حد زیادی ناشی از مسائل مرتبط با اقتصاد و تجارت است. استانداردهای زندگی ترک ها یک سال پیش از انتخابات عمومی که یکی از بزرگترین چالش های حاکمیت دو دهه ای اردوغان است، به سرعت در حال سقوط است.

پس از مرگ خاشقچی، دولت اردوغان جزییات قتل هولناک او را به دقت و به طور کامل منتشر کرد؛ موضوعی که عمیقاً ولیعهد سعودی را شرمنده ساخت. اما اکنون ترکیه در پی شورش های پدیده موسوم به بهار عربی، سرمایه گذاری و کمک های بانک مرکزی را از همان کشورهایی که به دلایل ایدئولوژیک با آنها مخالفت کرده بود، به کار می گیرد.

سونر کاگاپتای، کارشناس ترکیه در موسسه واشینگتن، در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم این احتمالاً یکی از مهم‌ترین سفرهای یک رهبر خارجی به آنکارا در حدود یک دهه گذشته باشد.»

او افزود: «اردوغان همه چیز را با محوریت خودش می‌بیند. او کاملاً به دنبال پیروزی در انتخابات است و فکر می کنم تصمیم گرفته است غرور خود را ببلعد.»

کاگاپتای گفت شاهزاده محمد بن سلمان نیز در تلاش است تا ببیند آیا می‌تواند پیش از توافق هسته‌ای جدید احتمالی بین قدرت‌های جهانی و ایران، حمایت گسترده‌تری به دست آورد یا خیر.

کاگاپتای ادامه داد: «فکر می‌کنم سعودی‌ها با کارت‌های خودشان بازی می‌کنند.»

عادی‌سازی روابط ترکیه با سعودی ها با تصمیم دادگاه استانبول در ماه آوریل آغاز شد تا دادگاه غیابی 26 مظنون متهم به ارتباط با قتل خاشقچی را متوقف کند و پرونده را به ریاض منتقل کند. مقامات اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که شاهزاده محمد بن سلمان توطئه علیه خاشقچی را تایید کرده است - موضوعی که ریاض آن را رد می کند. این تصمیم دادگاه با اعتراض شدید نامزد ترکیه ای خاشقچی، خدیجه چنگیز، مواجه شد. اما راه را برای سفر اردوغان به عربستان، سه هفته بعد، هموار کرد؛ زمانی که او ولیعهد را در آغوش گرفت.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما