plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۲۴۱۳۹

تهدیدها و فرصت‌های تحریم نفتی روسیه برای ایران

یک کارشناس مسائل روسیه ضمن تشریح تهدیدها و فرصت ها در توافق اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از روسیه گفت: رقابت به زیان هر دو دولت ایران و روسیه است، لذا پیشنهاد می شود مذاکرات فوری بین ایران و روسیه در سطح وزرای نفت و یا کارشناسان این بخش با مشارکت وزارت امور خارجه انجام شود تا بتوانند به راهکار مشترک برسند.
تهدیدها و فرصت‌های تحریم نفتی روسیه برای ایران
به گزارش ایصال نیوز، حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از توافق اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از روسیه اظهار داشت: در زمینه تحریم‌های نفتی روسیه دو رویکرد کاملا متفاوت وجود دارد که برای ایران هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد.

وی افزود: دیدگاهی که تحریم نفتی را برای ایران تهدید می‌داند دلیلش این است که چون مشتری عمده ایران و روسیه در آسیا به ویژه کشورهای چین و هند هستند می توانند غرب را نادیده بگیرند. البته برخی از شرکت های دیگر در شرق آسیا هستند ولی رقابت بین شرکت های ایرانی و روسیه برای فروش نفت به وجود آمده خصوصا با تخفیف‌هایی که در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل روسیه همچنین بیان کرد: در این زمینه برخی از این شرکت ها با توجه به رقابت موجود سوء استفاده می کنند و حتی در صورتی که معامله ای هم انجام شود ممکن است این شرکت ها در قراردادها دچار مشکل شوند در نتیجه دامپینگ قیمت شکل گرفته و شرکتی که تخفیف ویژه لحاظ می کند می تواند مشتری های زیادی را جذب کند.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: تهدید از این جهت است که مشتری ها که عمدتا هندی ها بودند، خریدشان را از روسیه انجام می دهند چون روسیه تخفیف بیشتری را برای فروش در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: رویکردی دیگری که تحریم نفتی روسیه را فرصتی برای ایران می داند، معتقد است اولا کیفیت نفت ایران و روسیه متفاوت است و حتی در مواردی کیفیت نفت ایران بهتر است ، به همین منظور برخی از پالایشگاه های طرف قرارداد می توانند با تخفیف ویژه بازارها را در اختیار بگیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز عقیده کرد: این رقابت به زیان هر دو دولت ایران و روسیه است ، لذا پیشنهاد می شود مذاکرات فوری بین ایران و روسیه در سطح وزرای نفت و یا کارشناسان این بخش با مشارکت وزارت امور خارجه انجام شود تا بتوانند به راهکار مشترک برسند و بازار را به گونه ای تقسیم کنند که منافع حداکثری برای هر دو طرف به وجود آید.

بهشتی پور تصریح کرد: معمولا در فصل گرم قیمت نفت کاهش می یابد اما اکنون با توجه به شرایط جنگی اوکراین و بازار هنوز قیمت بالاست و به عنوان مثال معاملات نفتی که امروز انجام شود، برای سه ماه آینده اجرایی می شود.

وی در پایان تاکید کرد: بهتر است ایران و روسیه به صورت فوری مذاکراتی داشته باشند و سیاست دامپینگ را برای همکاری انجام دهند تا با تقسیم بازار ، خریداران را بین خود تقسیم کنند.

رهبران اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه خود درباره بسته جدید تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر جنگ اوکراین، بر سر ممنوعیت فوری بیش از دو سوم واردات نفتی از روسیه توافق کردند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما