plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۲۴۱۰
تکرار انتخابات استانبول، مقدمه تغییرات مهم در ترکیه

امام اوغلو نامزد مخالف دولت اردغان با ۵۴ درصد پیروز انتخابات استانبول شد

اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه این بار شکست در استانبول را باور کرد
رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که نتایح رسمی انتخابات ریاست شهرداری استانبول در اسرع وقت برای بررسی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.رئیس جمهور ترکیه پیروزی اکرم امام اوغلو در انتخابات شهرداری استانبول را تبریک گفت.
امام اوغلو نامزد مخالف دولت اردغان با ۵۴ درصد پیروز انتخابات استانبول شد
به گزارش ایصال نیوز، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه در پی اعلام نتایج غیر رسمی انتخابات ریاست شهرداری استانبول در جمع خبرنگاران اعلام کرد: نتایح رسمی انتخابات در اسرع وقت برای بررسی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
براساس شمارش بیش از 99 درصد از آرای ماخوذه انتخابات شهرداری استانبول، اکرم امام اوغلو نامزد ائتلاف ملت با کسب 54.04 درصد از کل آرا، در این انتخابات به پیروزی رسیده است. بن علی یلدریم، نامزد ائتلاف ملت نیز با کسب 45.09 درصد از کل آرا پس از وی قرار گرفت. میزان مشارکت مردم استانبول در این رای گیری 84.4 درصد اعلام شده است.
اکرم امام اوغلو، نامزد پیروز ائتلاف ملت برای انتخابات ریاست شهرداری استانبول گفت : یکی از وجوه انتخابات 23 ژوئن سهم آن در (توسعه) روند دموکراسی است. امیدوارم این انتخابات و نتایج آن برای کشور و شهر جهانی استانبول خیر و برکت به همراه داشته باشد. وی همچنین افزود: از همشهریانم در استانبول تشکر می‌کنم. شما مقابل چشم جهانیان از اعتبار دموکراسی پاسداری کرده و به دولت‌هایی که کوشیدند ترکیه را به برخی کشورهای منطقه تشبیه کنند، درس دادید. ملت ‌ما سنت دموکراسی صد ساله حاکم بر ترکیه را حفظ کرد.
نامزد شهرداری استانبول از حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، شکست را پذیرفتند و هر دو  رسما پیروزی آقای امام‌ اوغلو را تبریک گفتند.
بیش از ده میلیون شهروند استانبول بامداد یکشنبه ۲۳ ژوئن راهی حوزه‌های رأی‌گیری شدند تا شهردار و اعضای شورای شهرِ بزرگترین شهر ترکیه را انتخاب کنند. در انتخاباتی که قبلا روز ۳۱ مارس برگزار شد،‌ اکرم امام‌ اوغلو، نمایندهٔ حزب جمهوریخواه خلق در ترکیه با اختلافی اندک بر بن علی یلدریم نامزد حزب حاکم یعنی حزب عدالت و توسعه در استانبول پیروز شد، اما ده روز بعد، نتیجه این انتخابات با درخواست حزب حاکم لغو شد.
تکرار برگزاری انتخابات باعث شد استقبال از انتخابات در استانبول افزایش یافته و تعداد بیشتری به امام اوغلو رای دهند و ضربه دیگری به اعتبار حزب حاکم اردوغان زده شود.
به نوشته یورونیوز، ناظران نتایج این انتخابات بسیار مهم دانسته و از آغاز یک تحول سیاسی داخلی در ترکیه خبر می‌دهد. مراد یتکین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اهل استانبول پیش از برگزاری انتخابات درباره پیروزی حزب رقیب دولت گفته بود: «این پیروزی، به آغازِ افول حزب عدالت و توسعه و نیز خود اردوغان، تعبیر خواهد شد.» چرا که رئیس جمهوری ترکیه، خود، این رأی‌گیری را «مسألهٔ بقا» نامیده است. به باور آقای یتکین یکی دیگر از پیامدهای پیروزی امام‌اغلو می‌تواند برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام باشد، یعنی پیش از انتخابات پیش بینی شده برای سال ۲۰۲۳ و همچنین ممکن است به تغییر‌ نیروها در کابینه کنونی و نیز با چرخشی احتمالی در حوزهٔ سیاست خارجی ترکیه همراه باشد.
انتهای پیام/*
۹
مرجع : آناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما