plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۲۴۰۸۹
در خطبه‌های نمازجمعه تهران

ابوترابی فرد: برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی نیازمند برنامه‌های میان مدت و بلندمدت است

فاجعه تاسف‌بار ریزش ساختمان متروپل، فاجعه جانکاه و سخت است
خطیب جمعه تهران گفت: ما در حوزه‌های اقتصادی مانند حوزه دفاعی برای برون رفت از تنگناها نیازمند برنامه‌های میان مدت و بلندمدت هستیم. اگر امروز در این کشور امن زندگی می‌کنید و دست استکبار را از منطقه کوتاه می‌بیند، این ثمره هشت سال دفاع مقدس و سه دهه مدیریت و فرماندهی مبتنی بر دانش و علم فرماندهی معظم کل قوا و تلاش مردانی است که در دفاع مقدس تربیت شده‌اند.
ابوترابی فرد: برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی نیازمند برنامه‌های میان مدت و بلندمدت است
به گزارش ایصال نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در دانشگاه تهران با اشاره به سفر استانی رییس جمهوری به تهران که پنجشنبه گذشته انجام شد، گفت: از این حضور و ارتباط نزدیک با ملت و مردم شریف استان‌ها و حضور میدانی تقدیر و تشکر دارم و امیدوارم این گام‌ها راه را برای فهم دقیق مشکلات و برون رفت از تنگناها هموار کند.

وی افزود: پنجشنبه گذشته شورای اداری استان تهران با حضور رییس جمهور به همراه هیات وزیران تشکیل شد و تصمیمات مهمی برای این استان که قلب تپنده ایران است و راه را برای اقتدار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و دفاعی کشور هموار می‌کند اتخاذ شد. تهران اختصاص به مردم تهران ندارد تهران یعنی مرکز ارائه کننده خدمت به ملت ایران.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در این اجلاس و شورا حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی و شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی برای ۱۴۷ طرح زیرساختی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی آبرسانی، شبکه‌های آب و فاضلاب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح‌های سرمایه‌گذاری اشتغالزا تخصیص داده شد.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: از تلاش استاندار پرانگیزه و سختکوش و مدیران استان در دولت سیزدهم از سوی شما بزرگواران و مردم تهران تشکر می‌کنم و امیدوارم با رصد چالش‌هایی که مردم با آن روبرو هستند خصوصا در حوزه‌های اقتصادی و بحث قیمت‌ها در جهت برون رفت از این تنگناها با برنامه میان مدت و بلند مدت گام‌هایی برداشته شود.

وی بیان کرد: اگر بنده تصمیمی اتخاذ کردم که شما چند ساعت بعد آثار آن را دیدید این تصمیم در حوزه‌های اقتصادی راهگشا نیست. ما در حوزه‌های اقتصادی مانند حوزه دفاعی برای برون رفت از تنگناها نیازمند برنامه‌های میان مدت و بلندمدت هستیم. اگر امروز در این کشور امن زندگی می‌کنید و دست استکبار را از منطقه کوتاه می‌بیند، این ثمره هشت سال دفاع مقدس و سه دهه مدیریت و فرماندهی مبتنی بر دانش و علم فرماندهی معظم کل قوا و تلاش مردانی است که در دفاع مقدس تربیت شده‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: تلاش تهرانی‌مقدم‌ها، سردار سلیمانی‌ها و استقامت ملت ایران، صبر شما ملت عزیز و خون شهدا، زخم‌های جانکاه جانبازان عزت‌آفرین، صبر و استقامت آزادگان صبور و مقاوم است و در حوزه اقتصاد هم باید اینگونه قدم برداشت. با برنامه و عزم برای برون رفت از تنگناها حرکت کرد. اصلاحات سطحی و روزمره چالش‌ها را سخت‌تر می‌کند و دشواری‌های اقتصادی را انباشته می‌کند. لذا باید نگاه ما ملت و نگاه دولتمردان نگاه میان مدت و بلندمدت باشد. امیدوارم در این عرصه قدم‌های جدی برداشته شود.

ابوترابی‌فرد در مورد حادثه آبادان گفت:‌ آبادان را می‌شناسیم اما باید عظمت آبادان را برای درک جامعه جهانی تکرار کنیم. آبادان شهری است که مردم قهرمان آن هزاران زن، مرد، کودک و جوان و پیر ۳۴۹ روز در محاصره بودند اما آبادان را ترک نکردند و اجازه ندادن این شهر در محاصره همه قدرت‌های شیطانی و نه فقط در محاصره صدام بلکه شهر در محاصره ارتش آمریکا سقوط کند.

وی افزود: بعد از ۳۴۹ روز با فرمان امام بزرگوار مبنی بر شکست محاصره آبادن لشکر ۷۷ خراسان، قهرمانان سپاه و نیروهای مردمی در ۲۴ ساعت در ۵ تا ۷ مهرماه ۱۳۶۰ در برابر دیدگاه بهت‌زده جهان، محاصره آبادان را شکستند؛ خوزستان قلب تپینده ایران است.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: فاجعه تاسف‌بار ریزش ساختمان متروپل برای ملت عزیز و مردم شریف ایران و به‌ خصوص مردم قهرمان آبادان فاجعه جانکاه و سخت است باید محضر مردم عزیز که امروز دل‌های آنها مصیبت زده، و دیدگان آنها اشکبار است از عمق جان عرض ادب و تسلیت داشته باشیم ما در برابر این حادثه مسئول هستیم.

ابوترابی‌فرد درباره ظرفیت مهندسی کشور گفت: در سایه حرکت علمی جمهوری اسلامی ایران امروز مهندسی کشور به اذعان همه صاحبنظران در جهان، از جایگاه فاخر و برجسته و استثنایی برخوردار است. دانش و علم مهندسی در ایران گوی سبقت را از قدرت‌های مطرح ربوده است. چهره‌های تربیت شده، نیروی انسانی جامعه مهندسی کشور ظرفیت بی‌بدلیل است ما از این ظرفیت در حوزه‌های مختلفی استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این دانش هسته‌ای، لیزر، فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف بیو و نانو محصول این دانش و از ظرفیت علمی و نیروی انسانی تربیت شده است.

خطیب جمعه تهران افزود: نظام ملی ساخت و ساز و نظام فنی و اجرایی کشور عمری طولانی دارد. قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۸۴ تصویب شده است و بیش از ربع قرن از عمر آن می‌گذرد و این قانون ظرفیت ارزشمندی را برای ارتقاء ساخت و ساز در کشور فراهم آورده است.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستا و شهرک راه را برای ارتقاء ساخت و ساز در کشور هموار کرده است. شهرداری‌ها مسئولیت نظارت بر احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران را دارند و در برابر آن مسئول هستند. قانون مسئولیت را بر شانه آنها نهاده است.

وی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی براساس قانون نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان دارد و مسئول است و در یک سطح عالی باید نظارت کند. لذا بدون تردید اگر ضابطه و قوانین به‌درستی حاکم باشد با مدیریت توانمند، متعهد و متخصص و انقلابی و سختکوش و نظارت درون سازمانی و فرا سازمانی که قانون تعریف کرده است اینگونه حوادث اتفاق نخواهد افتاد.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد:‌ بنابراین از دولت، مقامات مسئول می‌خواهیم قانون و قانون مداری، اجرای قانون و نظارت بر حسن اجرای قانون را به طور جدی در دستور کار خود داشته باشند.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: مقامات مسئول حوزه نظام مهندسی کشور این جمله را گفته‌اند که هیچ ضابطه و قاعده‌ای در طرح متروپل رعایت نشده است. این است که رهبری تاکید دارند که باید با رصد کسانی که در این حادثه تخلف و کوتاهی کرده‌اند، برخورد قانونی با آنها ریشه این تخلفات را از بن برکند. من نمی‌دانم این مقامات مسئول در آبادان کجا بودند؟

وی ادامه داد: من از سال‌ها قبل با این پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی مرتبط هستم و چهره‌های عالم آن را می‌شناسم یکی از نهادهای علمی منطقه و مایه آبروی ایران است ما این ظرفیت در کشور داریم که سه دلیل برای بروز این حادثه ذکر کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: دلیل نخست عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی ذکر شده است. شهردار آبادان کجا بوده است؟ مقاماتی که باید نظارت عالیه می‌داشتن کجا بودند؟ دلیل دوم عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر. بحث مدیریت پروژه بحثی است که امروز مطرح است. کارفرما باید دارای صلاحیت باشد. دلیل سوم هم بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها بوده است. امیدوارم که در این راستا قدم‌های های اصولی برداشته شود و این منزلت و شان علمی و مهندسی کشور آسیب نبیند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: درباره ۱۴ خرداد و ارتحال امام راحل گفت: بیانات و رفتار سیاسی امام راحل تفسیر روشن از فلسفه سیاست در اسلام است. امام از دوران نوجوانی تلاش کرده است که سخن حضرت علی (ع) را سرلوحه حرکت خود قرار دهد. قرآن کریم موعظه‌ای دارد امام بزرگوار از نوجوانی به این موعظه گوش فرار داده است این موعظه تبیین کننده رابطه امام با خویشتن و رابطه امام با خدای سبحان است.

وی گفت: حضرت امام عارف بالله بود زیرا موعظه قرآن را به جان سپرده بود تلاش می‌کرد در دوران حیات قیام او، فریاد و سکوت  جنگ و صلح مبتنی بر مبانی دین باشد. امام بزرگوار این سخن حضرت علی را در دستور کار خویش قرار داد قلبی آراسته به نور معرفت الهی و تربیت شده در محضر قرآن کریم. 

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: امام سال‌ها در نجف اشرف که گرمای آن در تابستان حدود ۵۰ درجه بود در یک خانه محقر حدود ۵۰ متر زندگی کردند. من در دوران نوجوانی در آنجا از نزدیک در محضر امام درک کردم امام در این خانه زندگی کرد در حالی که حتی یک کولر آبی هم نداشت و افراد متوسط در نجف اشرف کولر آبی داشتند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: این خاطره را خدمتتان عرض می‌کنم. در همان خانه محقر بیرونی که حدود ۵۰ متر بود که آن هم کولر نداشت به امام مراجعه کردند و گفتند اینجا فقط خود شما نیستید بلکه مردم می‌خواهد بیایند و نماز بخواند نمی‌شود که ۴۰ نفر بیایند و در این گرما نماز بخوانند. فردی از منابع شخصی خود برای آن بیرونی بعد از سال‌ها یک کولر آبی تهیه کرد. 

وی ادامه داد: من در صف نماز نشسته بودم و منتظر حضور امام بودم. یکی از بازاریان تهران که می‌شناختم و دو پسر او در نجف روحانی و طلبه بودند با حاج آقا مصطفی صحبت می‌کرد. موضوع صحبت این بود که من می‌خواهم برای امام در اندرونی یخچال خریداری کنم من آنجا فهمیدم که امام نه تنها کولر ندارند بلکه یخچال هم دارند.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد:  حاج آقا مصطفی فرمودند امام قبول نمی‌کنند. این بزرگوار اصرار کرد و گفت من از مال شخصی خودم می‌خواهم یخچال کوچکی خریداری کنم. آنقدر اصرار کرد که مرحوم حاج‌آقا مصطفی ناراحت شد و با صدای بلند گفت آقا من همه دوست دارم پدرم و مادرم در این خانه یخچال داشته باشند ولی پدرم قبول نمی‌کند. این یقین امام (ره)‌ بود که در برابر همه دنیا ایستاد. فرمود اگر در برابر دین ما بایستید در برابر همه دنیای شما می‌ایستیم. امام بزرگوار در آن روز ایران تنها بود و به این قدرت بالنده دفاعی آراسته نشده بود فرمود: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امام همیشه به یاد مرگ بود. در ارتحال مرحوم شریعتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی آمریکا و اروپا برای امام بزرگوار در نجف اشرف پیام تسلیت دادند به خاطر دارم یک فراز از پاسخ امام این بود من در زندگیم به اسلام خدمت نکردم امیدوارم مرگ من موجب خدمتی می‌شود. امام در این حوزه می‌اندیشید که زندگی و مرگش خدمت به اسلام باشد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌ اول نماز جمعه گفت: باید مراقب باشیم براساس موازین دینی و شرعی و قرآنی و واجبات و محرمات حرکت کنیم و این مسیر، مسیر عزت و سعادت است یعنی دغدغه اصلاح خویش را داشتن.

وی افزود:‌در مدرسه قران و اهل بیت ، عدالت و آزادی  با هم پیوندی ناگسستنی دارند. تجربه حاکمیت ۵ ساله امیرالمومنین علی(ع) که مهمترین پشتوانه تئوری‌سازی و نظریه‌پردازی در حوزه حکمرانی دینی است، عدالت و آزادی و ارزش‌های اخلاقی، خصایص و ویژگی‌های حکمرانان و قانونمنداری و حقوق ملت و دفاع از مظلوم از جایگاه ممتازی برخوردار است.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: از نگاه امیرالمومنین(ع) حکمرانی بدون دانش و قانونمنداری و عدالت بی معناست و اخلاق و تمدن با هم پیوندی ناگسستنی دارند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: باید مراقب باشیم براساس موازین دینی و شرعی و قرانی و واجبات و محرمات حرکت کنیم و این مسیر، مسیر عزت و سعادت است؛ یعنی دغدغه اصلاح خویش را داشتن. اگر حقیر دغدغه اصلاح خود را نداشته باشم نمی‌توانم با سخن و گفتار در جهت اصلاح جامعه قدم بردارم و باید خود را اصلاح کرد.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : جمهوری اسلامی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما