plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۲۴۰۲۹

آژانس بین المللی انرژی: شرایطی بدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ در راه است

«فاتح بیرول» مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد به دلیل جنگ اوکراین و مهار کرونا، بحرانی «بسیار بزرگ‌تر» از بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ با مشکلات عرضه و قیمت بالای سوخت به ویژه برای اروپا در راه است.
آژانس بین المللی انرژی: شرایطی بدتر از بحران نفتی دهه ۷۰ در راه است
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از نشریه ال اکونومیستا، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در مصاحبه‌ای با نشریه آلمانی اشپیگل هشدار داد به دلیل شرایط فعلی مشکلات عرضه و قیمت‌های بالا، اروپا با مشکلات احتمالی عرضه برای انواع سوخت‌ها در فصل تابستان مواجه است. در حال حاضر افزایش قیمت سوخت در بالاترین سطح خود ادامه دارد.

وی تاکید کرد: با آغاز فصل تابستان در اروپا و آمریکا و افزایش مصرف برق، تقاضا برای سوخت افزایش خواهد یافت و سپس ممکن است مشکلاتی در عرضه گازوئیل، بنزین یا نفت سفید به ویژه در اروپا ایجاد شود.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی به عنوان سازمانی که کشورهای مصرف‌کننده نفت خام و تولیدکنندگان خاص مانند انگلیس، آمریکا یا نروژ را گرد هم می‌آورد، هشدار داد بازارهای نفت خام در تابستان در وضعیت پرتنشی قرار خواهند گرفت.

بیرول در تشریح آسیب‌پذیری کشورهای اروپایی در برابر مشکلات عرضه نفت گفت این کشورها نه تنها به نفت خام وابسته هستند بلکه به واردات محصولات مشتق شده و پالایش شده از نفت خام نیز وابستگی دارند.

به این ترتیب، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که بحرانی «بسیار بزرگ‌تر» از بحران نفتی دهه ۷۰ که پس از تصمیم اوپک مبنی بر تحریم صادرات نفت به برخی کشورها در نتیجه جنگ یوم کیپور ایجاد شد، در حال نزدیک شدن است.

در بحران ۱۹۷۳، کشورهای عرب عضو اوپک تصمیم گرفتند تا در مجازات کشورهای حامی اسرائیل در جنگ موسوم به یوم کیپور، صادرات نفت به این کشورها را تحریم کنند. اگر چه اوپک در سال ۱۹۷۳ همزمان با تحریم اسرائیل، صادرات نفت خام را تنها به ایالات متحده و هلند ممنوع کرد اما کاهش ۳۰ درصدی عرضه باعث ایجاد یک مارپیچ تورمی جهانی و رکود اقتصادی شد که تا آن زمان سابقه نداشت و تا اوایل ۱۹۸۰ نیز ادامه داشت.

بیرول خاطر نشان کرد که بحران پنجاه سال پیش فقط یک بحران نفتی بود، اما اکنون بحران مشترک نفت، گاز طبیعی و برق است.

قیمت نفت چند ماهی است که تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و همچنین کنترل شیوع ویروس کرونا در جهان با افزایش همراه شده است. در این مدت تولید نفت تقریباً ثابت بوده اما تقاضا برای نفت افزایش داشته است. نگرانی نسبت به تداوم کمبود نفت به‌ویژه در تابستان که مصرف بنزین در نیمکره شمالی افزایش پیدا می‌کند، در روزهای اخیر بیشتر شده است.

قیمت نفت با توجه به نگرانی‌ها نسبت به عرضه در تابستان به بالای ۱۲۳ دلار در هر بشکه رسیده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما