plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۲۳۵۱۰
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان بیان کرد

عمر مفید ساختمان در ایران حداکثر بین ۲۵ تا ۳۰ سال است

ارتباط صنعت ساخت و ساز با دانشگاه تقویت شود
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: یکی از مهمترین چالش ها در حوزه ساخت و ساز در ایران پایین بودن عمر مفید ساختمان هاست بطوریکه میانگین عمر مفید ساختمان در کشور بین ۲۵ تا ۳۰ سال تخمین زده می شود و ضروری است که افزایش یابد.
عمر مفید ساختمان در ایران حداکثر بین ۲۵ تا ۳۰ سال است
به گزارش ایصال نیوز، احمد بناکار روز سه‌شنبه در مراسم آغاز به کار سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: همچنین هزینه استهلاک ساختمان‌هایی که در سال ۱۴۰۰ در کشور ساخته شدند حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود که با این مبلغ می‌توانیم حدود هفت میلیون متر مربع ساختمان بیشتر داشته باشیم.

وی تصریح کرد : در خوشبینانه ترین حالت اگر هزینه تمام شده برای هر متر مربع ساختمان سازی را ۶ میلیون متر مربع در نظر بگیریم و با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران درباره مجوزهای ساخت و ساز در سال ۱۴۰۰ و با فرض تورم صفر درصد، می توان گفت که هزینه استهلاک این ساختمان ها در سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم عمر مفید ساختمان ها را افزایش دهیم و با فرض تورم صفر درصد و هزینه ۶ میلیون تومان برای ساخت هر متر مربع، با این پول می توانیم هفت میلیون متر مربع ساختمان بیشتر در کشور داشته باشیم.

بناکار یکی دیگر از چالش های صنعت ساختمان سازی را تامین سرمایه دانست و افزود: این صنعت در کشورمان بیشتر در اختیار بخش خصوصی است درحالیکه در بیشتر کشورها، ساختمان سازی، دولتی‌ترین صنعت بشمار می آید.

به گفته وی با توجه به اینکه تکلیف دولت بر اساس قانون اساسی تامین مسکن است برای تحقق هرچه بهتر آن می توان از راهکارهایی مانند صندوق های تامین زمین مسکن، قراردادهای مشارکتی و پرداخت تسهیلات استفاده کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، عدم مدیریت صحیح زنجیره تامین مسکن را یکی دیگر از چالش های ساخت و ساز در کشور خواند و گفت: بخش های مختلف این زنجیره مانند تولید کننده مصالح ساختمانی، مرجع صدور پروانه، نظام مهندسی و سازنده ها همکاری جمعی مطلوبی ندارند و هر کدام کار خود را انجام می‌دهند.

بناکار، یکی دیگر از مهمترین مسائل بخش ساخت و ساز را نگهداشت ساختمان پس از بهره‌برداری عنوان و اضافه کرد: در مقررات ملی ساختمان بر این موضوع تاکید بسیار شده است و از وظایف مهندسان این رشته بشمار می‌آید که باید این کار را بمنظور افزایش عمر مفید ساختمان شروع کنند.

وی به چالش های محیط زیست نیز اشاره و تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها بسیار مهم است از طرفی مصالح ساختمانی به بدترین شکل مصرف می شود و سرمایه های ملی به هدر می رود.

وی با تاکید بر اینکه لازم است صاحبنظران و استادان دانشگاه در این زمینه چاره اندیشی کنند تا در زمینه مصالح ساختمانی کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود، ادامه داد: یکی دیگر از دغدغه های مهندسان عمران و ساخت و ساز، عدم استفاده از فناوری های جدید است.

بناکار با اشاره به اینکه استفاده از فناوری های جدید در ساخت و ساز مزایای زیادی مانند افزایش سرعت، ارتقای کیفی، افزایش مقاومت و عمر مفید ساختمان و کاهش هزینه ها بهمراه دارد، تاکید کرد: لازم است ارتباط صنعت ساخت و ساز با دانشگاه بطور جدی پیگیری و از ایجاد شرکت های دانش بنیان و فناور نوپا در این صنعت حمایت شود.
وی با اشاره به اینکه مهندسی عمران نقش مهمی در توسعه کشور، رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد فرصت های شغلی دارد، گفت: بین ۳۰ تا ۴۰ درصد فرصت های شغلی در کشورمان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم متاثر از حوزه ساخت و ساز است.

سیدعلی محمد میرمحمدی میبُدی، رییس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به حضور فعال ۱۶ دانشگاه و پژوهشگاه فعال در کنگره ملی مهندسی عمران گفت: جذب نیروهای جوان، با نشاط و پُر دغدغه در گروه های پژوهشی دانشگاه ها در زمینه های مختلف از جمله مهندسی عمران ضروری است و امیدواریم شاهد اقتدار کشور در این بخش باشیم.

همچنین دبیر علمی سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران در این مراسم گفت: این کنگره حدود نیم قرن سابقه فعالیت دارد و تا کنون ۱۲ کنگره بصورت بین المللی و ۱۲ کنگره بصورت ملی برگزار شده است.

کیاچهر بهفرنیا با بیان اینکه امروز میزبان سیزدهمین دوره این کنگره در دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم، افزود: ۴۵۰ عنوان مقاله علمی در این رویداد پذیرفته شد که به مدت سه روز در ۷۰ جلسه تخصصی ارائه می شود.

وی برخی از محورها و موضوع های کنگره را سازه، مهندسی زلزله، سازه های دریایی، آموزش مهندسی، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران عنوان و اضافه کرد: ۶ کارگاه تخصصی در زمینه های مختلف مانند حمل و نقل پایدار شهری، مدیریت منابع آب، بازسازی قنوات کشور و مدیریت تصفیه و بازیابی فاضلاب با همکاری یکی از دانشگاه های آلمان در این کنگره برگزار می شود.

وی به برگزاری سه نشست تخصصی در زمینه های چالش زاینده رود، کاهش هزینه نگهداری جاده‌ها و رویکردهای جدید طراحی روسازی در این رویداد اشاره کرد و گفت: امید است اهداف این کنگره در اعتلای سطح علمی دانشگاه‌ها و ایجاد انگیزه در نسل جوان هرچه بهتر و بیشتر محقق شود.

سیزدهمین کنگره ملی مهندسی عمران امروز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت به میزبانی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این رویداد، ارائه آخرین دستاوردهای علمی و فناورانه متخصصان دانشگاهی و فعالان صنعت ساخت و ساز کشور است.

در این کنگره سه نشست تخصصی با موضوع همگرایی نخبگان چهار استان مجاور برای رفع چالش‌های آب زاینده‌رود، اهمیت پیاده سازی سیستم مدیریت روسازی در کاهش هزینه‌های نگهداری ‏جاده‌ها و رویکردهای نوین طراحی روسازی برگزار خواهد شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما